Az idei Denevér tehetségkutatón figyeltem fel erre a nagyszerû kis csapatra, ahol mindössze 6 zenész van és egy énekesnõ. Akkor jelképes különdíjért felajánlottam nekik egy interjú lehetõséget, mondván helyezést sajnos nem értek el, viszont nekem nagyon bejött a muzsikájuk. Igényes hangszerelés, tartalmas szöveg, jó dalok. Kérdéseimre Bender Balázs válaszolt!
Elõször is mutassátok be a zenekart! Kikbõl áll, mióta létezik,
stb.
Az együttes jelenlegi tagjai Apáti Ádám (basszus), Balog Péter (szólógitár),
Bender Balázs (gitár, slide), Brunner Balázs (billentyû), Fekete Karolina Anna
(ének), Melovics Csaba (ritmusgitár), Sanda Gábor (dob). Az együttes kb. 1998-ban
alakult az akkori Gödöllõi Agrártudományi Egyetem egyik koliszobájában. Az eredeti
felállás szerint még csak hárman voltunk (Bender Balázs, Livják Csaba, Melovics
Csaba) és inkább csak a saját magunk szórakoztatására játszogattunk különbözõ
blues és jazz témákat. Bender B. a gödöllõi zeneiskola jazzgitár tanszakára
járt Valastyán Tamás tanítványaként és onnan hozogatta a különbözõ jazztémákat,
amiket aztán a saját elgondolásaink szerint játszottunk. A próbálkozásoknak
aztán kezdett híre menni és akkor csatlakozott hozzánk Karolina (Karcsi) majd
Sanda Gábor (Senna). Késõbb basszusgitáros (Kászonyi Gábor) és billentyûs (Veres
Rafael) is került. Az akusztikus hangszerekrõl aztán kezdtünk átváltani az elektromos
gitárokra és néhány tagcsere után alakult ki a jelenlegi felállás. Balog Péter,
Apáti Ádám és Brunner Balázs belépésével lehetõségünk nyílt arra, hogy igazán
komolyan kezdjünk foglalkozni a zenéléssel.
E zenekar elõtt volt más zenekarotok, ahol zenéltetek?
Néhányunknak ez az elsõ zenekara de Péternek és Ádámnak már volt elõtte
együttese és Péter most is több helyen játszik. Bender B.-nak, Péternek és Ádámnak
van egy külön keresztény rockzenét játszó formációja is, néhány vokálossal kiegészítve.
Ami cd-t adtatok Kaleidoscope címmel, arról mit érdemes tudni? Hol, mikor
vettétek fel, milyen friss avagy régi dalok hallhatók rajta?
Ez a lemez a BBB elsõ rögzített hanganyaga. Vagyis inkább a második, mert
ezelõtt már volt egy négy számot tartalmazó demónk, amit stúdióban vettünk föl.
A lemezrõl annyit érdemes tudni, hogy az elsõ hangtól az utolsóig, a keverésen
át a borítótervig mindent mi csináltunk. A felvételek 2001 nyarán a BalogHáziStúdió-ban
kerültek rögzítésre. Ez Péter szobáját jelenti ahol az összes stúdiómunka készült.
A hangmérnöki feladatokat is õ végezte. A lemezen azok a számok hallhatók, amiket
úgy ítéltünk meg, hogy megéri õket rögzíteni. Persze itt azért akadtak viták
mert szerencsére volt mibõl válogatni. Arra törekedtünk hogy lehetõleg saját
dalokat vegyünk fel, mert a feldolgozásokat nem igazán érezzük magunkénak. Ez
egy kivétellel sikerült is. A Hey baby ! címû "darab" eredetileg egy
jazz standard, de Karolina írt rá szöveget mi pedig a saját felfogásunkban játszottuk
el és mivel ezt a számot az együttesben mindenki szereti úgy döntöttünk hogy
felvesszük. A CD megjelenése óta már vannak új dalok is, de ezek rögzítése egyenlõre
még várat magára. Címnek pedig azért választottuk a Kaleidoscope-ot mert ezzel
is próbáltunk utalni arra, hogy elég sokféle stílust ötvöz a zenénk.
Terjesztitek ezt valahol? Már csak azért, mert nagyon komoly külseje van!
Nyomdai borító stb..
A lemezt folyamatosan "terítjük" ahol csak lehet. Erre fõleg a
koncertek után szokott sor kerülni. De a Kollégium A/1017-es szobájában bárki
hozzájuthat. A komoly külsõ valóban nagyon kemény munkát takar. Egy lemezborító
kivitelezése a tervezéstõl a megjelenésig óriási összeget jelent. Mivel legtöbbször
egy vasunk sincs minden követ meg kellett mozgatnunk ahhoz, hogy lehetõleg egy
elfogadható és igényes munka kerüljön ki a kezünk alól. Szerencsére rengeteg
ismerõsünk segített abban, hogy végre elkészülhessen ez a CD. Ha valaki csak
egy jó nyomdát tudott ajánlani már az is nagy segítség volt. A legtöbbet a Bátonyterenye
Barátainak Köre szervezetnek köszönhetünk, akik tényleg ott segítettek ahol
tudtak. Végül 200 db-ot tudtunk "legyártani". Persze ehhez a nyersanyagokat
is magunknak kellett beszerezni.
Milyenek a visszajelzések? (Már, ha terjesztitek...)
Minden nagyképûség nélkül mondhatom, hogy mindenki aki hozzájutott az albumhoz
azt mondta, hogy nagyon jól sikerült. Ez azért is hiteles bírálat, mert volt
alkalmunk olyan emberektõl is jó kritikát hallani aki nem az ismerõseink körébõl
kerültek ki. Persze van jópár olyan dolog, amin még csiszolhattunk volna de
minden jó tanácsot és észrevételt köszönettel és sértõdés nélkül fogadtunk és
fogadunk és reméljük, hogy a következõ lemeznél sikerrel használhatjuk fel õket.
Bár nem tudom hogy milyen kritikaként értékeljük azt a tényt, hogy ezzel a demó
anyaggal sem sikerült bejutnunk a Szigeten fellépõ amatõr zenekarok közé.
Milyen a gödöllõi zenei élet?
Sajnos azt kell mondanunk, hogy nem valami fényes. Néhány évvel ezelõtt még
volt néhány hely, ahova érdemes volt koncertre menni és de mostanra már alig
van valami mozgás. Szerencsére a gödöllõi Trafóban még vannak jó koncertek.
Gödöllõn voltak olyan helyek, ahova elment az ember és hallgathatott egy kis
élõ bluest, jazzt vagy ha olyanra vágyott akkor keményebb mûfajokat is. Lehet
hogy ez is annak az oka, hogy valahogy mérséklõdött az élõzene iránti igény.
Talán még az is probléma lehet, hogy nincs olyan hely, ahol az amatõr vagy kezdõ
együttesek megmutathatnák magukat. Ez azért is furcsa, mert itt van az Egyetem
jó pár hallgatóval és biztos szívesen eljárnának ilyen helyekre. Például május
29-én szerveztünk egy könnyûzenei minifesztivált Koli-stock névvel. Nagy színpad,
profi hangosítás, olcsó sör, fûbenfetrengés stb. Sajnos az esõ kissé tönkretette
az elejét így aztán a Kollégium egyik termében folytatódott a buli és nagyon
nagy sikere volt. A különbözõ stílusokat hat együttes képviselte, így mindenki
megtalálhatta azt az irányzatot amit kedvel. Úgy érezzük van jövõje az ilyen
rendezvényeknek ezért már most készülünk a jövõ évi fesztiválra.
Az átlag zenekarokhoz képest sokan vagytok. Mennyire okoz ez problémát a
gázsinál, haha! Szóval a próbákon például milyen az összhang? Illetve nem nehéz
összetartani a csapatot?
Ez talán abból adódik, hogy nem érezzük magunkat átlag zenekarnak. Mondjuk ez
lehet hogy most elég nagyképûnek hangzott de igyekszünk megvalósítani azokat
a zenei ötleteinket amikkel sikerül sajátos stílust kialakítanunk. Az hogy sokan
vagyunk tulajdonképpen abból a szempontból jelent problémát, hogy sok számunkhoz
kevesebben is elegek lennénk. Viszont a vannak olyan számaink, amihez meg jól
jön hogy sokan vagyunk. Meg persze az érzelmi dolgok is bejátszanak oly módon
hogy már elég régi barátok vagyunk. Bár már gondolkodtunk azon, hogyha tényleg
komolyan akarjuk csinálni akkor lehet, hogy módosítani kéne a létszámot illetõen.
Erre a Denevér Tehetségkutatón is felhívták a figyelmünket és valószínû, hogy
igazuk volt. Bár már az elején éreztük, hogy a zsûrinek szemet fog szúrni a
három gitár, de mivel ez volt az elsõ komoly tehetségkutatónk nem mondhattuk
senkinek, hogy most ne jöjjön föl a színpadra.
A gázsiról annyit, hogy már jó ha egy-egy fellépésért az útiköltséget kifizetik.
Sajnos nem vagyunk abban a helyzetben, hogy elfogadható gázsit kérjünk és/vagy
kapjunk. Örülnünk kell annak is, hogy játszhatunk. Sajnos ez az amatõr együttesek
sorsa.
A próbákon elég jó a hangulat és bár tényleg vagyunk egy páran nincs baj a próbafegyelemmel.
A csapatból mindenki máshol lakik (Pétfürdõ, Sárospatak, Budapest, Bátonyterenye,
Dunafalva), de az egyetem és a közös zenélés lehetõsége miatt megoldható a heti
egy-két próba.
Én elõször a szolnoki Denevéren hallottam Rólatok, mennyire vagytok ismertek
az országban?
Már volt alkalmunk játszani egy-két helyen és fesztiválon. Például a tatai
Víz-Zene-Virág Fesztiválon, Pétfürdõn, Sárospatakon, Sólyban a Szent Kard Fesztiválon,
a budai Gellért Szállóban meg egy csomó egyetemi rendezvényen. Rendszeresen
felléptünk a gödöllõi Kalória Snack Bárban is. De azért jó lenne minél több
helyre eljutni és zenélni.
Sokat jártok tehetségkutatókra?
Ez volt az elsõ ilyen megmérettetésünk. Sajnos elég keveset hallani ilyen jellegû
tehetségkutatókról, de az is lehet, hogy rossz helyen keresgélünk. Pedig egy
tehetségkutató nagyon jó lehetõség egyrészt a megmérettetésre, másrészt az esetleges
kiugrásra is.
Mi a véleményetek a Denevér tehetségkutatóról?
Nagyon jól éreztük magunkat. Meglepõen rendes és korrekt volt mindenki a
szervezõktõl kezdve a fellépõkkel bezárólag. Nagyon jó volt a technikai háttér
amitõl azért kicsit féltünk, hiszen sokan vagyunk és volt egy-két külön kérésünk
is, de legnagyobb meglepetésünkre mindent megtettek annak érdekében, hogy ne
legyünk zavarban. Ezt azért is érzem különösen fontosnak mert így tényleg csak
arra kellett figyelni hogy jól játszunk és ne kelljen a technikától parázni.
A zsûri pedig tényleg objektív volt. Ezt csak onnan gondolom, hogy valóban azokat
a hibákat vette észre - és itt csak a BBB nevében beszélek - amiket mi is hasonlóan
gondoltunk valamint felhívta a figyelmünket néhány olyan hasznos dologra (pl.:
többen kéne énekelni, sok a három gitár stb.) amit igyekszünk kamatoztatni a
jövõben. Mondjuk nem lehetett könnyû dolguk mert a kissé borsos nevezési díj
ellenére nagyon sok együttes vett részt a tehetségkutatón. Meg azért az sem
volt mindegy, hogy a sok keményebb mûfaj között az általunk mûvelt könnyedebb
hangvétel milyen fogadtatásra talál. De úgy vettük észre, hogy azért sokan vannak
olyanok akiknek bejött a produkció.
Milyen zenéket hallgattok? Ugyanis a cd-n hallható dalok alapján nem igazán
vagytok leszûkülve egy stílusra...
A BBB tagjainak zenei érdeklõdése igen változatos. A Pink Floydtól a Led Zeppelinen
át a Pantheráig minden. Meg persze rengeteg jazz, blues és pszichedelikus rock.
Az együttes minden tagja szinte más zenei irányzat felé húz. Ez abból a szempontból
szerencsés, hogy nem igazán vagyunk csõlátók a zenehallgatás terén és ez a mi
stílusunkra is rányomja a bélyegét. Az a lényeg, hogy mindegy hogy milyen zene,
csak igazi emberek, igazi hangszereken és a saját hangjukon alkossanak lehetõleg
olyan dalokat, amik nem egy nyáron át slágere
H ogy írjátok a számokat? Kik írják az alapot, szöveget stb.
A legtöbb számunk spontán ötletek, hangulatok alapján íródik. Az alapokat
legtöbbször Bender B. hozza amikre aztán a többiek hozzátesznek, elvesznek,
ahogy éppen alakul. A tagok zenei stílusának sokszínûsége nagyban hozzájárul
ahhoz, hogy olyan számok kerüljenek ki a kezeink közül amik nem igazán szokványosak.
Péter és Ádám elég járatosak a zeneelmélet területén és ez abból a szempontból
elõnyös, hogy a számaink igényesen legyenek felépítve. Az együttesben munkamegosztás
van. Mindenki mást szeret csinálni és emiatt számok szinte maguktól épülnek
föl. Például Bender B. inkább kísérni és kísérletezni szeret, szólókat Péter
kreálja és így tovább. Mindenki azzal járul hozzá egy-egy darabhoz amihez a
legjobban ért. Az állandó szövegírónk Karolina. Legtöbbször a már kész alapokra
írja a verseket de van amikor úgy alakul, hogy már kész szöveggel állít be és
a szöveg hangulatához írjuk meg a zenét. De minden új dal igazi csapatmunka
eredménye.
Mennyire veszitek komolyan a zenélést? Mit tesztek meg a siker érdekében?
Gondolom a Dáridóban nem célotok szerepelni! Ha-ha!
Az utóbbi meglátás nagyon helyes. Magát a zenélést igyekszünk nagyon komolyan
venni mert egyébként nem lenne sok értelme. A sikerért annyit tudunk tenni,
hogy igyekszünk jó számokat írni és azokat jól elõadni. Sajnos hogy ezeket be
is mutassuk, azaz hogy koncertezni tudjunk nem túl sok alkalom kínálkozik. Mindenesetre
ha sikerül lehetõséghez jutni mindig igyekszünk a közönségnek játszani és éreztetni
velük azt, hogy ez egy jó zenekar, jó számokkal. A Dáridóban pedig már azért
sem játszanánk mert playback-elni kell az meg elég gáz. Meg nem igazán hisszük
azt, hogy az általunk mûvelt stílusra vevõk lennének a dáridórajongók. Meg az
a réteg, akinek bejönne a zenénk nem biztos hogy a Dáridót nézi.
Milyen
sûrûn koncerteztek, és merre?
Hát nem túl sûrûn koncertezünk, részben a suli, részben a lehetõségek elenyészõ
mennyisége miatt. Ebbe az is belejátszik, hogy sajnos a hangszereinken és az
alapokon kívül nincs saját cuccunk és ha megyünk is valahova akkor a hangszerek
odaszállítása is problémás szokott lenni, ugyanis egyikünknek sincs akkora autója,
hogy minden beleférjen. De azért igyekszünk minden lehetõséget megragadni. Volt
egy állandó helyünk is Gödöllõn - Kalória Snack Bár - ahol kéthetente rendszeresen
játszottunk. Viszont ha sikerül fellépést szerezni, akkor az egész ország területén
felbukkanhatunk. Az aktuális koncerteket meg szoktuk hirdetni a www.extra.hu/bbb_music
címen található honlapunkon is.
Szoktatok a neten böngészni? Ha igen, leginkább milyen témában?
Elég gyakran lógunk a hálón. Tulajdonképpen minden érdekes téma megragadhatja
a figyelmünket, úgyhogy erre a kérdésre elég nehéz válaszolni.
A nyári fesztiválokon láthatóak lesztek?
Sajnos a sem az EFOTT-ra sem a Szigetre nem fogadták el a jelentkezésünket.
Igazán nagyon sajnáljuk, mert reménykedtünk, hogy egy jó kis demóval hátha most
nem csak nézõként mehetünk. Egyébként július 5-én a FEKOSZ fesztiválon játszunk
Gödöllõn, valamint kilátásba van helyezve egy koncert Sárospatakon is.
Mi a véleményetek a hazai rock életrõl? Szerintetek van-e összefogás a zenekarok
közt?
Lehetne egy kicsit jobban a középpontban az igényes rockzene. Sajnos errõl nem
biztos hogy az együttesek tehetnek. A médiák - tisztelet a kivételnek - nem
igazán preferálják a rockzenét. Az összefogásról meg csak annyit, hogy az általunk
szervezett fesztiválra minden együttes ingyen jött el, mivel tudták, hogy alig
tudtunk pénzt szerezni. Így viszont sikerült megvalósítanunk azt a célt, hogy
minél több emberhez jusson el az igényes élõzene. Nem hiszem hogy részükrõl
ez a gesztus további magyarázatra szorul.
Mivel foglalkoztok a magánéletben?
Hát a kép eléggé vegyes. Van aki még tanul, van ki már dolgozik. Nem tudom van-e
értelme de azért felsorolom, hogy ki mit csinál.
Akik még tanulnak:
Apáti Ádám: ELTE BTK magyar szak, Kõbányai Könnyûzenei Stúdió - basszusgitár
Balog Péter: Liszt Ferenc Zenemûvészeti Fõiskola Tanárképzõ klasszikus gitár
szak
Brunner Balázs: BMGE Vegyészmérnöki Kar
Fekete Karolina Anna: SzIE Mezõgazdaság- és Környezettudományi Kar, Kõbányai
Könnyûzenei Stúdió - ének
Akik már dolgoznak:
Bender Balázs: egyetemi tanszéki mérnök
Melovics Csaba: okl. gazdasági agrármérnök
Sanda Gábor: okl. gépészmérnök
Mit mondanátok még el?
Új stílusirányzattal próbálkozunk, ami igen közel áll hozzánk. Ez pedig
a pszichedelikus rockzene. Igyekszünk elmélyülni ebben a stílusban, mert ilyen
fajta zenét elég kevesen játszanak. A kezdetek elég biztatóak és reméljük, hogy
a következõ lemezünkön érezni lehet ennek az irányzatnak a hatását. Szeretnénk
minél többet koncertezni és nagyon jó lenne már végre saját cuccon játszani,
de erre a hazai amatõr együtteseknek vajmi kevés esélye van.
www.extra.hu/bbb_music
E-mail:
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Rob