Daniel
Gildenlöw, a Pain Of Salvation frontembere a Dream Theater-rel közös turnéjuk
után, február 25-én szakított idõt arra, hogy megválaszoljon néhány kérdésemre.
Szia Daniel, szerencsésen befejeztétek a turnét, gondolom fáradt is vagy. Milyen
volt? Megérte nektek a fáradságot?
Igen, nagyon fontos volt nekünk ez a turné. A DT rajongók általában nem nagyon
szeretik a kedvencük elõzenekarait, hiszen õk elsõsorban ugye DT-t akarnak hallgatni-nézni,
de elmondhatom, hogy nagyon jó visszajelzéseket kaptunk tõlük. Az egész turné
alatt részünk lehetett egy szélesebb közönségréteg figyelmében, és például a
honlapunkon a 20-30 ezer látogató volt a turné ideje alatt. Ez pedig azt jelenti,
hogy a koncertek közönségére hatással voltunk, tetszettünk nekik, különben nem
érdekelte volna õket a honlapunk. Nagyon úgy tûnik tehát, hogy megért minden
fáradságot.
Mennyi játékidõtök volt átlagosan a koncerteken a DT elõtt?
Hát, úgy nagyjából háromnegyed óra.
És ez elég volt egy olyan színes, széles palettájú csapatnak, mint ti, hogy
be tudja mutatni, mire képes?
Hát, nem nagyon, de megpróbáltuk beszorítani a lehetõ legtöbbet ebbe a tulajdonképpeni
fél órába, mert ennyi az a háromnegyed, ha a dalok hosszát összeadjuk. Nem volt
könnyû, hiszen négy albumunk dalai közül választhattunk, meg ugye van egy rakás
eléggé hosszú számunk, szóval mindenképp jobb lett volna mondjuk egy órát játszani,
de a lehetõségekkel meg kellett elégednünk. Az a legfontosabb, hogy eljuthattunk
ehhez a közönség-réteghez.
Melyik dalokat játszottátok?
Mindenhol kicsit más volt a sorrend, de általánosan az új anyagról a 'Remedy
Lane' nótával kezdtünk, aztán a Perfect Element-rõl a 'Used' következett. Eztán
megint az új lemezrõl, a 'Fandango'-t nyomtuk el ez nekem is egyik kedvencem,
erõs nóta, de semmiképp sem lett volna jó ezzel nyitni, hiszen olyan fura hangzások
vannak benne, még így is csak lestek zavarodottan az emberek, amikor játszottuk,
de aztán ráéreztek az ízére, elfogadták ezeket a kissé ideges hangzásokat. Játszani
mindenesetre nagyszerû érzés volt. Ezt követõen az 'Ashes' jött, megint a P.E.
albumról, ami sokak kedvence, egyszerûen imádjuk játszani is, hiszen olyan dal,
amivel a közönség azonosulni tud, szinte eggyé válik a dallal, a zenekarral,
együtt tudnak a nézõink szállni a zenével. Eztán az új anyagról az 'Undertow'
jött, amit megint csak remekül fogadtak, majd pedig a 'Beyond the Pale' következett,
ami ugyan egy tíz perces nóta. Ha csak kevés játékidõd van, alaposan meg kell
gondolni, hogy eljátszhatsz-e egy tízperces dalt, de egy csomó ember hallani
akarta az Entropia albumunkról a kilenc perces dalt, a 'People Passing By' -t
is, szóval nem mindig könnyû, ha az ember élõben is át akarja adni ezeket a
dalokat. Nehéz döntések voltak, de az emberek nagyon vevõk voltak a dalokra,
szerették az állandóan mozgásban lévõ elõadást, átérezték annak a játéknak az
erejét, ami nekünk ugyan néha megalkuvásokba került, de élveztük mi is, hogy
eljuttathatjuk a saját erõnket az emberekhez. A zárónóta a 'Spirit of the Land'
volt a One Hour By The Concrete Lake albumunkról, ami egy remek zárónóta, hiszen
ebben nem gitározom, így teljes figyelmemmel a közönséghez fordulhatok. Néha
játszottuk a ' ! ' -et az Entropia-ról, meg a 'Nightmist' -et is.
Melyik elõadások voltak a leginkább emlékezetesek számotokra?
Mivel mindenhol remek volt a hangzásunk, nehéz választani, de ha a közönséget
veszem alapul, akkor talán a párizsi és a barcelonai volt a legjobb. De mindenhol
nagyon klassz volt, ám talán az említett két városban volt a leginkább ránk
hangolódva a közönség. Aztán nem szeretném kihagyni azt, hogy megtréfált egyszer
a szállítószemélyzet, mert ellopták a kabalámat, és csak két üveg whisky fejében
voltak hajlandóak visszaszolgáltatni. De ez olyan dolog, ami csak turnékon esik
meg az emberrel... Hahaha!
Hát akkor egy kis idõre térjünk át a 'Remedy Lane' albumra, hiszen a megjelenéskor
nem tudtunk beszélgetni, ezt most pótolni kellene. Elõször is meg szeretném
kérdezni, milyenek a visszajelzések, hisz már egy hónapja kijött, biztosan tudsz
mondani valamit!
Mind a rajongók, mind a média részérõl remek visszajelzéseket kaptunk eddig,
de mivel eddig ugye turnéztunk, kicsit elhanyagoltuk a kommunikációt e téren.
Most, hogy hazaértem, végre volt idõm arra, hogy átnézzem a sajtót, és úgy tûnik,
igazán nagy az érdeklõdés az albumunk iránt. Ha ez így folytatódik, azt hiszem
nagy áttörésre számíthatunk, fõleg, ha az elõzõ anyagokéhoz hasonlítom a jelenlegi
reakciókat.
Azt hiszem, a turné a lehetõ legjobb idõben jött most nektek!
Igen, valóban, a nagyobb közönségtõl egyértelmûen több érdeklõdést is kaptunk
ugye...
Pár szóval felvázolnád a 'Remedy Lane' sztoriját az olvasóimnak?
Ez az legintimebb és leginkább személyes élményeken alapuló albumunk. Életrajzi
elemeim képezik a történet lényegét, az emberi kapcsolatokban rejlõ problémák,
az, hogy elveszítheted önmagadat, elveszítheted a hitedet abban, hogy képes
vagy magad befolyásolni az életed eseményeit, képes vagy döntéseket hozni. Tavaly
nyáron egy személyes krízisen mentem keresztül, amikor nem igazán tudtam, hogy
mi is lesz a dolog vége. Leginkább a szerelem és a szex kapcsolatokban való
fontosságáról, meg mindazokról a lelki dolgokról, amik az emberekhez való viszonyaidat
meghatározza. Vannak benne kisebb témák is, amik arról szólnak, hogy hogyan
lehet kitörni ezekbõl a kapcsolatokból, ezekbõl a krízishelyzetekbõl. Az album
kiindulópontja Budapest, de csak azért, mert a sztori Budapesten kezdõdik, ahová
aztán visszatérünk és többféle nézõpontból is megvizsgáljuk a helyzetet, mindezt
egy nagyon rövid idõszak alatt tesszük meg, így figyelnünk kell korábbi eseményekre
is, amik még e szerelem elõtt történtek, de ezt csak mintegy villanásszerûen
ábrázolva. Épp ezért is Remedy Lane az album címe, ami egy szójáték a Memory
Lane-re, ami azt jelenti, hogy visszasétálsz a múltadba, a Remedy inkább a dolgokkal
való törõdést jelenti, azt, hogy megkeresed valaminek az okát, kiindulópontját.
Gondolod, hogy azzal, hogy elkészítetted ezt az albumot megkönnyebbült a
lelked?
Talán lehet terápiának is tekinteni egy ilyen albumot, de nem ez az elsõdleges
célja. Egyszerûen õszinte akartam lenni ezzel, nagyon személyes akartam lenni,
így az embereket is meg tudom érinteni, õk át tudják érezni a helyzetet. Ezzel
talán arra is késztethetem õket, hogy ha saját maguk hasonló helyzetekbe kerülnek,
idõben felismerjék a problémákat és megpróbáljanak megoldásokat keresni, elbeszélgetni
a dolgokról. Azt hiszem, az album témái közt sok olyasmi van, amirõl az ember
nem nagyon szokott beszélgetni. De ha a reakciókat figyelem, különösen az Interneten
kapottakat, azt látom, hogy az emberek összehasonlítják a saját élethelyzeteiket
az enyémmel, amit leírtam az albumban. Tehát azzal, hogy ilyen nyílt voltam,
másokat is nyíltságra késztettem, arra, hogy legalább önmaguknak képesek legyenek
õszintén bevallani dolgokat. Még néhány interjú során, amiket készítettek velem
is elõfordult, hogy az újságíró kiöntötte nekem a szívét, elmesélte a fél életét,
mert annyira megindította az album, így sok saját élményemen alapuló dologról
kiderült, hogy másokban is vannak ilyen problémák. Ezzel tulajdonképp az album
fõ célját értem el, hiszen nem kimondottan önéletrajzi albumnak szántam, hanem
pontosan azt akartam, hogy másokat megindítson. Amit én tapasztaltam, az ugyanúgy
másoknak is elõfordulhatott az életében, az õ tapasztalatuk is lehet.
Szeretnél mostanában megint Magyarországra jönni?
Persze, hiszen nagyon szeretem az országotokat, azon rövid idõszakok alatt is,
amit nálatok töltöttem teljesen megfogott, még azt is fontolgattam, hogy odaköltözzem
egy idõre. Nagyon tetszett Budapest, meg persze a klíma is, ami nem elhanyagolható...
Láttalak tavaly a Szigeten a Stonehenge társaságában a színpadon, tudod magam
is jóban vagyok velük, így kicsit róluk is szeretném megkérdezni a véleményedet,
mind emberi, mind zenei vonatkozásban!
Nagyon klassz srácok mind, sajnálom, hogy nem tudtam mindegyikõjükkel olyan
jókat beszélgetni, mint Zoltánnal vagy Ádámmal, de a többiek sajnos nem olyan
erõsek angolból. Mindegyiküket remek embernek tartom amúgy, sok idõt töltöttem
velük fenn a Szigeten is, csak jó dolgokat tudok róluk mondani. Zeneileg úgy
vélem, az albumuk nagy fejlõdést eredményez majd a zenekar számára, valahol
a DT és a Metallica hatásainak keverékeként hangzik számomra, ám nagyon eredeti
dolgok vannak benne, ami szerintem a jövõben még inkább teret fog nyerni a zenéjükben,
így még egyedibb és különlegesebb lesz a muzsikájuk. Figyelni fogom a csapat
útját!
Vannak esetleg további közös terveitek?
Zoltánnal és Ádámmal pár napja találkoztam, ott voltak a Bologna-i koncerten,
így személyesen közeli kapcsolatban vagyok velük, de nincsenek arra vonatkozó
tervek, hogy zeneileg is valami közös produkciót hoznánk létre. Ám az majd eldõl
a késõbbiek során, hogy hoz-e valami közös dolgot még a jövõnk!
Amikor nálunk jártál megkóstoltad-e a magyar konyha híres ételeit, vagy a
magyar borokat?
Nem szeretem a bort túlzottan, nem nagyon szoktam inni, de idõm sem volt arra,
hogy kipróbáljam a magyar borokat. Mindenesetre otthon van egy üveggel, amit
még Ádámtól kaptam, de ezt valami különleges alkalomra tartogatom. Ami a kaját
illeti, azon lökött személyek közé tartozom, akik vegetáriánusok, és számomra
úgy tûnik, nagyon nehéz dolog a magyar konyhát alapul véve vegetáriánusnak lenni...
Megcáfollak, ha nem haragszol, magam 12 éve vagyok magyar vegetáriánus...
Hogy csinálod??? Szerintem a konyhátokat egyáltalán nem nekünk találták fel...Amikor
elõször jártunk nálatok a zenekarral, a Stonehenge-es srácok elvittek minket
kajálni, megkérdezték, mit ennénk szívesen, és akkor kiderült, hogy a POS tagok
közül hárman is vegetáriánusok... A srácok csak sóhajtottak egy nagyot, hogy
"akkor nem a legmegfelelõbb országban vagytok éppen", ekkor tudtam
meg, hogy nem könnyû nálatok a zöldségevõk élete... Szóval végül maradt a zöldséges
pizza, rengeteg pizzát ettem nálatok, hiszen pizza mindenhol van, és mindenhol
kapsz zöldségeset belõle... Ebben meg lehet bízni, szóval nem haltam azért éhen.
Hagyjuk a kaját, még azt fogják hinni az olvasóim, hogy egy szakácsújságnak
dolgozom... Olvastam az esszédet a "Nõi dobosok hiányáról". Ismerek
egy csomó dobos srácot, és a te megállapításoddal ellentétben egy cseppet sem
hiszem, hogy a dob agresszívvá tenné a mûvelõit. Ezek a srácok mind-mind a világ
legszelídebb emberei közé tartoznak, kedvesek, szerények. Szóval légy szíves
vitatkozz velem egy kicsit!
Nem pontosan arról van szó, hogy a dobosok agresszívek, magam is dobolok, szóval
én legalábbis nem tartom magamat agresszívnek... Hahaha! Azt akartam mondani
a gondolataimmal, hogy mások hihetik a dobosokat agresszívnek, épp amiatt, hogy
a hangszerük egy fizikai erõt igénylõ dolog. Ez csak azt jelenti, hogy a róluk
kialakult kép helytelen. Fõleg a fiatal lányok esetében szembetûnõ ez a téves
képzet, õk nagyon férfias hangszernek tartják a dobot. Talán a hangszer agresszív
voltáról kialakult elképzelés miatt van olyan kevés lány, aki dobos akar lenni.
A nevezett esszémben meséltem arról a két zenekarról, akik a tanítványaim között
voltak. Nagyon érdekes volt látni, hogy a lányzenekarban senki sem akart dobolni,
de azt hiszem, igazából izgalmasnak találták a dobolást, csakhogy õk nõiesek
akartak maradni, és a dobolást nem tartották nõiesnek. Ez nagyon rossz volt,
mert történetesen a lányoknak sokkal több tehetségük volt a dobolásra, mint
a srácoknak. A srácok mégis imádtak dobolni, mindent nagyon erõteljesen ütöttek
meg, minden eltört a kezük nyomán.
Biztos érdekes volt ez a tapasztalat!
Valóban, de néha rettenetes fejfájást okoztak nekem a dobolásukkal...
Tanítasz még ebben a zeneiskolában?
Csináltam sokáig, de a Remedy Lane felvételei elõtt abba kellett hagynom mindenféle
munkát, mivel a POS zenéje sokkal több idõt kívánt már, mint elõtte. Nagyon
nehéz a zenélést összeegyeztetni a karrierrel, mivel sokszor van szükség arra,
hogy hosszabb idõkre távol legyél a munkádtól a zene miatt, fõleg turnék és
felvételek ideje alatt, ezt meg akármilyen munkahelyen nem lehet megcsinálni.
Nem lettem volna túl népszerû tanár, ha azt mondom, hogy most másfél hónapig
nem tanítok... Csupán emiatt hagytam abba.
Miként tanítottad ezeket a fiatalokat? Hogyan tudtál nekik segítségükre lenni
abban, hogy rátaláljanak a saját hangjukra?
Amikor tanítottam, nagyon sokat foglalkoztam azzal, hogy gondolkodásra késztessem
õket, hogy õk maguk jöjjenek rá a válaszokra, például azzal kapcsolatban, hogy
miként is mûködik a zeneipar. Általában errõl nagyon érdekes elképzeléseik vannak,
valamilyen szinten ezek állandósult ötletek, amik beivódtak a köztudatba. Amikor
azt kérdeztem tõlük, hogy szerintük ki dönt arról, hogy egy rádiómûsorban milyen
zenéket játsszanak, elõször azt hitték, az a srác, aki vezeti a mûsort. Azt
is gondolták, hogy a rádiókban csak kimondottan a lejátszott zenét szeretõ emberek
dolgoznak. Azt akartam, hogy játsszanak el a gondolattal, hogy miként is mûködik
a zenei társadalom. Megpróbáltam olyan környezetet teremteni számukra az órák
alatt, ami segít nekik legyõzni ezeket a téveszméket, átsegíti õket az akadályokon,
amit a félreértelmezések állítottak eléjük. Így sokkal könnyebben tudnak gyakorlati
tudásra is szert tenni, végiglátják a folyamatokat, megismerik a teljességüket,
így sokkal több örömüket lelik majd a zenélésben magában. Ez sokszor nagyon
nehéz feladat, de ha igazán érdekli õket valami, akkor minden könnyebbé válik,
megmozgatják a fantáziájukat, és ha többféle nézõpontból képesek látni, amit
csinálnak, sokkal könnyebben lesznek képesek sikert elérni is. Persze õk is
csak olyan tinik, mint én is voltam, vagy bárki más is volt, olyan iszonyú tiszta
elképzeléseik vannak arról, hogy mi jó és mi rossz! Mindent csak feketében és
fehérben képesek látni, például az én fiatalkoromban volt a hard rock és a szinti-pop,
és nem lehetett a kettõt egyszerre szeretni. Vagy az egyik, vagy a másik volt
csak megengedett, a kettõ együtt sosem... Most is ez a helyzet, de ha többféle
zenét is játszanak, akkor is csak azt fogják tudni, hogy mi jó és mi rossz zene,
ezt teljesen határozottan meg tudják mondani, de azt már nem képesek megmagyarázni,
hogy mi miért jó vagy rossz. Valahol erre akartam felhívni a figyelmüket, hogy
próbáljanak meg magyarázatot találni arra, ha valami nem tetszik nekik.
Van olyasmi, amit te tanultál meg a tanítványaidtól?
Természetesen! A srácok általában tanáraikat is egyszerûen csak felnõtteknek
tartják, és azért valahol ebben van egy jó adag tisztelet, meg persze egy másik
nagy adag naivitás. Ezt mindig nagyra értékeltem, megpróbáltam a saját gondolkodásomba
is beépíteni, hogy én is olyan naiv maradhassak, mint õk, hogy elfeledhessem
a hazug dolgokat, amikre sokszor építettem korábban, szóval sokat segített nekem,
ha figyeltem õket és azonosultam a gondolkodásmódjukkal.
Befejezésképpen el tudnád mondani, hogy hiszel-e a véletlenekben, ami képesek
lehetnek megváltoztatni az ember életét? Elkerülhetetlenek ezek a véletlenek?
Vagy végigélhetõ egyáltalán az élet ezek nélkül?
Mivel a dolgoknak mindenképp változniuk kell folyamatosan, változnak is, ám
sokszor nem könnyû végigmenni a változásokon, de nem hiszem, hogy az élet dolgai
eleve elrendeltek lennének. Úgy vélem, a dolgok úgy történnek, ahogy történniük
kell, de semmi sem bizonyos addig, amíg valóban meg nem történt. Így nem gondolom,
hogy a dolgoknak KELL lenniük, de néhány dolog egyszerûen nagyobb eséllyel következik
be amiatt, ahogy addig éltél, attól is függ, mennyire készültél rájuk, mit tettél
értük, vagy ellenük. Vannak olyan dolgok, amik történelmi szükségszerûségekbõl
következve nõttek azzá, amik, például itt a terrorizmus, ami igenis elkerülhetõ
lett volna egy korábbi idõpontban. Ha valami túlzottan feszül, az elõbb-utóbb
fel is fog hasadni, de ez leginkább attól van, hogy nem törõdünk a problémákkal.
Hiszem, hogy minél közelebb kerülsz egy eseményhez, annál kevésbé lesz elkerülhetõ
a bekövetkezte. Ha már korán elkezdesz gondolkodni is, sok rossz dolog elkerülhetõvé
válik.
Hát akkor megköszönöm, hogy idõt szakítottál rám, és azt kívánom, soha, de
soha ne kerüljétek el a sikereteket!
Oké, megígérem, hogy mindent megteszünk annak érdekében, hogy ezt az egyet ne
kerüljük el!
Gyebnár Mónika