Stonehenge
A Stonehenge egyike legkedvesebb zenekaraimnak! Azt hiszem nem hiába kellett annyi évet várni az elsõ albumra, hiszen olyan különleges anyag lett, amilyet csak nagy ritkán hallhat az ember Magyarországon! Sõt, a Between Two Worlds-re készült klip sem akármilyen alkotás, így különösen örültem, hogy Asztalos András, ennek a csodálatos klipnek a rendezõje is jelen volt, amikor kifaggattam a Stonehenge négy tagját a zenekarral kapcsolatos dolgokról.
Bár az album nem most jelent meg, azért még aktuális.
A borító nagyon szép lett, tele van jelképekkel.
Ezekrõl tudnátok mesélni egy kicsit!
BZ(ének): Tulajdonképpen a koncepció úgy nézett
ki, hogy a cím, a borító és a szövegek összecsengjenek,
egyrészt az 'Angyali üdvözlettel' furcsa módon cseng
össze a borító: ott van az az öregember ezzel a fölfelé
nézõ, teljesen szétesett tekintettel, föntrõl
pedig esik le egy toll. Ez végül is egy elveszett, eljátszott
megváltást jelent, mellette pedig ha végig nézed
nótákat, az Invocation egy ima szerû dolog, a Fly összefügg
a tollal, a Between Two Worlds a két arccal
Hogy hogy is alakult
ki
sok minden végig rágtunk, a fa, mint szimbólum
már régóta meg volt, ez Balázs ötlete, és
az öregedés is egy olyan motívum, amit meg szerettünk
volna jelenítetni a borítón. Ezt az egészet végül
is Balázs dolgozta ki.
Berci(basszugitár, fretless): Minden borító terv el lett
vetve, így stressz helyzetek alakultak ki, aztán Balázs
az utolsó pillanatban dobta fel a végleges tervet.
Balázs: Ehhez azt kell tudni, hogy a toll akkor még nem volt fent
BZ: Volt egy elõzõ terv, ahol majdnem csak a toll szerepelt volna
a borítón, így összeraktuk a két ötletet.
Berci: A borító teljes egészében Balázsnak
köszönhetõ, a fotókat is õ csinálta.
Pixel (billentyû): Egyébként a cím sem volt teljesen
egyértelmû
BZ: Sokat gondolkodtunk a címen, mert attól féltünk,
hogy az emberek arra fognak asszociálni, hogy ez egy keresztény
banda
Pixel:
egy angyal volt az elõzõ tervben, és ezzel
a címmel eléggé keresztény benyomást keltett.
Az angyal különben látható a hátoldalon
Aztán mégis csak maradtunk az eredeti címnél
BZ: A lényeg, hogy aki ismeri Stonehenge-t, tudja, hogy, mire számíthat.
Másrészt a médiák, - amikben szerepel a zenekar
- rockújságok, fanzine-ek...
Berci:
ismerik a zenekart
Úgy vettem észre, hogy az utóbbi idõben a HSB-stúdióban
más stílust képviselõ metál zenekarok rögzítették
lemezeiket. Mi volt az, ami megtetszett nektek ebben a stúdióban?
BZ: Nagyon egyszerû, csak annyit mondok, hogy Hidasi Barna.
Balázs: Amikor a Metal Hammer válogatáslemezére
felvettük a Between Two Worlds-öt, a mastering ott készült,
és annyira szimpatikus volt a Barna és a környezet is, hogy
eldöntöttük, hogy a lemezt nála vesszük fel.
Berci:...aztán a Power Hungary válogatáson hallottuk a
Strong Deformity számát, utána pedig a Bling Myself is
itt vette fel elsõ lemezét. Talán ezek voltak, melyek befolyásolták
döntésünket. Igazából a HSB ez idáig nem
volt ennyire felkapott. Egy ideje a két referencia munkája a Superbutt
és a Stonehenge
BZ: Összefoglalva: amiért végül is a Barnát választottuk,
az maga az ember, másrészt a hangzás, mivel mi is nagyon
súlyos hangzást szerettünk volna, és közbe derült
ki, hogy annak ellenére, hogy miket csinált, õ is a progresszív
zenében utazik, és neki is egy kihívás volt megcsinálni
ezt a progresszív anyagot.
Berci: Pozitív volt számunkra, hogy a lemezfelvétel elõtt
készült egy demó. Barna lehozta a fél stúdióját
Herendre, ahol felvettük a dalokat. Hamar megvoltunk vele. Így lehetõségünk
volt meghallgatni a készülõ lemezanyagot és persze
Barna is sokszor meghallgatta a felvételeket. Így, mikor a stúdiózásra
került a sor, már tudta, hogy mirõl szólnak a dalok.
BZ: A másik pedig az, hogy nem merült ki a dolog abban, hogy felvettük
a lemezt, hanem azóta is találkozunk, segített a keverésben
a Summer Rocks-on, szóval teljesen baráti hangulat alakult ki
köztünk. Remélem, hogy ez a jövõben is folytatódni
fog!
Berci:
és még egy dolog: ha az anyagi oldalát nézzük
a dolognak, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy ilyen minõségû
anyagokat ilyen áron csak a HSB-ben lehet csinálni!
Azáltal, hogy elõre felvettétek a demót rövidebb
lett a stúdióidõ?
BZ: Nem, sõt, dupla annyi lett. Két hetet terveztünk, amit
szó szerint kimatekoztunk, aztán két hét alatt kész
is lett az anyag, de a keverés nem olyanra sikerült, amilyenre szerettük
volna. Pár dolgot át is írtunk, aztán a második
két hétre úgy mentünk vissza, hogy már tudtuk,
hogy kell szólnia a lemeznek.
Berci: Ez annak is köszönhetõ, hogy nemcsak Barna kukacoskodó,
hanem mi is. Túlnyomórészt Balázsnak köszönhetõ
a lemez precízsége.
BZ: A pikantériája az volt a dolognak, hogy utolsó este
maszteringelni mentünk vissza, én egy tárgyalásról
érkeztem, ráadásul meg is voltam fázva, mellesleg
az Angelo Salutante letörlõdött, a billentyût nagyjából
visszaraktuk, az éneket pedig újra fel kellett énekelni.
Fel is énekeltem, és ezért ez a szám a kedvencem
a lemezen. Teljesen megmaradt a pillanat
Tényleg, amikor elkészült, milyen érzés
volt?
Balázs: Én annyira megcsömörlõdtem tõle,
hogy két hétig meg sem bírtam hallgatni.
BZ: Emlékszem, amikor elkészült az anyag, hajnali kettõkor
meghallgattuk ezer Wattal, és az valami hihetetlen volt! Azóta
is azt mondom, hogy életem egyik legszebb pillanata!
Balázs:
és az a felismerés, hogy jól sikerült
az anyag, akkor jött, amikor megnyertük a hangpróbát.
Azért az album sajnos csúszott
Berci: Ez teljesen a saját hibánkon kívül történt.
A multimédiás dolog miatt is volt csúszás, mert
Magyarországon csak egy stúdió vállal multimédia
írást, és még közbe jött egy-két
dolog, ami miatt nem jelent meg a tervezett idõpontban az anyag.
Egyre többen érdeklõdnek a zenétek iránt.
Ez az eladásokban is megmutatkozik?
Berci: Hála Istennek igen! Persze pontos adatokat még nem tudunk
közölni, de az eladási sikereket a dedikálások
is bizonyítják, hiszen nem egy papírt, képet, pólót
hoznak magukkal a rajongók, hanem a CD borítót.
BZ:
amit pedig több forrásból is tudunk, hogy a nyugatinál
lévõ MCD-ben két hétig mi vezettük az eladási
listát!
Az mp3 révén pedig külföldrõl is jöttek
megrendelések
Pixel: Kaptunk leveleket különbözõ helyekrõl, Norvégiából,
Malajziából, Indonéziából, és egy
brazil progresszív rádió is nagyon rákattant a zenénkre.
Játsszák is a számainkat.
Balázs: Sõt, az mp3.com-on mi vagyunk az elsõ három
helyen, az európai progresszív listán pedig 13. helyen
állunk.
Berci: A hangpróbán elért helyezés is nagyon fontos
volt, szerintem sok múlt ezen is.
BZ: Mondjuk megkaptuk a negatív kritikákat is, ami persze nem
rossz
jött vissza olyan néhány embertõl, hogy
egészen, amíg nem hallgatta meg az anyagot, azt hitte, hogy bunda
volt az egész.
A szövegek nagyon érdekesek, arról nem is beszélve,
hogy milyen igényesek! Egyáltalán hogy jut eszedbe, hogy
egy indián szellemrõl vagy egy vérfarkasról írj
szöveget?
BZ: Az inspiráció bármi lehet, végül is a szövegek
hétköznapi életeseményeknek az átfogalmazott
verziói. Ha az ember meghallgatja a Full Moont, egy vérfarkasról
szól, aki kimegy egyszer egy hónapban, és szét marcangol
valakit, de ha jobban elgondolkodsz a szövegen, benne van egy normál
embernek a kitörési vágya, az, hogy bele van szorítva
egy öltönybe, és csak egyszer egy hónapban tud kitörni.
Utána pedig megint vissza kell mennie abba az életbe, amibe beleszületett.
A Between Two Worlds pedig arról szól, hogy mindenkinek vannak
olyan döntései az életben, amik nem száz százalékosak,
de ugyanúgy vannak szerelmes dalok is, például a For Another,
ami tulajdonképpen egy vadóc nóta, de mindenképpen
egy szerelmes dal az emberi telhetetlenségrõl. Igazából
a szövegeknek csak a körítés olyan, ami egy imidzs köré
van építve, de mindenki saját magára is értelmezheti
õket.
A tavaszi turné hogy sikerült?
Berci: Ahhoz képest, hogy az album akkorra még nem jött ki,
a klubok nem plakátoltak, elég jó fogadtatásban
részesültünk. A zalaegerszegi buli például nagyon
jó volt! :-)
Hathor: A szigetes és a Summer Rocks-os fellépés közül
melyik volt emlékezetesebb és jobb?
Berci: Véleményem szerint nagy szó volt, hogy a Pecsában
játszhattunk, ott viszont még nem volt meg az a "kifejezett
Stonehenge közönség", akikkel a Szigeten már szerencsére
tudtunk találkozni.
BZ: A Pecsában látszott, hogy az emberek nem kimondottan ránk
jöttek, de sok rajongót szereztünk.
Berci: A videót nézve azt vettük észre, hogy a koncert
közben nõtt a közönség száma. Szóval
a Sziget számomra pozitívabb volt! Persze a Szigetes nagy közönség
köszönhetõ volt a Pecsás bulinak is!!!
BZ: A Sziget azért is volt sokkal jobb, mert amikor kiértünk,
én meg voltam halva, hogy a fellépésünk elõtt
a kutya nem volt a sátorban. Én egyébként iszonyú
érzékeny vagyok arra, hogy van-e közönség, mert
nekem egy nagyon fontos energia áramlási tényezõ
az a lényeg, hogy Stonehenge-re betódultak, és az valami
hatalmas érzés, amikor a videón körbe fordul a kamera,
és nem látni a tömeg végét!
Berci: Végül is konkrét választ nem tudok adni arra,
hogy melyik volt a jobb, mert közönség és koncert szempontjából
mindenképpen a Sziget, viszont ha a zenekar jövõjét
nézzük, hiába volt több ember a Szigeten, hiába
adtunk el egy csomó CD-t, a Pecsában nagyon jó barátságot
kötöttünk a Pain Of Salvationnel, és lehet, hogy ennek
a barátságnak a révén kijutunk külföldre
BZ: Ha már szóba került külföld
a napokban
folyik a promóció külföld felé, amit szerencsére
a kiadó is támogat. Ami már magában nagyon fontos,
hogy a lemez, a design, a honlap angol nyelvû, valamint többek között
a POS részérõl kontaktjaink is vannak, például
az Inside Out kiadó már jelzett, hogy várják az
anyagot Európában és Amerikában is. Még nem
tudjuk a végkifejletét ennek a dolognak, de ez a zene itthon rétegzene,
nem lehet belõle túl sokat eladni, úgyhogy maximálisan
meg kell támadni külföldet!
Berci: Most még az Inside Out sem biztos, meg fogunk várni minden
visszajelzést, nem ugrunk bele semmibe anélkül, hogy jól
át ne gondoltuk volna. Valamint még tervezünk koncerteket
Erdélybe és Szlovákiába is.
Pain-éket elõtte nem is ismertétek?
Berci: Hallottuk a zenéjüket, mivel Balázsnak meg volt két
POS album. Konkrétan koncert elõtt egy héttel kaptam meg
a legutolsó lemezüket, melyet azóta sem tudtam kivenni a
lejátszómból. Nálam az év lemeze, persze
az Ark-kal együtt.
Daniel pedig vendégszerepelt a Szigeten
BZ: Igen, ez nagyon pozitív. Az elsõ jele a dolognak az volt,
hogy meg akartam csinálni egy egyszerû zongorával kísért
nótát Somának (a Stonehenge elõzõ basszusgitárosa)
az esküvõjére, és tulajdonképpen a Summer Rockson
jött az ötlet, hogy mi lenne, ha felénekelnénk Daniellel.
Mondjuk akkor még arról volt szó, hogy õ kint énekli
föl a saját részét, de késõbb elhatározta,
hogy Magyarországra jön nyaralni, így hamar elkészült
a dal, ami le is tölthetõ a homepage-rõl.
aztán
csak úgy megkérdeztem tõle, hogy mi lenne ha fellépne
velünk, és egybõl igent mondott.
Berci: Még a Summer Rocks-on kaptak tõlünk lemezeket, és
igazából Daniel jelzett vissza, hogy mennyire tetszik neki.
aztán
szinte napi kontakt alakult ki BZ-vel, most pedig Ádámmal levelezik
egyfolytában.
Tényleg, a többi külföldi bandával milyen volt
a kapcsolat?
BZ: Hát, zenekara válogatja. Min nagyon örültünk,
hogy a Pain Of Salvation-ék ilyen közvetlenek voltak. Végül
is a többiek felé is próbáltunk nyitni, mentünk,
beszélgettük
voltak, akik hûvösebben fogadták
a dolgot. Amorphisék például jelentõs izgulási
tüneteket mutattak, ott ültek kicsit magukba fordulva, úgyhogy
nem nagyon tudtunk velük beszélgetni.
Berci: A POS szerintem egyértelmûen a legaranyosabb banda volt.
Az Ed Guy-ból volt egy-két ember
aztán az Amon Amarthék
nagyon jó fejek voltak, a Rhapsody-ékkal nem igazán beszéltünk.
Tõlük talán az énekes és a bõgõs
volt az, akikkel volt kontakt, de az Amorphis volt az, akik ránk sem
hederítettek.
BZ: Én az énekessel beszéltem pár szót
Pixel: Visszatérve a Pain Of Salvation-re
szerintem mindannyiunknak
állati jó érzés, hogy az új lemezük
nagy része arról fog szólni, ami itt történt
velük - Magyarországon.
Berci: Nagyon örülünk, hogy részt vehettünk Daniel
életében, és természetesen annak is, hogy az itt
töltött idõrõl fognak szólni az új dalok!
Ami pedig még nagyon fontos, az a klip!
Berci: Ó, András beszélj nekünk! :-)
Mennyire volt meg a koncepció, és ezt hogy sikerült megvalósítani?
András: Együtt találtuk ki az egészet. Elõször
BZ-vel találkoztam egy kínai kajáldában, ott dumáltunk
BZ:
az a lényeg, hogy úgy mentem el a találkozóra,
hogy 'Sonehenge-nek videoklip, ugyan, ne szórakozzunk
', és
amíg el nem kezdtünk dolgozni rajta, nem hittem el, hogy ezt egy
normális költségvetésbõl, normális minõségben
meg lehet csinálni, utána egy nagyon kellemeset csalódtunk
a jelen levõ Asztalos Andrásban, ugyanis egyrészt nagyon
jó barátsági viszonyba kerültünk vele, és
talán pont ezért ment olyan jól a munka! Õ nem csak
mint operatõr mûködött közre, hanem rengeteg ötletet
adott, és mind kreativitásban, mind pedig alvatlanságban
követett minket.
és tényleg az a jó, hogy nem
egy külsõs csinálta a klipet, így minden jól
mûködött!
Berci: Igaz, hogy én nem szerepelek abban klipben, de gondolom, ugyanúgy
mûködött ez az egész, mint most. Nem sokára el
kezdjük forgatni a következõ két klipet, és már
le is ültünk megbeszélni a forgatókönyvet.
A két új kliprõl mit érdemes tudni?
BZ: Két új klippel készülünk, a Whisper azért
készül, amellett, hogy gyönyörû és imádjuk,
hogy talán azzal egy szélesebb kört tudunk megcélozni
média ill. kimondottan TV szinten, a Full Moon-t pedig az igazi Stonehenge
rajongóknak készítjük! Egy kegyetlenül súlyos
klipet szeretnénk rá csinálni!
Berci:
és a Between
a mérce!
A honlapon is van egy-két újdonság
BZ: A honlapot folyamatosan folyamatosan frissítjük. Most van egy
fotópályázat, amire elég sokan ráizgultak.
Ennek az a lényege, hogy a legötletesebb Stonehenge témájú
fotókat díjazzuk. A napokban érkeztek háttérképek
is. Most például két olyat raktam fel, amik nagyon aranyos
kis ötletbõl jött: az Angelo Salutante-nak elkészült
a Diablo Salutante változata is, ráadásul nagyon jól
néz ki! A pályázat határideje: szept. 31. Emellett
pedig felkerült a Daniellel készült dal, a Between To Worlds
valamint a Daniellel való közös fellépés is letölthetõ.
BZ: Ó, és most készül egy dal egy Iron Maiden tribute
albumra! Ezt Töfi állítja össze, és ide egy olyan
dolgot csináltunk, ami nagyon Stonehenge-es. Kiválasztottuk a
Flash of the Blade, ami eléggé true metálos, és
az a lényeg, hogy aki majd meghallja, a refrénnél kezd
el gyanakodni, hogy ez nem egy saját dal, hanem Maiden feldolgozás.
Szóval teljesen átgyúrtuk!
http://go.to/stonehenge
Héda
Utóirat
A kérdések és válaszok magukért beszélnek,
most már mindenki számára nyilvánvaló, hogy
mitõl ilyen kifogástalan a hanganyag minõsége. De
az, hogy hogyan fér ennyi tehetség, megszállottság,
emberi érzékenység , amitõl a zene és szöveg
ennyire komplex és egész egyszerûen magával ragadó
és szép, az vajon miért van ? Ez lenne az angyali üdvözlet
ami a STONEHENGE zenészeihez szólt ?
És köszönjük az interjút és nem különben
azt, hogy ott lehettünk , mikor az új klip világáról
volt szó, )))) nagy dolgoknak voltunk tanúi szerintem.
És kedves BZ tényleg nem kellett kérdezni, mondtál
mindent magadtól is, ami érdekelt és nemcsak engem, hanem
az összes magyar és ezek szerint soksok külföldi STONEHENGE
hivõ zenerajongót is. Tudom, hogy egyre többen leszünk
Hathor