Threshold
Augusztus 27-én végre, kis halogatás után elérkezett a pillanat, amikor a ma mûködõ zenekarok közül számomra mindenek feletti kedvencként létezõ angol progmetál banda, a Threshold került interjúalanyaim sorába, nevezetesen Richard West billentyûs. Nem tudok meghatottság nélkül beszélni róla, még jó, hogy õ nem látta arcvonásaimat telefonon keresztül!
Hi, itt Richard West a Thresholdból!
Szia, Mónika vagyok! Örülök, hogy hallom a hangodat!
Én is örülök, hogy vagy?
Köszönöm, remekül. És te? Remélem semmi
gond nem volt pénteken, ami miatt elhalasztottad az interjút?
Semmi gáz nem, volt, minden rendben van!
Hát akkor vágjunk bele! Elõször is hadd fejezzem
ki elismerésemet az új lemez elkészülte miatt, azt
hiszem a Critical Mass képében az eddigi legjobb Threshold albummal
jöttetek ki!
Nagyon köszönjük!
Igazán erõsre sikerült, azt hiszem zenei téren
is sokat fejlõdtetek. Te és Karl voltatok az album producerei,
mesélj légy szíves a stúdiómunkákról
egy kicsit, nem volt nehéz egyszerre zenészként és
producerként is helyt állni a felvételekkor?
A Threshold mindig nagy hangsúlyt fektetett a jó megszólalásra,
és ezt úgy a legkönnyebb elérni, ha mi magunk dolgozunk
a hangzáson, ekkor tudjuk mindazt kihozni a zenénkbõl,
amit beletettünk. Mindenben igényesek vagyunk, ezt elmondhatom,
ha például a szövegekre gondolok, azokat is meg akarjuk tölteni
szívbõl jövõ, lélekbõl szóló,
s emellett értelmes dolgokkal, szóval maximalisták vagyunk.
Ha játszunk, akkor mindent le akarunk játszani, amit csak képességeink
lehetõvé tesznek. A produceri munkával is ki akartuk terjeszteni
a határainkat, még nagyobb lehetõségeket akartunk
adni magunknak e téren is. Azt hiszem minden Threshold albumon jól
bevált hangzás hallható, a produceri munka is jól
bevált utat követ, sõt, mivel a stúdió is egy
jól bejáratott stúdió már számunkra,
így a legtöbbet tehettük meg azért, hogy a rendelkezésre
álló technikai feltételeket maximálisan kihasználjuk,
keményen dolgoztunk ezért, hogy a legjobb végeredményt
érhessük el. Azt hiszem a Critical Mass esetében valóban
sikerült minden, talán a legjobb eddigi munkánk ez a lemez!
Sikerült magunkból mindent kihozni, a hangzás is sokkal tisztább
lett, valóban mindent hallasz, ami történik a zenében,
jobban átjönnek az ötleteink, a kísérleteink,
szóval igazán elégedettek vagyunk a végeredménnyel.
Hát, én is meg vagyok elégedve rendesen, kristálytiszta
a hangzása, a lelketek minden zenébe épült rezdülése
kihallatszik a számokból, szóval szerintem is sikerült
elérnetek, amit megcéloztatok! Azt hiszem, zeneileg még
az eddigi anyagoknál is kiforrottabb, erõteljesebb lemez lett,
úgy vélem, a tudásotok legjavát kihasználva
sikerült felszabadultan, de sok tudatossággal felépített
szerkezettel átadni az érzéseiteket. A dalok születésérõl
is légy szíves, mesélj nekem!
Igen, ez elég sok idõnkbe telt, cirka 4-5 hónap kellett
a dalok megírásához. Tudod, mi nem úgy dolgozunk,
mint sok másik zenekar, hogy beköltözünk a stúdióba
és ott szedjük össze a dalokat. A Threshold esetében
sokkal inkább személyes kísérletezgetések
eredményei a dalok, minden tag otthon ücsörög, de nem
tétlenül, hanem folyamatos dalírással töltve
az idejét, s csak akkor rukkol elõ a többiek felé
a szerzeménnyel, ha õ maga már tökéletesített
benne mindent. Amikor ez a szakasz befejezõdik, akkor megyünk csak
a stúdióba, feljátsszuk. Azt hiszem, helyes ez az egyéni
munkamódszer, hisz ha van egy csapat, ahol 5-6 embernek kell együtt
dolgoznia, néha fel kell áldoznod a saját ötleteidet,
mivel valaki más nem tud azonosulni vele, ám ha egyedül kidolgozhatsz
egy ötletet, akkor lehetõséged van a teljességre,
a befejezésre, hogy teljesen kiadd, ami benned van, s azt hiszem a mi
csapatunknál ez remekül mûködik. Amikor a stúdióban
a felvételek folynak, akkor úgy tûnik, hogy egy zenekar
feljátssza a dalodat, de ebben a zenekarban mindenki hozzáteszi
a te dalodhoz a saját ismertetõjegyeit, hozzáidomítja
az egyéniségéhez, alkalmazkodva az eredeti ötletedhez.
Azt hiszem így lehetséges csak igazán teljes értékû
felvételeket készíteni.
A dalaitok szövegeit ki írja? Az az igazság, tudod, hogy
számomra nem csak a zenétek jelent sokat, hanem a szövegvilágotok
is, mert szerintem nagyon értékes és fontos témákat
érintetek meg vele, a lelki dolgoktól kezdve a világ aktuális
problémáival bezárólag.
Ezen az albumon a szövegek fele a bõgõsünktõl,
John Jeary-tõl ered, a másik felét pedig én írtam.
Örülök, hogy jó a véleményed, hisz a magas
igényeknek, amiket magunkkal szemben támasztottunk e téren
is meg kell feleljünk. Már a Wounded Land-del, ahol még minden
szöveg John Jeary-é volt, szóval az elsõ albumunk
megjelentével megvoltak ezek az igényeink, a színvonalat
azóta próbáljuk stabilan tartani. Azon a lemezen arról
van szó, hogy a világ alapvetõen rossz irányt vett,
tele van olyan környezeti problémákkal, amik akkoriban nagyon
is idõszerûekké és fontosakká váltak,
és John ezeket teljes szívével átérezve írta
meg. Úgy hiszem, azóta is ebben a "szabványban"
akarunk mûködni, szóval nem lehet csak egy egyszerû
szerelmes dalt írni, vagy egy fantasy sztorit, hiszen mindenünket
bele kell adni a számainkba, a szívünk mélyére
kell nézzünk, hogy azokat a dolgokat fogalmazzuk meg, amik igazán
izgatnak minket, amik fontosak számunkra. A Critical Mass sem más
e tekintetben, John itt is a legjavát adta, teljes felelõsségtudatával
és lelkével. Az én részem inkább a látnoki
jellegû, álmokról szóló szövegek megteremtése,
annak a megfogalmazása, hogy az álmaink milyen fontos szerepet
töltenek be az életünkben, az, hogy merjünk hajtani az
álmaink megvalósítása érdekében, hogy
merjünk hinni, merjük végiggondolni mindazt, ami igazán
fontos az életünkben. És fontos, hogy meg is tegyünk
mindent az elérésük érdekében! Azt hiszem nagyon
sok ember éli le úgy az életét, hogy minden nap
reggel munkába rohan, hazarohan, tévézik egy keveset, alszik,
majd másnap kezdi elölrõl az egészet, és ez
így megy évtizedeken át. Sosem gondolnak azokra a dolgokra,
amiket el akartak érni valaha, elfelejtik az álmaikat, de úgy
hiszem, legbelül mindenkiben rejtõzik valami, ami fontos, még
ha ez csak egy apróság is, van valami mindenkiben, amit le tud
tenni az asztalra, s lenne eredménye a munkájának, csak
nem veszi észre, hogy több odafigyeléssel, energiaráfordítással
sokkal többet volna képes kihozni ezekbõl az álmokból.
Én próbálom felhívni a figyelmet ezekre a lehetõségekre,
erõt akarok adni a kételkedõknek, hogy érdemes megpróbálnod,
megragadnod két kézzel az alkalmakat, amiken keresztül elérheted
az álmaidat, máskülönben ha életed végén
visszagondolsz arra, mit is tettél, rájössz, hogy ezt vagy
azt majdnem sikerült megcsinálnod, de csak majdnem, de valójában
az égvilágon semmit sem értél el.
A Threshold stílusa nagyon könnyen felismerhetõ, egyedi
és színes. Honnan veszitek az ihletet ehhez a muzsikához?
Azt hiszem, ez pont az a nagyszerû dolog, ami csak az angol gyökerekkel
ragadható meg, mivel az angol rockzene történelme nagyon
gazdag, nagyon sok és rendkívül jó zenekar volt, s
mi mindannyian ebben a közegben nõttünk fel, a hetvenes évek
progresszív rockjában és a nyolcvanas évek metáljában.
Persze más országokban is meglehetett ez a hazai hatás
az ottani zenekarokra, de azt hiszem Angliában ez mindnél erõsebb,
hiszen a legnagyobb zenekarok közül a többség angol, s
ha ebben a zenei környezetben nõsz fel, egyszerûen csak a
véredbe, a lelkedbe ivódik minden, s máris stabil alapokkal
vagy készen a saját zenei világod felépítésére.
Talán ez az egyszerû magyarázat, de igazán azért
is hat egyediként a mi zenénk, mert mi is csak egy vagyunk csak
az angol progmetál csapatok közül, szóval muszáj
is különlegesnek lennünk, hogy megálljuk a helyünket
a zenei életben, s úgy tûnik ez eddig remekül mûködött
is!
Meg tudnál nevezni olyan csapatokat a hetvenes - nyolcvanas évekbõl,
akik nagy hatással voltak rád?
Hát, engem legjobban a Queen fogott meg, a Pink Floyd és
a Genesis, azt hiszem ez volt számomra a top három. Azt hiszem
mindhárman stílusteremtõk voltak, eredetiek és megismételhetetlenek,
s még szövegileg is nagyon passzoltak az én elképzeléseihez,
de a zenéjük volt az, ami igazán inspirált persze.
Mindenki más háromperces, háromakkordos pop dalokat írt,
õk meg kicsit bonyolítottak, kitolták a határokat,
mind távolabb és távolabb merészkedtek. Ha az ember
ebben a zenei hatásvilágban nõ fel, ez nagyban megkönnyíti
a saját szerzeményei irányvonalának meglelését.
Úgy vélem, három fontos eleme van a Threshold zenéjének,
amitõl egyedi lesz: a gitárok hangzása, a dalszerkezetek
és a te billentyûjátékod. Szerinted mi a legfontosabb
alkotóeleme a zenéteknek?
Ebbõl a háromból talán a szerkesztés,
ugyanis akár a gitárok, akár a billentyû hangzása
is tûnik egyedinek, ezek mind alárendeltek a dalszerkezeteknek,
annak a teljes szabadságnak, ami a zenei határok felderítését,
kiterjesztését jelenti, annak, hogy nem kell azon aggódnunk,
hogy hány akkordot, hány részletet, milyen harmóniákat,
hangnemeket, ütemeket alkalmazunk. Csak a felfedezés és a
zene élvezete a lényeg, azt hiszem ez jön át legjobban,
ez a legfontosabb.
Melyik dal a kedvenced az új albumról?
Haha, pillanatnyilag a "Falling Away" - bár ez egy kicsit
ciki, mert ezt én írtam, és a csapat olyan nagyszerûen
adja elõ, azt a részletet figyeld, ami a refrén után
jön, azt hiszem Karl ott lenyomja eddigi leggyönyörûbb
szólóját, de Johanne is fantasztikusan dobol, a ritmusai
csak köröznek és köröznek a dal felett, a cinjei
komplex és csillogó hangzást adnak a dalnak, John is jó
vaskos, cirka két oktávnyi széles, mesteri bõgõszólammal
örvendeztet minket, én meg Nick azon dolgozunk, hogy a dallamokat
végigvezessük a nótán, de az egész csapat iszonyúan
együtt van, nagyon megnyugtató ezt a dalt hallgatni bármikor!
Azt hiszem az egész albumon nagyon együtt vagytok, de ez elmondható
az eddigi albumaitokról is... Attól a pillanattól fogva,
hogy elõször meghallottam a Threshold-ot, teljesen belehabarodtam
a zenétekbe, ezt muszáj bevallanom neked! Most hadd tegyek fel
egy névre szóló kérdést is neked: személyesen
téged mi késztetett arra, hogy billentyûs legyél?
Tudsz-e olyan zenészt megnevezni, aki kimondottan erre az útra
terelt?
Már öt évesen elkezdtem zongorázni tanulni, a
családomban mindenki zongorázik amúgy, szóval rám
is kiterjedt ez a hagyomány, de már két-három évesen
is nagy zenerajongó voltam. Odaálltam a hangfalak elé,
rátettem a kezeimet a hangszórókra, hogy érezzem
is a zenét, amit apu hallgatott, Beethoven-t, Haydn-t, szóval
már akkor belekeveredtem ebbe a zenébe, amikor más gyerekek
még nem foglalkoznak ilyesmivel, én csak álltam és
figyeltem, ez talán már születésem óta a véremben
volt, nem tudom. Tíz éven át tanultam zongorázni,
akkorra már magam is írtam zenét, ez olyasmi volt, mint
a Queen, a Genesis, amiket akkor hallgattam, megpróbáltam követni
õket, hasonló hangzású zenéket próbáltam
írogatni. A Queen-rõl még meg kell jegyezzem, hogy ugyan
nem Freddy Mercury volt a világ legjobb zongoristája, de az, ahogy
õ játszott, már messzirõl felismerhetõ volt,
eredeti, s nekem ez nagyon tetszett, mindig tudni lehetett, hogy Freddy zongorázik.
Bár akkor még kiskölyök voltam, azóta is vallom,
hogy nagyon fontos egy zenésznek, hogy egyedi és felismerhetõ
legyen a játéka, hogy kifejlessze azt a stílust, ami senki
máséval nem téveszthetõ össze. Nagyon egyszerû
dolog lenne másolnom mondjuk Rick Wakeman-t, vagy egy gitárosnak
mondjuk Jimi Hendrix-et, de azt hiszem az igazi inspiráció lényege,
hogy különbözzön a zenész azoktól, akik megihlették.
Volt a Threshold elõtt más zenekarod is?
Igen de semmi igazán sikeres nevet nem tudok mondani. Volt pár
csapat iskolás koromban, ahol billentyûztem, fõiskolán
is volt zenekarunk, koncerteztünk is egy párszor, de az elsõ
igazi csapatom talán a Mercy Train volt, egy könnyebb stílusú
rockot játszó csapat, ennek már jó tíz éve,
itt szintén Karl Groom volt a gitáros...Akkor kapcsolódtunk
be az angol progresszív színtér zenéjébe
is, csináltunk egy albumot is, igazából sosem adtuk ki.
Aztán összejött a Threshold, és ez lett az Igazi, tudod,
itt kezdõdtek el történni velem igazából a
dolgok.
Azt hiszem, nem igazán rádióbarát dalokat írtok,
a rádióknak túl hosszúak a ti nótáitok.
Volt ennek ellenére olyan Threshold dal, amit játszottak rádiókban?
Igen, de persze a rock mûsorokról beszélek, mivel itt
Angliában nem tudsz bekerülni a normál napi rádióadásokba,
azok összetételét számítógépek
határozzák meg, a számítógépeket pedig
a nagy kiadók programozzák, persze nem értem sokszor, mi
alapján döntenek...A rock mûsoroknak nagyobb szabadságuk
van, és a mûsorvezetõtõl függ az, hogy mit ad
le. Itthon is játszottak Threshold-ot párszor, még 10 perces
dalunkat is. Azt hiszem a kontinensen kicsit még jobb a helyzet, például
Németországban még ennél is több szabadságuk
van a rádióknak, az ottani rock mûsorok még több
hosszú dalt játszanak, ez is része a mûsorok vonzerejének.
Tulajdonképpen nem gáz ez így, de azt hiszem, ha a normál
rádióadásokba akarunk bekerülni, akkor három
perces dalokat kell írnunk, fel kell kapaszkodnunk egy nagy kiadóhoz,
de azt hiszem, ennek még a gondolata is rém távol áll
tõlünk! Haha!
Gondolod, hogy az Internetes rádiók segíthetnek a hosszú
dalokkal bíró csapatokon?
Túl sok ilyen rádió van, nagyon szét van töredezve
a választék, szóval nincsenek olyan nagy adások,
ahol mindenfélét lehet találni, több tízezer
Internetes rádió van, szóval lehetetlenség, hogy
az ember minden adón jelen legyen, így igazán nagy közönséghez
jusson el. Szerintem sokkal nagyobb hatása van annak, ha a honlapodra
felraksz egy dalodat, a honlapot úgyis sokan megnézik, s így
hozzájuthatnak a zenédhez könnyedén. Emellett persze
nagy dolog ez az Internetes rádiózás, ám mégis
az igazi, nagy rádióadások, azok, amiket egy ország
úgy általánosságban hallgat, azok lehetnek igazán
hatással az ismertségre, azok határozhatják meg
igazán a zenekarokról kialakult képet az országban.
Ha egy Internetes rádió, mondjuk Amerikában játszik
is pár dalodat, azt esetleg hallgatják egyszerre cirka húszan,
hát, szóval azzal nem igazán lehet megváltani a
világot! Haha!
Amúgy általánosságban mit gondolsz az Internetrõl?
Nagyon hasznos és erõs dolog. Angliában igazán
a kilencvenes években volt nagy jelentõsége zenei szempontból,
mivel akkor még nem volt ennyi rádiómûsor, nem voltak
újságok sem, amik felfigyeltek volna a kisebb csapatokra, s egyáltalán
hivatalosan senkit sem érdekelt a progresszív metál. Rajongók
persze már akkor is voltak, s õk akkoriban szinte kizárólag
az Interneten találhattak rá a kedvenc csapatukra, szóval
akkor nagyon fontos média volt. Érdekes, mivel olyan hatalmas
a net, oldalak milliói és milliói vannak fenn, de a legtöbb
rendszeres net-látogató nagyjából ugyanazt a tíz
vagy tizen egynéhány oldalra tér rendszeresen vissza, azokat
keresi, amiket már jól ismer és a sajátjának
is érez kicsit, mintha az a saját kis Internete lenne. Azt hiszem,
ha valaki nekiáll felfedezni magának a világhálót,
egy kis idõ után rá fog találni ezekre az oldalakra,
ahol nagyjából megállapodhat.
Amikor otthon vagy milyen zenét szoktál hallgatni?
Leginkább metált. Nagyon szeretek persze más zenéket
is, mivel olyan korszakban nõttem fel, amikor a pop volt igazán
a csúcson, valószínûleg emiatt döntöttem
akkor a rock mellett, s a klasszikus zenében is eléggé
otthon érzem magamat, ám jelenleg a legfontosabb a metál.
Azt hiszem, pont idén következett el az az esztendõ, amikor
felemelkedõbe került a metál, egyre több ember szereti,
nagyjából kezd visszakerülni a rádiókba is,
legyen az akár a Linkin Park vagy a hasonlók, mégis valami
olyan változás indult el, ami szerintem feltétlenül
pozitív. A kilencvenes években egyszerûen utáltam
bekapcsolni a rádiót, mert mindig valami rémesen pocsék
vacak szólt, azonnal le is kellett kapcsolni, szóval most meg
kezdi a jó zene visszahódítani az õt megilletõ
helyet e médiában.
Arról tudsz valamit, hogy a csapat többi tagja miket hallgat?
Milyen az õ ízlésviláguk?
Hát, túl sokat nem tudok errõl, de azt hiszem legalább
olyan eklektikus az ízlésük, mint nekem. Amit fixen tudok,
az Karl, aki minden nap a stúdióban dolgozik, rengeteg csapat
megfordul a keze alatt, állandóan zene veszi körül,
szóval õ ezen kívül már képtelen bármit
is hallgatni, hisz egyszerûen belefárad estére. Ami a többieket
illeti, szerintem még mindig a hetvenes - nyolcvanas évek zenéjét
részesítik elõnyben. Ez nagyon jó a csapat szempontjából
is, hisz így mindenki hozhat a maga által hallgatott zenékbõl
vett különbözõ hatásokat, inspirációkat,
ez nagyban segíti a sokszínûbb zenei kép összeállítását
a Threshold hangzásvilágában is.
A zenekar honlapján olvastam az életrajzodban, hogy a Biblia
a kedvenc könyved. Mit jelent számodra a vallás itt a huszonegyedik
században?
A vallás, a vallás története semmit sem jelent. Az,
hogy miért a Biblia a legfontosabb könyv számomra, az azért
van, mert Isten mûve, és nekem Isten a legfontosabb az életemben.
Nagy különbség van a vallás és a hit között,
hiszen a hit azt jelenti, hogy kapcsolatban vagy valakivel, bízhatsz
benne, a vallás meg egy rakás szabály, ami meghatározza,
hogy hogyan kell cselekedned, szóval ebben az értelemben én
nem vallásos vagyok. Tudom, hogy Isten inspirál mindenre, amit
teszek, legyen az a zene, a szövegeim, a mindennapi életem, és
a Biblia ehhez az én 'kézikönyvem', ezért olyan fontos,
ez a hitem.
Tökéletesen egyetértek veled, Richard.
Ennek örülök, köszönöm!
Kicsit más téma: tudod, elkezdtem csinálni egy hülye
gyûjteményt, megpróbálom az interjúalanyaimat
kifaggatni az étkezési szokásaikról, szóval
az érdekelne, hogy van-e a csapatban vegetáriánus...
Hát, Johanne néha vegetáriánus. Tudod, õ
nagyon különös egyéniség, sokszor nem egészen
értjük õt mi sem , amikor turnézunk, õ mindig
vegetáriánus kaját rendel, de néha elõfordul,
hogy azt vesszük észre: jé, húst eszik! Haha! Nem
tudom, hogy ezzel õ így tudja-e kvalifikálni magát
a gyûjteményedbe kerüléshez?!
Turnézni ugye fogtok az új albummal?
Igen, pár dátum már le van fixálva októberre
Európában, de sajnos Magyarországot nem érintjük
most sem, ám megyünk Szlovákiába, talán ez
van hozzátok a leginkább közel. Novemberben pedig Amerikába
megyünk, ott már le vannak fixálva a dátumaink. Sajnálom,
hogy eddig még sosem játszhattunk Magyarországon, de nagyon
szeretném, ha eljutnánk oda is végre!
Szerintem is jönnötök kellene, egyre többen ismerik és
szeretik itt is a zenéteket!
Remélem talán jövõre összejön.
Azt tudod már, hogy Szlovákiában hol lesz koncertetek,
gondolom Pozsonyban, a fõvárosban...
Sajnos még nem tudok biztosat, csak ma reggel tudtam meg azt is,
hogy egyáltalán megyünk, csak az országokat árulták
el egyelõre.
Remélem, el fogok tudni menni...
Jó lenne, ha jössz, majd köszönj oda nekünk,
jó?
Megígérem, örömmel! Hát akkor nagyon köszönöm
a beszélgetést, és sok sikert az új albumhoz, sok
szerencsét neked és a srácoknak is!
Nagyon köszönöm én is, minden jót! Szia!
Gyebnár Mónika