AEBSENCE
Az alábbi interjú készítõje maga is fanzine
írásra akarta adni a fejét, de bizonyos okok miatt ez még várat magára. Hogy
a közben elkészült Aebsence interjúja ne vesszen kárba, elküldte nekünk a Budai
Péter énekessel készült beszélgetését. Ezúton is köszönjük! Itt jegyeznénk meg,
hogy szívesen vesszük bárki írását, legyen az interjú, koncerbeszámoló, demókritika,
stb!
Kérlek mesélj a zenekar történetérõl, megalakulásának okáról, céljairól!<
A csapat 1995 végén alakult meg és tagsága Perneczky András gitárosból és Máthé
Attila dobosból állt kezdetben. Rövidesen csatlakozott a zenekarhoz Liwa László
basszusgitáros. Egyfajta kísérletezõs, instrumentális zenét játszottak, amit
szándékosan nem neveznék progresszívnek bár ma divatos szóval leginkább annak
lehetne nevezni. A zenekar egyetlen számot rögzített is az akkori repertoárból,
de ez terjesztésre nem került. Én abban az idõben egy másik zenekarban a Moonsetben
tevékenykedtem énekes-gitárosként egészen 1997 elejéig, amikorra a csapat egyszerûen
"földbe állt". 1997 nyarán felhívott Perneczky Andris az Absence-bõl, hogy régóta
keresnek énekest és hallottak a Moonset demón. Ráadásul õk is népzenei betétekben
gondolkodtak, ami a Moonsetet is jellemezte, így tetszett az ötlet, hogy náluk
énekeljek. A banda azóta ebben a felállásban mûködik. A zenekar célja mindenképpen
az, hogy egy kicsit mást tegyen le az asztalra. Nem akarunk mindenkitõl különbözni,
a mi hatásainkat is jól kihallani a zenébõl. Nem akarunk öncélú muzsikálásba
sem átmenni. Szórakoztatni akarunk, egyrészrõl magunkat, másrészrõl azokat,
akiket megfog ez a zene, mindezt azonban egy kis egyéni ízzel. Lényegében ezek
a céljaink.
A Moonset zenekar miért oszlott fel? Az Aebsence mennyiben tekinthetõ a Moonset
folytatásának?
A Moonset azért oszlott fel, mert a csapat néhány tagja elvesztette érdeklõdését,
pontosabban más értékeket helyezett inkább elõtérbe, mint a zenélést. A Moonset
tulajdonképpen csak egy lelkes, baráti örömzenélés volt ennek minden negatívumával
és pozitívumával egyetemben. Az Aebsence véleményem szerint semmiképpen sem
tekinthetõ a Moonset utódának. Más emberek, más célok, más zene. Két dolog köti
csak össze a két zenekart, az én személyem és a népzenei elemek, de ezen csapaton
belül teljesen más jellegû az ének a zene és a népies elemek megvalósítása is
különbözik.
Péter, miért tetted le a gitárt?
Nem tettem le teljesen, de kétségtelen, hogy kissé jobban elhanyagoltam. Otthon
a mai napig gitározgatok néha. Általában úgy szokott lenni, hogy egy zenekarban
kényszerûségbõl, énekes híján a gitáros énekel, de a Moonsetben pont fordítva
volt, mert én énekelni mentem eredetileg a zenekar elõdbandájába, de amikor
hirtelen gitárosok nélkül maradtunk, fel kellett vállalnom a gitárosi posztot
is. A világ persze nem lett túlságosan szegényebb azzal, hogy már nem gitározom,
az éneklés egy fokkal jobban ment mindig. Na ennyit a Moonsetrõl és a gitárosi
pályafutásomról.
Hogyan határoznád meg azt a zenét, amit játszotok?
Ez egy nehéz kérdés. Rájöttünk az elmúlt idõszakban, hogy teljesen felesleges
skatulyákat gyártanunk magunknak, mert a szaksajtó, illetve a média úgy is belenyom
egybe. A progresszív szó annyira közhely, hogy nem is használjuk a zenénkre.
Korábban kitaláltuk, hogy experimentális, azaz kísérletezõ metalt játszunk,
amíg valaki fel nem világosított, hogy ez a nagyvilágban egy teljesen más zenét
jelölõ kategória. Szerintem mindenki fogalmazza meg magának, hogy szerinte milyen
zenét játszunk.
A progresszivitás neked mit jelent? Progresszív zenekarnak tartod az Aebsence-t?
Azt hiszem a csapat egységes álláspontja ugyanaz, mint amit az elõzõekben elmondtam.
A szó eredeti jelentése alapján talán valóban progresszív az Aebsence, de semmi
közünk sem a 70 évek nagyhatású progresszív zenekaraihoz, sem a modern progresszív
metal hullámhoz, bár néhányan hallgatnak ilyen jellegû zenéket is a bandán belül,
de nem ezek a fõ hatásaink. Sokkal progresszívebbnek tartom pl. a Tool-t, akit
a klasszikus értelemben vett progresszív stílusba nem is sorolnak. De, hogy
ezentúl könnyebb legyen mindenki dolga meghatározom én: Az Aebsence "innovatív
etno-metalt" játszik. Mondjuk.
A zenétek milyen gyökerekbõl táplálkozik? Milyen zenéket hallgattok, kik
a zenei példaképeitek?
Gyökereink alapvetõen mások, mint ami a zenénkben tükrözõdik. Bármilyen furcsa,
de egyesek punk, mások, mint például én thrash zenéken nõttünk fel. Késõbb jöttek
be aztán a képbe azok a zenekarok, akiknek hatása érzõdik is a muzsikánkban.
Jelenleg az Alice in Chains és a Tool tekinthetõ talán mindannyiunk közös kedvencének,
de hallgatunk Tori Amos-tól és a Morcheeba-tól kezdve mindenféle stílust nem
csak a rockzenén belül is. Ha így belegondolok, talán csak a black metal nem
hatott ránk. Nem tudnék olyan stílust mondani, amiben nincs kedvencünk.
Mennyire alakult ki mára a zenei stílusotok ? Vagy még keresitek önmagatokat?
Folytonosan keressük önmagunkat. Nem hiszem, hogy bármikor rátalálnánk a megfelelõ
stílusra, mindig kell a változás.
Milyen volt az 1 éve megjelent Old demótok visszhangja ? Hány darab fogyott
el belõle? Honnan jött a borító ötlete?
Nagyon jó volt a visszhang, szinte minden tekintetben. Nem is reménykedtünk,
hogy ilyen jó visszajelzéseket kapunk majd rá. Pontosan nem tudom, hogy mennyi
fogyott belõle kb. 120-130 db ment el eddig. A borító kapcsán nem ez volt a
konkrét ötlet, de gondoltam, hogy népi dolgaink miatt ilyen jellegû, régi fotókat
keresek az interneten. Végül a Néprajzi Múzeum webhelyén akadtam rá többek között
erre a fotóra is és közülük ez tetszett a legjobban. Kissé átalakítottuk, illetve
Laci a basszusgitárosunk megszerkesztette a belsõ borítót.
A Shock! rockmagazin 4. száma tartalmaz egy válogatás CD-t is, amelyen ti
is szerepeltek a 7/4 címû számotokkal. Ez a CD mennyire váltotta be a hozzá
fûzött reményeiteket? Mit takar ez a furcsa számcím, nem tán az ütemmutatót?
Megjelent és végül is ez is hatalmas eredmény, úgyhogy köszönet a Shock! magazin
készítõinek a szervezõmunkáért. Eddig csak néhány visszajelzést és kritikát
olvastunk a lemezzel kapcsolatban, így nem tudjuk még pontosan leszûrni a hatását,
meg nem erõsített hírek szerint jól fogy. Mindenképpen kedvezõ volt azonban,
mert így még többen ismernek meg bennünket, többek között olyanok is, akik a
demót nem szereznék be amúgy. Egyébként jók a meglátásaid, mert a 7/4 valóban
a szám egyik fõ témájának ütemmutatója, és errõl kapta a nevét a szám is. Eredetileg
más címe volt, de azt a csapat leszavazta, így maradt a munkacíme. Tudni kell,
hogy a számok készítése közben, amíg nincs címe egy nótának mindenféle munkacímeket
használunk, ami sok esetben például az ütemmutatója, így van 5/4 és 6/8 munkacímû
számunk is, de szerintem ezt más csapat is hasonlóan csinálja.
Hány új dallal készültetek el? Hogy álltok a nagylemez megjelentetéssel?
Sikerült lemezszerzõdést kötni, vagy szerzõi kiadásban gondolkodtok? Mikorra
várható a debütáló album?
Eddig 8 dal van teljesen kész. Az ebben az esetben a probléma, hogy hamar megununk
egy nótát és akkor valamilyen témát általában megváltoztatunk benne, így nem
új nótákat írunk, hanem a régieket át. Nagyon lassú a munkatempónk. A 8 kész
nótán kívül rengeteg számkezdemény és ötlet is van a tarsolyunkban. A nagylemezzel
kapcsolatban úgy terveztük egy éve, hogy 2000-ben kéne kijönnie, de örülünk,
hogy ha idén rögzíteni tudjuk. Az volt a kezdeti elképzelésünk ezen kívül, hogy
ha másként nem megy, akkor magánkiadásban jelentetjük meg, de ezt közben elvetettük.
Mindenképpen kiadói ajánlatra várunk. A lépéseket már megtettük ez irányba.
Távolabbi tervek?
Inkább rövidtávra tervezünk és ez most az album. Mondhatnék távlati terveket
is, de azok inkább csak álmok.
A honlapotokon láttam 2 új dalszöveget (Paited.., Sick Days). Ezekben nincs
magyar népdal-rész. Ezek szerint az új számokban kevesebb lesz a népzenei elem?
Az új dalok mennyiben (lesznek) mások?
Az új dalok egy kissé letisztultabbak már-már punkosak lesznek (ha-ha). Na jó,
ez nem igaz, de vannak köztük elsõre is könnyen emészthetõ témák. Kommerszitás
(a maga pozitív értelmében) a jelszó és ezt bátran fel is vállaljuk. Nem attól
leszek nagyobb zenész, vagy mûvész, ha senki sem érti amit csinálok. Azért nem
kell megijedni, mert gyökeresen nem mások ezek a számok, mint a régebbiek. Az
Aebsence íz megvan bennük, ha van ilyen egyáltalán. A Sick Days egy viszonylag
új nóta és könnyebben emészthetõ, kissé stoneres, hömpölygõ gitártémákkal. Népies
dallam van viszont benne (ha szöveg nincs is), amolyan hajna-na-na. A Painted
viszont egy õskövület, a legrégebben írt számunk, amelyet ráadásul szándékosan
át sem írtunk azóta. Ez a szám az igazi õs-Absence vonalat tükrözi, még az én
belépésem elõttrõl, egy lassú nóta, de valóban nincs benne egy szál népies vonal
sem. Szó nincs arról, hogy végeztünk volna a népzenei elemekkel. A másik két,
még nem publikált nótánk tartalmaz ilyesmit, de nem akarunk túlságosan kiszámíthatóak
lenni ebben a tekintetben, hogy a hallgatóság már elõre intsen mikor várható
a nótában a népzenés rész.
Az új számok hogyan születnek? Ki a fõ ötlethozó/zeneszerzõ? A zene vagy
a szöveg készül el hamarabb? Ki írja a dalszövegeket és milyen indíttatásból?
Milyen gyakran próbáltok?
A zeneszerzõ, András a gitáros. A nóták nagy része nem a próbán, hanem otthon
keletkezik. András otthon megírja a fõ témákat, lehozza és a többiekkel megpróbáljuk
kiegészíteni, összerakni. Az énekdallamok és a szövegek megírása az én feladatom,
valamint a népies témák is. Elõbb a zene készül el tehát, aztán a szöveg. Nem
próbálunk egyébiránt gyakran, hetente kétszer, amit alkalomadtán (fellépések,
stúdió elõtt) sûríteni szoktunk.
Mivel foglalkoztok a zenélés mellett? Hobby?
Hobbink a zenélés mellett mindannyiunknak a számítógép, az Internet. A munkahelyérõl
meg tudtommal semelyikünk nem beszél szívesen, így ezt hagyjuk!
Az 1999. október 19-i Neurosis koncert milyen hatással volt rád? Vagy inkább
a Voivod miatt mentél el?
Különösebb hatással nem volt rám, de tetszett. Arra emlékszem, hogy fáradt voltam,
mert elõtte napokig keveset aludtam. Mindkét csapat érdekelt. Régi kedvencem
a Voivod, de a Neurosis is tetszik. A Voivod bulija egyébként bejött, Neurosiséktól
egy kicsit többet vártam, pedig intenzitásban nagyon odatettek a dolgoknak,
csak kissé rideg, személytelen volt a koncertjük.
Elõtte 3 nappal rendezték Nyíregyházán a Keleti-Ász Országos Rockzenei Tehetségkutató
Fesztivált, amin ti nyertetek. Ez az 1. helyezés (különdíjakkal, ajándékokkal
együtt) mennyit lendített a zenekar szekerén? Milyen élményeitek vannak errõl
a tehetségkutatóról? Korábban milyen tehetségkutatókon indultatok, milyen eredményekkel?
Na többek között ezért nem aludtam eleget a Neurosis elõtt. Ez volt az élmény.
Az 1. helyezés leginkább az önbecsülésünket pátyolgatta kissé, egyébként minden
úgy ment tovább, ahogy azelõtt. Sok ajándékot kaptunk, többek között stúdióidõt,
amit már fel is használtunk, szerepeltünk rövid megjegyzés erejéig több szaklapban
és egy hosszabb interjúval a Rockinformban is, valamint újra szembesültünk azzal
is, hogy mennyi tehetséges banda dolgozik az országban, lényegében minden elismerés
nélkül. Korábban több, mint egy évvel azelõtt a 13. Ugodi tehetségkutatón voltunk,
ahol egy különdíjat nyertünk. Hát ennyi a tehetségkutatós pályafutásunkról.
Mesélnél az október 23-i Progresszív Metal Fesztiválról? Milyen tapasztalatokat
szereztetek? A többi fellépõ mûsora hogy tetszett? Melyik fellépõ zenéje fogott
meg a legjobban? Szerintem túl rövid volt a mûsorotok. Errõl mi a véleményed?
A Progresszív Fesztivál óriási élmény volt. Mind a közönségrõl, mind a zenekarokról
csak elismeréssel szólhatok. Talán az Eclipse-et emelném ki, amire mindannyian
rábólintottunk. Ha már megkérdezted ezt a rövid mûsoridõt, akkor megint panaszkodnom
kell, mert nagyon sûrû volt a program a sok fellépõ miatt és nekünk elõzetesen
30 perc mûsoridõ volt engedélyezve. A gond csak az volt, hogy Attila a dobosunk
balkezes és neki az egész szerelést meg kellett fordítani, valamint nem állhattunk
be a kezdés elõtt, így ott kellett összelõni a cuccot közvetlenül a bulink elõtt.
Ez elvett egy pár percet a mûsoridõnkbõl és a szervezõk kegyetlenül bemondták,
hogy "srácok ennyi volt". Így csak kb. 25 percet játszottunk. Ez volt a negatív
tapasztalat.
Koncerteken milyen feldolgozásokat szoktatok játszani?
A Progresszív Fesztiválon játszott Anthrax nóta mellett Alice in Chains és Tool
számokat játszunk jelenleg.
Melyik volt az eddigi legjobb koncertetek? Miért?
Hát a most emlegetett Prog. Fesztivál és a nagyszerû hangulata miatt leginkább.
Melyik zenekar elõtt játszanátok szívesen?
Az Alice in Chains, vagy a Tool elõtt, de hasonló hozzáállásunk miatt az Amorphis
elõtt is szívesen fellépnénk. Magyarok közül pedig leginkább a Mood elõtt, mert
a bulijaik mindig jó hangulatúak. Talán mire ez az interjú megjelenik ez utóbbi
meg is valósult már.
Végezetül mesélj egy emlékezetes poént/sztorit a zenekarral kapcsolatban!
Sajnos amilyen történet most eszembe jutott azt inkább nem mondanám el, mert
nagyon negatív, elég azt tudni róla, hogy a magyar metal jelenlegi helyzetét
tükrözi és azt hiszem, hogy ezzel mindent elmondtam, nem is kell folytatnom.
Inkább az utolsó szó jogán elmondanám, hogy nemrég rögzítettünk egy számot a
Tom-Tom stúdióban. Egy eddig meg nem jelent nótáról van szó, ami ráadásul olyan
verzióban került rögzítésre, ahogy sehol nem lehet majd hallani. Na, hogy a
dolog még bonyolultabb legyen, el kell mondanom, hogy a nóta hagyományos módon
nem kerül terjesztésre, egy módja lesz csak, hogy az érdeklõdõk megszerezzék
ezt a ritkaságot, mégpedig az, hogy márciustól letölthetik a www.nexus.hu/absence
Internet címrõl mp3 formátumban. Érdemes lesz tehát böngészni utánunk a net-et.
Reméljük kultusznóta lesz belõle!
Cím: 2100 Gödöllõ, Sík Sándor u. 11.
Internet: http://www.nexus.hu/absence
E-mail:
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
';
document.write( '' );
document.write( addy_text33426 );
document.write( '<\/a>' );
//-->
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Bolla Tamás