Without Face
Szabó Andrást a Without Face frontemberét január 15-én kerestem fel munkahelyén (remélem a fõnöke nem olvassa az alábbiakat!) pár kérdésemmel, elsõsorban a kiadóváltás és a készülõ új album kapcsán.
Szia
András! Olvashattunk már a kiadóváltásotokról az elmúlt napokban. Mi volt az
oka annak, hogy szakítottatok a Dark Symphonies-zal?
Semmi. Hihi.
Na, komolyan, biztos volt valami oka!
Egyszerûen kaptunk egy jobb ajánlatot. Megkeresett a Lee Barrett, tudod
ki a Lee Barrett, õ egy ilyen underground isten Angliában, szóval õ megkeresett
minket még júniusban, de hát tudod, akkor meg mi már alapból le voltunk szerzõdve
a Dark Symphonies-hoz. És akkor azt mondtuk neki "Á, nem, most bocs, tök
jó, meg minden, aranyos vagy, de most mégse." Aztán szeptemberben, amikor
voltak a terrorcselekmények, akkor elkezdtünk gondolkodni. A nagy gondolkodásban
megkerestük a Lee Barrett-et, hogy érdekelné-e még õt még így a Without Face.
Mondta, hogy 'Hú, persze, hogyne! Csináljuk, nézzük meg mi van,' aztán addig
gondolkodtunk, amíg ide jutottunk.
És most így az amerikai dolgoktól eltekintve mit gondolsz, gazdaságilag esetleg
elõnyösebb lehet egy európai kiadó az európai terjesztés szempontjából, lévén,
hogy a zenétek európai muzsika elsõsorban?
Nem, figyelj, alapvetõen azért változtattuk így a dolgokat, mert az Earache
(A WF új kiadója - GYM) az világcég, van Earache Európa, meg Earache Amerika,
de ez mellett van neki egy Earache Japán, meg Earache Ausztrália is. Tehát gyakorlatilag
az egész világ le van fedve, míg a Dark Symphonies-nak csak esetleges terjesztõi
voltak. Esetleg, ha tetszik a Without Face, akkor terjesztik, de nem volt olyan,
mint itt. Arról meg nem is beszélve, hogy a licencdíjak is másképp néznek ki,
tulajdonképpen százalékosan más, sokkal többet ajánlott az Earache, és jogdíjban
is sokkal többet ajánlott az Earache, mint a Dark Symphonies.
És a szerzõdésben valami alapvetõ különbség ezeken kívül, gondolok arra,
hogy koncertezés támogatása, ilyesmi?
Hát eleve a Dark Symphonies szerzõdés az egy nagyon lojális, nagyon, hogy mondjam
csak, nagyon baráti szerzõdés volt. Az Earache-nél meg egy abszolút üzleti szerzõdés
van, külön a kereskedelmi árukra, a kiadási jogokra. A Dark Symphonies-nál két
lemezes szerzõdésünk volt, az Earache-nél meg néggyel szerzõdtünk. Tudod, az
sem mindegy egy zenekarnak a távlatából, nem biztos, hogy kapsz mondjuk két
év múlva kiadót, hogy mondjuk megint keresgélni kellene. Így meg azért le vannak
ezek a gondok tudva. Ami a legfontosabb volt, amit mondtál, hogy turnéztatják
az embert, ez így le van fektetve feketén-fehéren, és olyan szinten le van kötve,
hogy mi ezt külön kértük pontba szedni, hogy ez így legyen, és az is megvan
a szerzõdésünkben, hogy ha ilyen dolgokat nem teljesítenek, akkor lehessen kártérítést
kérni.
Hát ez szuper, tényleg nagyon jó kis szerzõdés! Visszatérve a Dark Symphonies-ra,
az elsõ lemezetek ugye náluk van. Annak az eladási jogát azt átadta az Earache-nek,
vagy abszolút maradt náluk? Nem buktatok-e esetleg ezzel olyan szempontból,
hogy nem fogják az amerikaiak komolyan venni a terjesztést ezentúl?
A Dark Symphonies-nak alapvetõ szüksége van, hogy terjessze, szüksége van rá,
azért, mert amikor szakítottunk a Dark Symphonies-zal, kötöttünk egy olyan megállapodást,
ami nem nagyon publikus, de abból a megállapodásból kifolyólag egyszerûen muszáj
neki minél többet eladnia abból a lemezbõl. Sõt, most már két hete, hogy szakítottunk,
de még mindig folyamatosan küldik az interjúkat, tehát nincsen leállás.
Interjúkról jut eszembe: hány külföldi interjút csináltatok meg eddig?
Sokat. Igazából nem én csinálom, csak azt tudom, amit én csináltam, az olyan
tíz-tizenöt. Õk k*rva jól interjúznak, csak az a baj, hogy folyamatosan Interneten
kapjuk az interjúkat, és egy húsz kérdéses interjút megcsinálni nem túl egyszerû
dolog, meg arra, tudod, nem is egy mondattal válaszol az ember. Például: "Szép
az album borítója" "AHA" szóval ez nem megy. Hihi, hanem ki kell
fejteni, hogy igen, ez azért, ugye érted, satöbbi.
Meg hát visszajelzés esetében az újságíró is másképp alakíthatja a kérdéseit.
Pontosan.
Visszatérve a Dark Symphonies-ra megint: a lemezeteket hány promóciós példányban
küldték ki a médiának, terjesztõknek? Milyen mennyiségrõl tudok? Mivel mondtad,
hogy nekik nincsenek saját terjesztõik, gondolom közvetlenül küldtek ki mindenhová,
meg gondolom csatoltak hozzá rólatok mindenféle információt is.
Gondolom én is, mivelhogy nem láttam belõle egyet sem.
És akkor nem is tudod, hogy milyen információkat közöltek õk ezzel az anyaggal
rólatok a lemez mellett?
Azt tudom, hogy akik bejelentkeztek interjúra, azok minket mint 'gót-progresszív-alternatív'
metál, meg ilyen jelzõkkel írtak le. Nem tudom, hogy ez mennyire fedi, én nem
érzem magamat k*rvára alternatívnak, meg szerintem a Deep Inside sem az.
Ez más, külföldön egész másként értelmezik ezt a kifejezést, ott ez inkább
a szokványostól eltérõt jelent, inkább az underground-nak megfelelõ, nem kell
megijedni attól, hogy a 'Pál Utcai Fiúk-2' lesztek!
Ez elég furcsa volt, megmondom õszintén, tudod, Magyarországon ez végül is mást
jelent.
Igazából azért kérdeztem, hogy milyen információkat küldött a kiadó, mert
elolvastam ezt a Live 4 Metal dolgot, amihez amúgy gratula, a cikkíró srác szavaiból
az derült ki, hogy õ azt hitte, Juliette énekelte végig a lemezt.
Igen, de ha végigolvastad, akkor a végén kiderül, hogy azért, hogy mégsem,
szerintem a Dark Symphonies nem fektetett arra hangsúlyt, hogy jelezze, hogy
azon albumon például nem a Julie énekel és nem a Sasza szintizik és nem az Erdõs
Ákos basszerozik. A borítóban például van a kép, és az alá az van írva, hogy
ez a JELENLEGI felállás, és az eredeti felállás az teljesen más. De nem tudom,
hogy milyen promókat küldtek ki, lehet, hogy csak a CD-t egy kis papírtasakban.
Ez nekem azért furcsa, mert fõleg így indulásnál elég fontosnak tartom, hogy
hiteles forrásból hiteles adatok kerüljenek a médiába rólatok. Késõbb ez baromi
kellemetlen lehet.
Ez már most kellemetlen, fõleg a Julie részérõl, amikor azt mondják, hogy 'tök
szép a hangod', és akkor mondja, hogy "Ó, bocsánat, nem is én éneklek azon
az albumon."
Az énekhangról jut eszembe, hallottam egy olyan pletykát, a Völler Adél (énektanárnõ,
aki Andrást is tanítja- GYM) egyik tanítványától, hogy nagyon jól fejlõdsz az
énekléssel. Eredményez-e ez valamilyen változást az új albumon?
Igen, nagyon ilyen melodikus lett, sokan mondták, akik most hallották, mert
feldemóztuk elõtte, tudod, csütörtökön megyünk stúdióba, és akinek megmutattuk,
azok azt mondták, nagyon melodikus lett.
És hova mentek stúdióba? Mennyi idõre béreltétek ki?
A HSB-be, egy hónapra. Pontosabban az igazságnak az felel meg, hogy több stúdióban
fogunk dolgozni, párhuzamosan folynak a mindenféle felvételek, mivelhogy idõben
ezt most elõbb ki kéne hozni mindenképen ezt az albumot, mint nyár, meg még
külsõ tervezést kell neki csinálnunk, meg mindenféle, ezért így nehezebb a dolog.
Minden dolog, ami nagyon fontos, az a HSB-ben fog menni, tehát a keverés, a
masterizálás, az ének felvételek, szóval aminél lényeg az a lényeg, hogy ott
vegyük fel, az ott is készül. Tehát folyamatosan dolgozunk, és végig a Hidasi
Barnával dolgozunk. A másik stúdió lesz még az Acouster, ez a HSB-nek amolyan
leányvállalata, egy külön stúdió Pesten, ez csakis hangszeres felvételekre van,
mert van egy bazi nagy színházterme neki k*rva jó akusztikával, meg hát felszerelve
többfajta dobszerkó, hogy kinek melyik fekszik, meg hogyan szól. Például a Berci,
a Temesi Berci (Stonehenge, Black Out) nagyon aranyos volt, felajánlotta, hogy
odaadja a bõgõcuccát, ami egy k*rva jó bõgõcucc, szóval szerintem a basszus
is jól fog szólni. Meg hát tudod, mivelhogy Pesten van, közelebb van minden
olyan bolt, ahonnét esetleg ki tudunk kölcsönözni hangszereket.
Mit tudsz még mondani az új albumról, mit lehet várni tõle, hány nóta lesz
fenn?
Hat nótát veszünk föl, kábé 42-45 perc körül lesz a játékidõ és a többi titok.
Szövegvilága, tematikája milyen lesz?
Továbbra is ilyen Lovecraft-osak, meg ilyen Poe-sak, meg ilyen. Az most az érdekes,
hogy az egésznek a koncepciója lett, nem direkt, csak így alakult, hogy mind
a középkorról szól. Tehát a "sötét középkort" ölelgetjük-csókolgatjuk.
Van egy vámpíros dalunk, nem olyan gagyi vámpíros, hanem gótikus vámpíros, tudod,
meg hát az Edgar Allen Poe-nak a Kút és az ingáját azt megcsináltuk. Meg a Lovecraft-nak
a The Violin of Erich Zann-ját, (Erich Zann hegedûje) illetve The Music of Erich
Zann, a dalnak az lesz a címe "The Violin of Erich Zann" egy ilyen
hegedûrõl szól.
Ez a Mekong Delta féle Erich Zannal is rokon? Tudom, hogy te például nagyon
szereted a Mekong Deltát!
- Hát õk is feldolgozták azt a Lovecraft novellát, de ez más. Amúgy valóban
imádom a Mekong Deltát. Nem tudom, hogy hogyan fog majd a végén alakulni, remélem,
mindent meg tudunk majd úgy csinálni, ahogy elképzeltünk, és akkor megint egy
jó albumot hozunk majd össze.
A borítót a kiadótok csinálja?
Nem, a borítót mi szeretnénk megcsinálni, mert k*rva nehéz egyeztetni még így
is, hogy a kiadó ott van elég messze, Angliában. Úgy néz ki, hogy a Havancsák
Gyula csinálja, aki a Dying Wish-nek meg egy halom csapatnak dolgozott. Vele
amúgy is könnyebben tudunk szót érteni. Aztán a kiadónak majd el kell küldeni
az elõzetes terveket a borítóról, és akkor majd õ eldönti, melyik passzol.
Az osztrák koncertjeitekrõl még egy pár szót ha tudnál mondani!
Isten volt, legszívesebben visszamennénk, és vissza is hívtak minket, és vissza
is megyünk tavasszal, ha idõnk engedi. De hát, az nem Magyarország! Bécs az
nem Magyarország! Teljesen más a hozzáállás, sokkal jobban megtisztelik a zenészt.
Neked nem hiszem, hogy volt ilyen tapasztalatod, de nekem sajnos volt, amikor
éppen, hogy csak kutyába nem vettek minket itthon. No most hát az osztrákoknál
ez teljesen másképp néz ki. Úgy fogadtak minket, mit sztárokat, de hozzá kell
tenni, hogy ott senki, de senki nem ismert minket, de mégis úgy viszonyultak
hozzánk, hogy "Hú, ezek zenészek" tehát tisztelettel. Bécs nézõszámilag
nem volt a legjobb, mivelhogy nem volt húzónév, de a második koncertünkön, ami
Völkermarkt-ban volt, ott viszont volt négyszáz ember. Ott olyan iszonyat elsöprõ
siker volt, hogy teljesen álom, még Magyarországon sem nagyon volt! Eleve úgy
indult, hogy "Without Face-Without Face" kórus, nagy tapssal, tehát
ez megalapozta a bulinak a hangulatát. Lezúztuk az agyukat, eladtunk sok-sok
CD-t, pólót, mindent, amit vittünk magunkkal. Ezek tök jó tapasztalatok, remélem,
hogy hamarosan megyünk majd vissza!
És a Deep Inside új verzióját akkor itthon nem is lehet kapni, és nincs is
rá lehetõségetek, hogy mondjuk egy bizományos készletbõl lehetne tõletek rendelni
vagy ilyesmi?
Jó lenne, ha ez így lenne. Lehet, hogy lett volna rá lehetõség, de mivel ez
itthon már lefutott dolog, nem akartuk, hogy valaki is azt higgye, hogy ez most
még egy bõr lehúzása az albumról. Meg mi egy zenekar vagyunk, nem egy terjesztõ
cég. Ha lenne egy menedzsmentünk, aki ezt magára vállalná, akkor lehetne róla
szó, akkor oké, de így! Szerintem te tökéletesen tudod, hogy mirõl van szó,
egy zenekarnak van elég dolga, hogy még zenél, azon felül is. MI is így vagyunk,
ráadásul így stúdió elõtt, mivelhogy az új verzió most jelent meg decemberben,
amikor már javában készültünk a stúdióra, egy ilyen plusz dolgot felvállalni
már nem lehetett, az mindenképp a zene rovására ment volna.
De remélem, ti nem akartok Veszprémbõl elköltözni?
Nem tervezzük! Haha! És ez most tényleg komoly, hogy ez az interjú fenn lesz?
Remélem, még a héten!
Ennek örülök! Sajnos nem néztem már régen a Rock Gyémántokat, de majd pótolom!
Gyebnár Mónika