Ador Dorath
Az Ador Dorath nevû cseh zenekart nemrégen mutattam be új lemezük ismertetõjén keresztül. Idõközben sikerült e-mailen keresztül alaposan kikérdeznem is õketpár dologról, ami érdekelheti az olvasókat is! Remélem, hamarosan találnak egy jó kiadót, és hivatalosan is eljuthat Magyarországra az albumuk!
Mikor alakult az Ador Dorath, és kik
voltak az alapító tagok? Hogyan találkoztatok?
Ivos: 1997-ben alakult meg az a 'Projekt', amibõl késõbb
kifejlõdött az Ador Dorath. Jómagam, Prcek és Kamil
alapítottuk a csapatot,mindannyian egy helyi zenekar tajai voltunk. Ez
a 'Projekt' leginkább Moonspell és Samael nótákat
játszott, aztán valamikor 1998 közepén kezdtük
el a saját nóták írását, már
az Anaon neet felvéve. Kiderült, hogy volt már e ilyen nevû
csapat, így hát Ador Dorath lett a végleges nevünk
- egy esztendõ eltelte után.
Légy szíves mutasd be a zenekat és a tagjait a magyar
olvasóknak!
Ivos: Olyan csapat vagyunk, akiket valahová a szimfonikus-black-doom-death
metál zenekarok közé lehetne sorolni, ám elég
sokféle színtérrõl szedtük össze a zenei
világunkat. Az Ador Dorath tagjai: jómagam-Ivos Dosedel-ének,
Krystian Danel - cselló és gitár, Martin Prcek Rozenek
- billentyû, Romana Aertsova - basszusgitár, Lenka Machova - (nõi)
ének, Kamil Pffeffer - gitár, és Michael Rannosz - dobok.
Szeretnénk, ha a hallatóink gondolkodva figyelnének a zenére,
kutatnának benne! Energikus, dinamikus zenét csinálunk,
amiben nagyon fontosak a hangulatkeltõ, érzelmeket ébresztõ elemek.
Kik tanultak a csapaból zeneiskolában muzsikálni? Milyen
hangszereken?
Lenka: Ivos kivételével mindenkinek volt, vagy van valami
köze zeneiskolai tanulmányokhoz. Michael dobolni és hegedülni
tanult, Prcek pedig zongorázni. Krystian zenemûvészeti fõiskolára
jár cselló szakra. Romana is és én is járunk
zeneiskolába, egy olyanba, ami dolgozók, vagy máshol is
tanulók számára mûködik; Romana természetesen
bõgõzik, én pedig klasszikus éneket tanulok. Magánórákra
árunk, de rendesen vizsgázunk és koncertezünk mi is
az év végén. Szóval nem "rendes" órákon
veszünk részt, mint Krystian, hanem valami 'esti tagozat' félén.
Kamil is vett magán zeneórákat régebben.
A cselló jelenléte és Lenka gyönyörû,
képzett, operisztikus hangja hangja alapján úgy gondolom,
biztosan van valami közötök a klasszikus zenéhez is. Errõl
is áruljatok el valamit: kik a kedvenc zeneszerzõitek, milyen
kor zenéje áll hozzátok legközelebb?
Krystian: Jómagam tanulok é játszom is klasszikus zenét.
Nagyon szeretem Dvorak mûveit, szerintem igazán nagyszerûeket
írt, de szeretem még Sosztakovicsot és egy izlandi zeneszerzõ,
Arro Part alkotásait is.
Lenka: nagyon kedves a bókod, de még kezdõ vagyok a klasszikus
ének területén. természetsen nagyon szeretem az operákat,
fõleg Verdi, Mozart és Puccini mûveit.
Mindig zenésznk készültetek, vagy volt valami más
hivatásról is elképzelésetek?
Krystian: Jómagam mindig is csak zenész akartam lenni...
Lenka: Hát, igazából Krystian az egyetlen "profi"
zenész köztünk, a csapat többi tagja számára
ez csak amolyan komolyan vett hobbi. Sok minden mást is csinálunk,
természetesen dolgozunk és taulunk is a zene mellett.
Honnan vettétek a neveteket? Kinek az ötlete volt? Van valami
speciális jelentése?
Lenka: Az Ador Dorath valami fajta újonan kitalált szó.
Természetesen van értelme, de ha igazán tudni akarod, mit
jelent, vannak olyan nyelvek, amikben ezek, vagy majdnem teljesen ugyanezek
a szavak szerepelnek... Egyébként én adtam a nevet a zenekarnak,
s azért ezt a nevet találtam ki, mert nem nyíltan szeretek
kimondani dolgokat, hanem kedvelem, ha marad valami rejtély. Ha valóban
tudni akarod a jelentését, meg fogod találni! Én
biztos, hogy nem árulom el!
Amikor elolvastam a címadó dal, az 'Ador Nin Edeleth Ador Dorath'
szövegét, egyszerûen az volt a benyomásom, hogy valami
olyan õsi nyelven íródott, mint amiket pl. a H.P. Lovecraft
írásokban lehet olvasni. Szeretitek az efajta ijesztõ,
a Gonoszról szóló történeteket?
Lenka: Igen, az 'Adon Nin Edeleth Ador Dorath' az Ador Dorath nyelven íródott,
a cél pedig az volt vele, hogy valami olyasmi érzést keltsek,
amit te is tapasztaltál. Nagyon örülök, hogy sikerült,
hogy mûködik! Az irodalom természetsen jelent inspirációt,
nagyon fontos forrása az ihletne, de nem Lovecraft a szóban forgó
író.
Mit gondoltok, mi a legfontosabb egy zenész számára:
a hírnév, az anyagi sikerek? Vagy csupán az az édes
érzés, hogy zenét alkothattok, játszhattok? Képes
leht egy zenész arra, hogy a mûvészetéért
cserébe kapott pénz és hírnév nélkül
éljen?
Krystian: Rengeteg zenész játszik és él úgy,
hogy nem veti fel a pénz...Persze a pénz rengeteg dolog elérését
megkönnyíti, de nem ez a fõ cél. A hírnévért
pedig zerintem semmit sem tehet mg a zenész, azt mások teremtik
meg: a hallgatók és a producerek.
Személyesen nem sok basszgitáros lánt ismerek, kivéve
egyet, aki magyar. Romana, elmondanád, hogy hogy jutott eszedbe egy ilyen
"férfias" hangszert a kezedbe venni? Próbálkoztál
más hangszerrel is?
Romana: Hát, az egész 17 éves koromban kezdõdött,
amikor beleszerettem egy gitáros srácba, s az egyetlen felé
való közeledési módnak azt találtam, ha magam
is hasonló hangszert ragadok... Aztán a "szerelmem"
egyre inkább a hagszer felé fordult, így mosanára
már zeneiskolában tanulok bõgõzni.
A cselló és a gitár kapcsolata szerintem az egyik legnagyobb
erénye a muzsikátoknak, azt hiszem Krystian igazán mestere
mindkét hangszerének! Nagyon tetszik, ahogy a két hangszer
funkciói egymásba vannak olvasztva, néhol a Mekong Delta
dolgaira emlékeztet, de a ti húros hangszereitek útja más
kövekkel van kirakva. Mit gondolsz, a cselló vagy a gitár
húrjai alkalmasabbak arra, hogy velük valakit megfojtsál?
Tudományosan megindokolt választ várok, természetesen
sok humorral fûszerezve!
Krystian: A gitárhúrok nagyon vékonyak, így
elvághatja velük az ember az ujját, ha fojtogatásra
használja. A csellóhúrok sokkal alkalmasabbak lennének,
csak iszonyúan drágák! Szóval nehéz pontos
választ adni...:o)
Michael: Én ugyan nem fojtanék meg senki emberfiát! Inkább
lelõném, az hatásosabb módszer!:o)
Egyszer láttalak benneteket élõben, Pozsonyban, ahol
nagyszerû koncertet adtatok! Sokat koncerteztek? Melyik koncertetek a
legkedvesebb számotokra?
Ivos: Nagyon sok múlik a hangtechnikai körülményeken
is, mivel heten vagyunk. Azt hiszem, azok a legjobb koncertek, amikor a közönség
jól tudja érezni magát. Számomra ez a legnagyobb
energiafeltöltés!!!
Az albumotok elkészülte után szükségetek lesz
egy kiadóra is, ugyebár... Elküldtétek már
valakinek? Milyen kiadókat céloztok meg a lemezzel?
Ivos: pár cseh kiadó már megkeresett minket, de mi
szeretnénk külföldön szerencsét próbálni.
Most éppen abban a szakaszban vagyunk, hogy küldözgetjük
szét az anyagot különféle európai kiadóknak.
Leginkább talán azt mondhatná a legtöbb halgatótok,
hogy valami Cradle of Filth-féle black metal-t nyomtok, de sok egyéb
zenei ujjlenyomat is észrevehetõ az albumotokon. Elsõsorban
gondolok most a "bónusz" dalra, ami egy régi, kb 4 éves
felvételetek. Sok fejlõdés hallható a zenétekben
azt összehasonlítva az újabb dalokkal, mind a zeneszerzést,
mind az elõadásmódot tekintve. Mesélnétek
a zeneírási módszeretekrõl? Hogyan születnek
a dalaitok, mennyit próbáltok, ki írja a szövegeket?
Ivos: A Misery valóban egy régi dal, 1998-ban írtuk,
de nem akkor ettük fel, hanem 2002-ben. A zeneírást illetõen:
általában valaki hoz egy ötletet, ami aztán alapul
szolgál egy új dalhoz. A többiek csak hozzáteszik
a saját ötleteiket, amik az alap hallgatásakor felmerültek
bennük. Amikor a zenei része kész van a dalnak, megszületik
hozzá a szöveg is, ami illeszkedik a zene atmoszférájához.
A 'Pharmakopoeia' és a 'Ubique Daimon' stzövegeit én írtam.
A 'Hail to Majestry' pedig történetesen a XIX. századi kabbalista,
Papus verse volt eredetileg. A töbi dalszöveg Lenka alkotása.
Próbálni nagyjából hetente egy-két alkalommal
szoktunk.
Szövegekrõl tárgyaltunk eddig: számomra sötétnek,
de nem gonosznak tûnnek, valamifajta Nightwish / My Dying Bride keverékként
jellemezném õket. Szeretnék kicsit többet megtudni
róluk, a jelentésükrõl, és arról, amit
ki szeretnél fejezni velük!
Lenka: Az igazat megvallva nem ismerem a Nightwish szövegeit... így
hát nem tudok mit mondani a hasonlóságról. Amikor
írom elsõsorban valami különlegeset szeretnék
létrehozni, természetesen. Személyes kevencem a Circle
és a Garden of earthly Pleasures. Nem nagyon tudok mit mondani a jelentéseikrõl,csak
azt, hogy többféle értelmezésük is van. A borítófüzetkénben
látható képekkel is kapcsolatban vannak. Tudod, ez is olyasmi
dolog, mint az Ador Dorath szavak jelentése...
Tudom, hogy a zenészek többsége nem szívesen nevezi
meg ún. ideáljait, más mûvészeket, akikkel
esetleg öszehasonlítják õket, mégis kíváncsi
volnák, van-e valami kiemelt kedvencetek, aki példaként
áll elõtteltek?
Ivos: Rengeteg nagyszerû zenész van, akit szeretünk, és
természetesen nem tudjuk mindet felsorolni, valakit biztosan kifelejtenénk.
Az a lényeg, hogy egy zene tele legyen energiával, akkor tetszik
nekünk!
Lenka: Egyet értek az elõttem szólóval!
Milyen zenét hallgattok, ha jól akarjátok érezni
magatokat, kik a kedvenceitek?
Michael: Engem személy szerint minden inspirál, ami zajt csap!
Prcek:Nagyon szeretm Bach-ot, a Deep Purple-t, a Led Zeppelin-t, a Therion-t, és a Dimmu Borgir-t.
Romana: Jaco Pastorius-t, Wooten,Bailey-t, az Iron Maiden-t és sok jazz-t.
Ivos: A világzenétõl, népzenétõl kezdve
a mindenfajta elktronikus zenén át a metál - a heavy kivételével
- teljes skáláját egészen a punk, hardcore és
grindcore-ig mindent szeretek.
Krystian: Leginkább az új My Dying Bride és az új
Emperor fog meg!
Lenka: Ez attól függ: szeretem a The Animatronic Kovenant-ot, a
Cradle of Filth-et, de szeretem még a Dead Can Dance-t és az operákat
is.
Van valamelyikõtöknek valami különös érdeklõdési
köre, hobbija?
Lenka: Nem is tudom, hogy mondjam, de az Ador Dorath férfi részlege
"zöld ujjú", ha érted, mit akarok mondani... Krystian
teljes munkaidõs zenész, az Ador Dorath mellett még 3 csapatban
játszik. Michael motoros-õrült, ezért is játszunk
nagyon sokat motoros találkozókon - ezek nem átlag koncertek,
mert az ottani közöség nem kimondottan a zene miatt érkezik
oda. Jómagam képzõmûvészeti egyetemre járok,
az albumunkhoz pár grafikát is én csináltam.
Nem sokat tudok a Cseh Köztársaság zenei életérõl...
Bemutatnátok a helyzetet? Sok ottani zenekar várja, hogy ismertté
váljon? Milyen ott a koncertélet? Vannak jó cseh kiadók,
akik képesek az ottani bandák megfelelõ "eladására"?
Ivos: Azt hiszem rengeteg zenekar van, fõleg a mi régiónkban.
A koncerteket illetõen manapság egyre jobb a helyzet, egyre több
és több a fesztivál, leginkább nyáron persze.
Talán a grindcore bandák jobb helyzetben vannak, ugyanis van pár
jó grindcore kiadónk, pl. az Obscene vagy a Shindy. Az "egyéb"
metál mûfajokat említve van pár kis kiadó,
akik kicsinységük ellenére is jók, például
a Red Black.
A hazátok elég viharos történelmi eseményeket
élt át az elmúlt száz évben, talán
ennek is köszönhtõ, hogy annyi világhírû
mûvész szülötte is van, mint Milos Forman, vagy Bohumil
Hrabal. Gyerekkoromban nagyon sok remek cseh filmet látam, amik tele
voltak humorral. Jelen van mg ez a fajta "cseh személyiségtípus"
manapság is? Mit gondoltok az EU kapujában álló
hazátokról?
Ivos: Azt hiszem, az a fajta cseh személyiség, amirõl
beszélsz, amire mindenki gondol, valahol a kommunista korszak által
hangsúlyozott és felerõsített karakter volt. Természetesen
nem mindenki ilyen nálunk! Voltak törekvések, amik az egéni
szabadság kifejezésére irányultak,így nem
olyan rossz a helyzet, mint Lengyelországban vagy Szlovákiában.
Az EU-csatlakozást illetõen volt némi gazdasági
fejlesztés, de van még mit tenni a liberalizáció
terén!
Lenka: A cseh humorérzék igen nagy múltra visszatekintõ
tradíciókkal rendelkezik. Maga a cseh humor nagyjából
egyenlõ az iróniával.
Még egy "muszáj"-kérdés: Szeretitek
a sört? Használjátok a baráti kapcsolatok ápolására,
hangulatjavításra?
Ivos: Természetesen a Sör Egészséges! (hahaha).
Csehország komoly harcot vív Németországgal a sörfogyasztás
versenyében a világelsõségért!
Mit gondoltok a Fölön jelenleg is erõsöõ anti-kulturális,
tradícióellenes dolgokról, a globalizmusról, a terrorról,
háborúkról, meg az olyan doplgokról, mint a tudományos
fejlõdés, a klónozás, a transzgénikus kísérletek?
Ivos: Jómagam antiglobalista vagyok, de mindenkit bedarál
valamelyest a globalizmus hatalmas gépezete. Az egyetlen dolog, amit
tehetünk a globalizmus ellen, hogy nem támogatjuk a kib@szott cégeket,
a kiárusításokat, az árleszállításokat.
A szabadkereskedelmi zónák nagy támogatója vagyok!
A háború és a terror az emberisg elhatalmasodó birtoklási
vágyának következményei. Nagyon radikális idõket
élünk. Mindenki azt hiszi, rendben van, ha belemegyünk bizonyos
dolgokba csupán azért, hogy a hatalom és a pénz
közelébe kerüjünk. A klónozás pedig olyasmi,
mintha Istent akarnánk játszni. Úgy vélem, nem elég
fejlett még erkölcsileg az emberiség ahhoz, hogy ne éljen
vissza ezekkel a dolgokkal. Senki sem tudatja még, hogy ez hová
vezethet! Persze másrészrõl hasznot is hozhat az emberiség
számára, szóval nem igazán egyszerû a helyzet!
Ha jól tudom, Ostrava közelében van a város, ahol
éltek. Milyen hely, tudnátok pár szóval mesélni
róla?
Ivos: A cseh-lengyel határon fekszik a városkánk, sõt,
a határ kettészeli a várost! Nagy történelmi
múltja van a városunknak, a Tesin körzet központja volt
egykor. Jelenleg ipari jellegû elsõsorban, acélmûvel,
ilyesmivel.Ám itt vannak a közelben a Beszkidek, amik igazán
gyönyörû hegyek!
Van valami, amit nem kérdeztem meg, de szeretnétek még
elmondani?
Lenka: Nem akartam ridegnek tûnni, amikor a szövegekrõl
kérdeztél, remélem nem haragszol miatta! Tudod, azért
nem mondhatok többet róluk, mert az volt velük a célom,
hogy utánanézzen, akit érdekel, hogy kutasson. Ha eszedbe
jut ég valami a szövegekkel kapcsolatban, amirõl azt gondolod,
hogy köze van a jelentésükhöz, oszdd meg velem a gondolataidat,
szívesen nyilatkozom akkor, hogy mennyire állsz közel az
én elképzeléseimhez. Másrészrõl pedig
egy ilyen elemzés megváltoztathatja a dal teljes hangulatát,
amit elõzõleg keltett benned, szóval ha csak hallgatsz
valamit, elkapsz pár szót, elindul a fantáziád,
és eztán már arra van bízva a további gondolat-hangulatvezetés!
A sztorikat, a hangulatokat a fantáziám szülte, a szövegek
ezt az érzést erõsíthetik. Nem örülnék,
ha kiderülne, hogy baj van a fantáziámmal! Nem is az a fontos,
hogy én mit képzeltem, amikor írtam a szöveget, hanem
az, hogy a hallgató mit gondol, mit képzel, ha meghallja! Ha egy
érzéses nem tetszik, egyszerûen keresel egy másikat,
mert másik is van mindenhol.
Eva: (a csapat menedzsere) Egy Slechvalk nevû holland csapattal európai
turnéra megyünk december 27. és január 11. között,
Franciaország, Belgium, Németország, Svájc, Ausztria
és Lengyelország érintésével. Jelenleg Csehországban
koncertezünk. Nagyon köszönjük az érdeklõdésedet
és a kérdéseidet!
Gyebnár Mónika