CADAVERES DE TORTUGAS
Lehet, hogy már nagyon
közhely azt hangoztatni, hogy ez a zenekar méltó arra, hogy magyar "sorstársaik" példát vegyenek róluk, de ez tényleg így van! Ráadásul önerõbõl érték el, hogy
nevük ismerõsen cseng a hazai metal scene-ben, arról nem is beszélve, hogy mindig
kitalálnak valami új dolgot, amivel képesek az emberek érdeklõdését maguk felé
fordítani! A tavalyi rendkívül jól sikerült album, a Salvo Karma után a csapat
kiadta a Diablo de Lux maxiját, amin a címadó szám mellett, öt rendkívül erõs
remix is hallható.
Elõször is arra voltam kíváncsi, hogy egy magyar metal bandának hogy jut eszébe
kiadni egy ilyen típusú maxit:
Szabolcs (dob): Amikor a Salvo Karmát csináltuk, ezek a dolgok már kezdtek
körvonalozódni bennünk. Mivel szerepelnek gépek, samplerek formájában, a lemezen,
arra gondoltunk, hogy barátaink által megpróbálunk egy olyan anyagot létrehozni,
ami a Salvo Karma számait tartalmazzák átremixelt változatban. Ez úgymond egy
kirándulás ezen a téren, egy újdonság, ami nagyon gyerekcipõben jár még Magyarországon.
Végülis mi megpróbáltuk: elsõsorban azért, mert nekünk nagyon-nagyon tetszettek
ezek a dolgok külföldi zenekarok révén, és kipróbáltuk, hogy a saját számaink
hogy szólnának így. Ebben három barátunk segített, az egyik srác a Chipesz volt,
aki már régóta velünk dolgozik, és ismeri a zenekart. Õ csinált három számot
a lemezrõl, akkor van egy veszprémi dj, aki szintén barátunk, õ készítette a
Devil's In új verzióját, valamint a Korog zenekarból két tag remixelte át a
2Die4 címû nótánkat.
Úgy tudom, hogy Manitou-ék (Gorezone-Tilos Rádió) próbáltak szervezni Tilos
Rádiós dj-ket, de aztán mégsem lett belõle semmi...
Sz.: Így van, a Tilos Rádiós dj-knék próbálkoztunk elõször Somogyi Peti révén,
de annyira nem moccantak rá, és Peti ezután mondta nekünk, hogy a korogosok
nagyon szívesen megcsinálnák. Kérdezte, hogy mit szólunk hozzá, mi meg mondtuk,
hogy persze, ha õk éreznek valami indíttatást, csinálják meg, és elég jól is
sült el ez a dolog.
Szerintetek a közönség hogy fog reagálni a remixekre?
Körmi (gitár+vokál): Ez inkább a nyitott embereknek készült. Az a cél, hogy
olyan zenekrajongókat találjon meg az anyag, mint például mi is vagyunk. Mi
is nyitottan hallgatunk zenét, egy csomó stílusra kíváncsiak vagyunk, persze
a rock zenén belül, és remixeket csinált már több zenekar is, akiket sokan hallgatnak:
például a Fear Factory , Soulfly, vagy White Zombie, akik szerintem elég korszakalkotók
voltak ebben a mûfajban. Rengeteg metált szeretõ meghallgatja ezeket a zenéket,
amik inkább csak ilyen kis kirándulások. Szerintem egy bizonyos idõ után jó
ilyen kis kirándulásokat tenni és pihentetni az agyat. Tisztában vagyunk azzal,
hogy jóval kisebb számú CD fog elkelni, de ez tényleg csak a nyitott emberekhez
szól, és nem fogunk megsértõdni, ha egy csomóan azt mondják, hogy ez nekik nem
jön be. Tehát hangsúlyozom, hogy ez nem egy új irányunk! Ez az anyag két lemez
közötti szünetet tölt ki...
Sz.:...illetve még a Salvo Karma lepörgését is biztosítani szeretnénk ezzel.
A borító is kapcsolódik az albumhoz...
K.: Igen, visszanyúlik a Salvo Karmához. Ahogy láthattad a lemez borítójában
minden számhoz külön oldal és más kép tartozik. A maxi borítójára természetesen
a Diablo de Lux-hoz tartozó kép került. Azt még tudni kell, hogy a Diablo de
Lux-hoz elkészült a második klipünk, úgyhogy ez a másik apropója annak, hogy
ez a maxi kijött. A rádiókhoz is eljuttatjuk a számokat, a klip megy majd a
TV-ben, a maxin szereplõ remixekkel pedig egy kis pluszt is tudunk nyújtani.
A rádiókban játsszák is?
Sz.: Hát nagyon reméljük! Persze itt nem olyan rádiókra kell gondolni,
mint a Juventus, hanem a kisebb, független rádiókra, a városok helyi rádióira,
amikben van olyan mûsor, ahol ezek a számok lemehetnek. Mindenesetre egy rockmûsorban
kuriózumként hathat egy ilyen anyag.
K.: Rengeteg fiatal jár rockdiszkókba, élvezik, hogy magnóról szól a táncolható,
pörgõs zene, és így lehet, hogy azoknak az embereknek, akik inkább csak ezekre
a helyekre járnak, megtetszik a zenénk, és késõbb meghallgatják a Salvo Karma
lemezünket vagy valamelyik régebbi anyagaink egyikét...
Ha már szóba került a legutolsó album... azt hiszem nem csak én tapasztaltam
a kiemelkedõ fejlõdést és a különbséget a S.K. és a Ready II Rumble között.
Ti hogy látjátok a dolgokat?
Sz.: Örülök, hogy így látod! Mi ezt inkább egészséges fejlõdésnek nevezzük.
Most már lassan nyolc éve zenélünk együtt, és ennek a nyolc éves fejlõdésnek
és a sok inspirációnak az eredménye a Salvo Karma. Hatással vannak ránk az indusztriális
zenék, ezáltal felkerültek plusz dolgok is a lemezre. Persze nem dominálnak,
de kiegészítik a számokat. Emiatt is érezheted a nagy fejlõdést.
K.: Illetve a két lemez között azért eltelt másfél év, ami alatt összeállt ez
az album, és ami a zenehallgatókat egy kicsit jó irányba becsapja, az a hangzás.
Ha az elõzõ anyagaink is egy ilyen jó minõségû hangzással lettek volna felturbózva,
akkor nem lennének ezek a nagy lépcsõfokok. Én azért nem szeretném ennyire temetni
régi anyagainkat, mert lehet, hogy ezek jobb és frissebb számok lettek az elektronika
segítségével, de a hangzás igenis sokat számít. Többet hallgatod, mert jól szól.
Többet is dolgoztatok a stúdióban, mint az elõzõ két albumon?
Persó (bõgõ+vokál): Igazán idõtartamra nem, inkább az elõkészületekkel
ment el több idõ. Tehát többet dolgoztunk a számokon, és több idõ is telt el
a két album között bizonyos okok miatt. A stúdióba kidolgozottabb koncepcióval
vonultunk, de ott a helyszínen nem dolgoztunk többet.
Az ördögmotívum minden számban jelen van. Ez mit takar?
P: Ez nyilván a szövegekbõl jön. Ez az ördög dolog valamilyen szinten kifejezése
a lázadásnak, ugyanakkor valahol nekünk jól esik ez a hátborzongató feeling.
Nyilván ebben benne van az is, hogy Slayeren és hasonló bandákon nõttünk fel,
úgyhogy ebben nincs semmi különösebb koncepció. Ha az én szövegeimrõl van szó,
akkor ez mindenképpen a lázadást jelképezi, ...nem is a gonoszságot, hanem a
gonoszkodást.
K.: Nekem például tök bejönnek képi megjelenítésben ezek a rajzfilmszerû, eltúlzott
dolgok, és ezekbõl is lehet látni, hogy ez nem komoly. Az ördögöt sem komolyan
kell venni, hanem inkább vicces megközelítésben. Tehát nem vagyunk sátánisták,
teljesen távol áll tõlünk, de ugyanakkor jó ebbe a dologba belekóstolni, meg
az emberek elé tárni, mert érdekes reakciókat vált ki. Végülis ez az egész visszanyúlik
a rockzene történetéhez, mint ahogy az ember így villázik. Tehát az is bennünk
van egy kicsit, hogy valahol ugyanolyan kis rock rajongók vagyunk, mint 15 évesen,
és lehet, hogy nem léggitározunk a tükör elõtt...
Persó:...Dehogynem! Ha-ha!
Körmi...de itt van például a Slayer, a Tom Araya vagy a Kerry King, akik lassan
már 40 évesek, de az ördög ugyanúgy jelen van a zenéjükben, a szövegekben, és
õk sem gondolják ezt halálosan komolyan, hanem lehet, hogy így próbálnak a fiatalságuk
felé visszalépdelni... Millió dologgal lehetne ezt magyarázni, nekünk most így
jött... Más politikáról ír, én meg azt mondom, hogy a zene és a szöveg is inkább
szórakoztasson! Persze legyen egy kis komoly töltése is!
Persó: A másik meg az, hogy amit ez az ördög motívum képvisel ezerszer izgalmasabb,
legalábbis szerintem, mint a szenteskedés. Számomra az picit egysíkú, ebben
benne van, hogy húú, itt valami van...
Említettétek, hogy elkészült a második klip is. Szerintetek Magyarországon
mennyire éri meg klipet forgatni? (Gondolok itt a rockmûsorok hiányára.)
Persó: Magyarországon annyira éri meg, mint amennyire mi befektetünk a
klipekbe. Itt milliós költségvetésû profi klipet a mi mûfajunkban nem éri megcsinálni.
Persze valahol mégiscsak bennünk van, hogy képileg is megjelenítsük a zenénket:
a koncert az egyik formája ennek, ami Magyarországon egy fokkal jobban mûködik,
bár még ezen is lehetne bõven csiszolni, de igazából a klip ennek a képi megjelenítésnek
egy másik formája. Nagyon örülnénk, ha megérné jó klipeket csinálni, mint például
borítót, és más oldalról is megmutatni az álmainkat, mert a zene, a szöveg az
egyik oldal, a borító, a koncert megint egy, és a klip lehetne még egy, csak
ez nem nagyon mûködik Magyarországon.
Szabolcs, azt olvastam a klipet a nagymamád házának kertjében forgattátok.
Õ mit szólt hozzá?
Szabolcs: Végül is a nagymamámék már nem laknak ott, ahol ez a ház van,
éppen ezért is adódott ez a lehetõség. Nem használják már évek óta, nekünk meg
kellet egy terep, ahol meg tudjuk valósítani a dolgokat, és ez nagyon jó alapnak
bizonyult. A szomszédok eléggé kiakadtak! ...hát elég sok trükkös pirotechnikát
bevetettünk, ami elég látványos volt-ha-ha!- szereztünk régi TV-ket, amiket
nagyon frankón be tudtunk gyújtani, azok elé volt beállítva a dobcucc, és ott
játszottunk, illetve volt egy másik egy helyszín, egy barátunknak a garázsa,
amit átrendeztünk.
Persó: Ezeken a helyeken lehetett megoldani az áramforrást. ... akkor odakészítettünk
pár vödör vizet, ha valami van...
Szabolcs:...búvárszivattyú a kerti kútból, meg ilyenek...
Persó: Mondjuk ez egy kertvárosi részen van. Mondjuk sokmindenkit nem zavartunk,
de a szomszédok azért kijöttek, mert a dob kint volt, és azt meg kellett ütni.
Ott nézték, hogy mi van...
Szabolcs:A szüleim néha még kijárnak, és kérdezik õket, hogy mi volt itt a múltkor,
mert õk ki sem mertek jönni, látták, hogy nagy tüzek vannak kint...
Elindult a turné ezzel a három "nagyzenekarral"...
Szabolcs: Ma indult a turné, Zalaegerszeg az elsõ állomás, nagyon nagy
reményeket fûzünk hozzá.Megpróbáljuk azt, hogy ez a három zenekar komoly hangosítással
kicsit több emberhez jusson el. Ha elmennénk külön-külön, lehet, hogy 60-70
embert vonzana...
Persó:...fõleg, mert ütnénk egymást. Felteszem azt, eljönne a Replika, két hét
múlva mi, aztán az Ektomorf, akkor nem menne el mindenki mindegyikre, mert nincs
az embereknek annyi pénzük, hogy minden buliba eljöjjenek Most talán ez annyiból
is jó, hogy a vonzáskörzetbõl is csak egy alkalommal kell eljönniük az embereknek,
és nem kell eldönteniük, hogy melyik koncertet is válasszák.
Zalaegerszegrõl mi a véleményetek? Ezt azért kérdezem, mert általában kevesen
vannak a koncerteken. Bár, amikor itt voltatok tavaly áprilisban, szokatlanul
sokan megjelentek.
Szabolcs: Igen, mint mondod, elég vegyesek a tapasztalataink. Volt már
olyan bulink, ahol nagyon kevesen voltak, de ez jellemzõ az ország bármely részeire.
Elég sok minden befolyásolja ezt, például, hogy éppen ki játszik a környéken,
éppen ezért nagyon okosan kell a dolgokat szervezni.
Persó: Legalább az visszajöjjön, amennyiért leutaztunk.
A koncert belépõhöz jár egy válogatáskazetta, ami nem túl gyakran fordul
elõ, tehát mondhatjuk akár újdonságnak is. Ez kinek az ötlete volt?
Persó: Talán a Körmi ötlete volt...
Szabolcs: Hát közösen találtuk ki, amikor beszélgettünk a buszban arról, hogy
tavasszal hogy is kéne elindulni, de a Körmi volt, aki ezt leszervezte, és végül
is 13 zenekar szerepel ezen a kazettán, akiknek ez nagyon jó lehetõség arra,
hogy kicsit szélesebb réteghez is eljusson a zenéjük.
Persó: Ez valahol mindenkinek jó: a zenekaroknak is, a közönségnek is, mert
a belépõ áráért megkapja pluszban a kazettát, meg talán emiatt meg is fogják
tartani, haza tudnak vinni valamit a koncertrõl, ami így remélhetõleg jobban
meg is marad bennük. Az meg majd a végén fog kiderülni, hogy nekünk mennyire
éri meg, és hogy mennyire lenne ez kivitelezhetõ a jövõben is. Ez olyan dolog,
hogy ötletbõl nincsen hiány egyik zenekarnál sem, nekünk meg szerencsénk van
a Körmivel, mert odateszi magát olyan szinten, hogy a kivitelezést mindig levezényli
jól. Ahogy egyre több újságnál megjelennek ezek a válogatások, úgy most mi is
megcsináltuk ezt, ami azért vonzerõ is.
A zenekarokat hogy válogattátok ki?
Persó: Nyilván elõször az ismerõseinknek szóltunk, mert amikor felmerült
az ötlet semmi sem volt biztos, nekik szóltunk, hogy lehet, hogy lesz ez a turné,
de ha még sem, akkor se sértõdjenek meg. A három zenekar közül mindenki annak
szólt, akinek akart: a mi vonalunkról a Don't Walk jött, akikkel az elõzõ turnén
együtt játszottunk, a Born 33-mal szintén játszottunk együtt, nekem meg munkatársaim
is, a Fürgerókalábakkal megint jóban vagyunk,a Warpath pedig a mostani turnéra
jött el, tehát valamilyen szinten mindegyik zenekar kapcsolódik a mostani turnén
részvevõ háromhoz. Igazából nem is volt ezzel gond, mert szinte mindenki, akinek
szóltunk kapott a dolgon.
A Nephilim mennyire szól bele ebbe az egészbe?
Persó: A válogatáskazettánál voltak pici macerák a jogi dolgokkal. Úgy
mûködött ez a dolog, hogy mivel mindenki tudta, hogy ez ingyenes kazetta lesz,
az összes jogdíjról, ami a zenekarokat illetné, mindenki lemondott, mert ez
úgysem lesz kereskedelmi forgalomban, menjen minél egyszerûbben a dolog.
Külföld felé mennyire vagytok nyitottak?
Persó: Mi teljesen nyitottak vagyunk, és remélem, hogy külföld is elõbb-utóbb
nyitott lesz felénk. Játszottunk már külföldön, Szlovéniában egy fesztiválon,
illetve visszajelzések is vannak, a szigetes koncertek kapcsán kaptunk leveleket
külföldrõl. Például van egy nagyon helyes történet, ezt amúgy szeretjük elmondani
mindenkinek: kaptunk egy e-mailt vagy levelet, hogy a Szigeten látott minket
az illetõ, és már a 42. boltba megy be Berlinbe, és sehol sem lehet kapni az
anyagunkat. Nyilván, hogy nem lehet kapni az albumot... Ez valahol jól esett,
meg valahol kicsit keserû szájízzel gondol rá az ember, mert az emberek úgy
veszik, hogy akik ilyen produkcióval elõállnak, azt lehessen már valahol kapni.
Akkor egy holland fanzine-tõl kaptunk levelet, hogy nagyon tetszik az anyagunk,
és nyilatkozzunk valamit. Tehát vannak tapogatózások, például a másik oldala
ennek, hogy minden új anyagunkat kiküldjük külföldi kiadókhoz. Voltak is visszajelzések,
de ez még elég ingoványos talaj, úgyhogy majd csak a késõbbiekben fog ez az
egész realizálódni. Igazából azért szeretnénk mindenképpen kivinni az anyagot
külföldre, hogy tudjunk lekötni koncerteket. Mondjuk koncerteket így is úgy
is akarunk leszervezni, de akkor lenne igazán értelme, ha lehetne kapni a lemezünket.
Ha kimennénk, és vegyük azt, hogy a legpozitívabb módon sül el a dolog, akkor
is mi történik, két héten belül játszik ott 42 zenekar, nyilván, hogy egy-két
fanatikus emlékezni fog, hogy hú, volt itt egy magyar zenekar, egész jók voltak,
de nem tudtak hozzájutni a lemezhez, és elfelejtenek. Nem látjuk értelmét a
koncertezésnek külföldön, mert nincs semmi kézzel fogható, ami miatt megjegyeznék
a nevünket. Visszatérve a válogatáskazira: ez azért is jó ,mert ha valaki csak
véletlenül téved be ide, haza visz valamit, és másnap nem az van, hogy hú, volt
ott egy-két jó zenekar, de kik is...hanem akkor ott a kazetta, a szórólap, a
füzetecske.
A következõ album mikorra várható?
Persó: Már van két új számunk, szóval elkezdtük írogatni õket, de idén
nem akarjuk megjelentetni. Úgy tervezzük, hogy jövõ év elején fog kijönni. A
maxi is most jött ki, a Nephilim Records segítségével elvileg kijön egy válogatás,
aminek promóciós célja lesz, és annak úgy néz ki, hogy meg lesz a nyugat-európai
terjesztése. Most maszterizálják, és a napokban készül el, persze hozzá lehet
majd jutni Magyarországon is, de fõ célja a külföldi terjesztés, tehát most
nem ilyen "best of lemezt" kell elképzelni, mert három album után
elég durva lenne egy ilyet elvállalni J, hanem a külföldi elérhetõség miatt.
Oda fõleg azok a számok kerülnek fel, amik a koncerteken is bejönnek jól. Közben
folyamatosan írjuk a számokat, elkapkodni nem akarjuk, megpróbálunk egy még
jobb lemezt csinálni, és az akkor a jövõ év elején lesz aktuális.
A szerzõi kiadás marad? Ezt azért kérdezem, mert úgy tudom, hogy ezalatt
a pár év alatt elég jól meg tudtátok oldani a terjesztést.
Persó: Ahogy mondod, ez tényleg kialakult. Természetesen nem folytatunk
struccpolitikát, tehát ha kapnánk egy jó ajánlatot, mivel nem vagyunk hülyék,
nem zárkóznánk el elõle, de eddig úgy látjuk, hogy a multikiadókat ki lehet
zárni, mert teljesen elszarják a mûfajt, maradt két kiadó, a Hammer és a Nephilim.
Amit pedig egy kisebb kiadó tudna nyújtani, azt önerõbõl is el tudjuk érni,
persze mi nem zárkózunk el, itt is folynak a tapogatózások, amit bizonyít az
is, hogy most a Nephilimmel sikerült lezsírozni ezt a nyugat-európai terjesztést.
Az érme két oldala, hogy nagyon sokat kell dolgozni a zenekari dolgokkal, amiket
leginkább a Körmi intéz, na most amíg õ ezt fel tudja vállalni, addig ez nagyon
jó, na, ha most neki tele lesz a hócipõje, majd megpróbálunk szerezni valakit,
aki elvállalja helyette a dolgokat, a másik fele pedig az, hogy így mident átlátunk,
minden a mi kezünkben van, mikor jelenjünk meg, melyik stúdióba menjünk, ha
akarunk maxit, legyen-e maxi, ha akrunk pólót, legyen-e pólónk, ha akarunk turnét,
kivel menjünk-tehát ez nagyon pozitív dolog-szóval van, amit az ember nehezen
ad fel. Ha sikerülne ezt úgy megoldani, hogy megmaradjon az egyensúly, tehát
valaki elvállalná a terhet, de belelátnánk a dolgokba, akkor nyilván benne lennénk,
csak ez úgy tûnik, hogy ez még nem nagyon mûködik így Magyarországon. Reméljük,
hogy kialakul ez is...
Cím: Szfvár Pf.:197.
Héda