Clive Nolan-t, sok banda szintetizátorosát (Pendragon, Arena, Shadowland, stb.) az Oliver Wakeman-nel közösen készített albuma, a "The Hound of the Baskervilles" megjelenése kapcsán kérdeztem.
Elsõként rögtön kijár neked egy gratuláló kézszorítás
az albumhoz! A megszületésérõl tudnál mesélni nekem?
Köszönöm! Ez már a második album, amit Oliverrel csináltunk, az elsõ a "Jabberwocky"
volt 1999-ben. Ez elég jól sikerült, tetszett a közönségnek is, így elhatároztuk,
hogy lesz folytatása. Majdnem azonos a közremûködõ zenészek sora is, persze
vannak új arcok is köztük. Talán elmondhatom, hogy kissé nagyobb lett az új
projekt, mint az elõzõ volt. A lemez témája egy Arthur Conan-Doyle féle Sherlock
Holmes történeten alapul, mivel érdekes sztori és mindenhol nagyon jól ismerik
ezt a novellát. Mi magunk is nagyon szeretjük ezt a történetet, és mivel közel
áll hozzánk, külön öröm volt zeneileg is feldolgozni.
Hogyan választottátok ki az énekeseket és a zenészeket az albumhoz? Említetted,
hogy sokukkal már dolgoztatok együtt.
Bob Catley már az elsõ Nolan/Wakeman albumon is "fõszereplõ" volt,
akkor dolgoztunk vele elõször, de nagyon megkedveltük egymást, öröm volt vele
dolgozni. Õ azonnal igent mondott, amikor meghallotta a következõ albumunk tervét,
szinte kérni sem kellett. Aztán itt van Pete Banks, vagy Tony Fernandez, meg
még egy néhányan, szóval õk is barátok voltak az elsõ album óta. Legtöbbjükkel
közös ismerõsökön keresztül vettük fel a kapcsolatot, élveztük, hogy újabb arcokkal
dolgozhatunk együtt. Meg persze itt van Karl Groom is, akivel közös stúdiónk
van, a Thin Ice, így az õ dolgai nagyon ismerõsek voltak eleve, épp ezért nem
volt nehéz õt is beválasztani a csapatba. Robert Powell egy érdekes eset volt,
vele Rick Wakeman egy partiján találkoztunk, amit a "Return to the Center
of the Earth" album elkészülte kapcsán rendezett. Már gyerekkorunk óta
csodáltuk õt, így egyszerûen hatalmas megtiszteltetés volt számunkra, hogy egyáltalán
beszélgethettünk vele, és még nagyobb öröm volt, amikor elsõ felkérésünkre boldogan
vállalta a szerepet a mi albumunkon is. Nagy rajongója vagyok magam is! A legtöbb
mûvészt ismertük korábbról, ismertük a munkásságukat, így a kapcsolatainkon
keresztül nem volt nehéz õket kiválasztani.
Említetted, hogy szereted a Sherlock Holmes-történeteket. A jelenlegi egy
klasszikus "horror" történet, ezért megkérdezném, hogy alapvetõen
szereted-e a horrort, a thrillert mondjuk filmeken is? Milyen irodalmi alkotások
állnak közel hozzád?
Azt hiszem, mai értelemben ez a sztori már nem nevezhetõ horrornak, inkább csak
egy izgalmasabb detektívregény - ezeket pedig amúgy is nagyon szeretem. Közel
állnak hozzám a thrillerek, a rejtélyes sztorik, élvezem, ahogy kialakul egy
történet megoldása, meglepõ fordulatokon keresztül, izgalmasan. Filmeken is
kedvelem az ilyen típusúakat, de azt hiszem azért mégiscsak könyvben az igazi
egy horrorisztikus történet.
Úgy érzem, az albumotok egy olyan úton jár, amit mondjuk Ayreon anyagai,
vagy a klasszikus rock-operák tapostak ki. Kedveled mondjuk a The Who 'Tommy'-ját?
Nem azzal a céllal készítettük, hogy egy kitaposott ösvényt szélesítsünk, egyszerûen
a történet kívánta meg ezt az opera-szerû szerkezetet. Jómagam klasszikus zenén
nõttem fel, azt tanultam, így részemrõl nagy volt ennek a hatása is, a klasszikus
zenébõl is szeretem az operákat. Valószínû, hogy a sztori meg a múltam ilyen
módon való találkozása is közrejátszott az album végleges formájában.
Azt hiszem, ezzel a formával, stílussal olyan embereket is a rockzene mellé
állíthattok, akik amúgy a klasszikus zenét kedveleik, persze nyitottak az újra,
szóval nekik biztos bejön az anyagotok.
Az albumunkon vannak olyan kimondottan klasszikus operákban használt több hangra
épülõ dallamok, amik szerintem nagyon izgalmasak, és aki ismeri az operák világát,
annak ez minden bizonnyal tetszik is. Már évek óta kísérletezem az ilyen dallamokkal,
kis részben már a Jabberwocky-n is hallhatóak voltak ilyenek, de mostanra érett
be igazán a stílus. Azt hiszem, az emberek tényleg szeretik az ilyen összetettebb
dallamokat.
Mondtad, hogy klasszikus zenét tanultál. Mit gondolsz, egy mai rockzenésznek
szüksége van klasszikus alapokra, vagy elég a puszta tehetség a sikerhez?
Nem hiszem, hogy feltétlen szükség lenne a klasszikus tanulmányokra. Magam ugyan
sok hasznát látom, hiszen ha nem tanulsz mondjuk franciául, nem fogsz francia
nyelven regényeket írni sem, és ez így van a zenével is. Az is egy nyelv, amit
el kell sajátítani, de persze ha valakinek természetes ösztöne van a zenéhez,
tanulás nélkül is lehetnek kiváló ötletei, megoldásai, nem baj, ha nem érti,
hogy miért jó, ami jó. Ami engem illet, a zene valóban érdekelt, nem muszájból
tanultam. Az az elõnye a tudásomnak, hogy fejben már tudom, hogy mit hova miért
és hogyan lehet beletenni, mi fog jól szólni, mi nem, azzal, hogy értem a zene
nyelvét egy csomó nehézségtõl megkímélem magamat. Vannak persze hátrányai is,
hiszen sokszor ha az ember megtanul valamit, ragaszkodik a tanult sémákhoz,
és esetleg nem veszi észre, hogy másként is lehet zenélni. Azt hiszed, hogy
létezik valami szabály, amit nem lehet áthágni, aztán jön egy tehetséges fiatal,
akinek lila gõze sincs a zeneelméletrõl, és egyetlen mozdulattal lazán eltünteti
a szabály képezte akadályokat, újat és mást alkot, ami neked esetleg eszedbe
sem jutott, mivel te tanultál a szabály meglétérõl, õ pedig azt sem tudja, eszik-e
vagy isszák azt.
Beszélnünk kell arról a milliónyi albumról és milliónyi zenekarról, ahol
eddig dolgoztál. Valóban ilyen sok lenne már? Nem is számoltam! Hahaha!
Melyik a szívedhez leginkább közel álló album, amin valaha is közremûködtél?
Mindegyik nagyon kedves nekem, nem tudok választani közülük, azt hiszem, hiszen
annyi félék, annyira más mindegyik, hogy igazán nem lehetne így rangsorolni.
Amelyik a legfontosabb az életemben, azt már kicsit könnyebb talán kiemelnem:
a legelsõ Strangers On A Train albumom, mivel ez volt az elsõ olyan lemez, ami
az én zeném, amit én írtam, és nem valaki más ötleteit kellett eljátszanom.
Aztán nagyon fontos még nekem az elsõ Shadowland album is, ami még inkább az
én egyéniségemet tükrözi, egészen speciális hangulata volt annak is, amikor
elkészítettük. Sokat jelent még az Arena "Visitor" albuma is, van
benne egy adag olyan érzés, ami a kezdetekre utal, és az Arena-val a mai napig
is azt az utat járom. Szóval rengeteg albumomat szeretem, mindegyiket más okból,
így képtelen lennék egyetlen egyet kiválasztani közülük.
Tudom, hogy teljesen odáig vagy a macskákért.
Igen, pont nemrég találkoztam egy új cicával, találta valaki, aki épp a stúdióba
ment egy gitársávot feljátszani, õ adta nekem, a neve Mr. Jones - mármint a
cicáé, de egyelõre még kissé harapós, majd megszelídül, biztos vagyok benne.
Hány macska osztozik a szíveden? Milyen más állatokat szeretsz még?
Minden állatot imádok, gyerekkori maradvány ez nálam, különösen igaz ez a macskákra.
Amióta az eszemet tudom, a családunkban mindig volt macska, így õk igazán közel
állnak hozzám. Az elsõ macskám neve Kim volt, amikor õ elpusztult, nagyon odavoltam,
a szüleim meg azt kérdezték, miért nem írok egy zenét az emlékére. Aztán ezt
azóta is megteszem, így a macskáimat az örökkévalóságnak meg tudom tartani valahogy.
Volt még a Merlin nevû is, volt a Zulu, aztán a Csehov, aki már 16 éves, olyan
kövér, mint egy malac, sok mindent túlélt már szerencsére. Itt van még Jane
és Amber, akik ikrek, mindkettõ lány, szóval most négy macskám van összesen.
Van valami szín a macskákban, ami különösen tetszik neked?
Nem, teljesen mindegy, hogy cirmos, szürke, vagy fekete, vagy foltos, mind külön
egyéniség, akár kandúr, akár nõstény, teljesen mindegy, mindegyikben van mit
szeretni.
A Thin Ice Studio társtulajdonosa vagy. Dolgozol is ott "produktíve",
vagy csak tulajdonrészed van benne?
Igen, Karl Groom-mal közös a stúdiónk, õ amúgy a Threshold-ban játszik, vele
az elsõ Strangers On A Train album óta együtt dolgozunk, ez ma már jó tíz éves
közös múlt. Õ sokkal több idõt tölt a stúdióban, mint én, egy rakás zenekarnak
producere, rengeteget dolgozik. Magam inkább arra próbálok koncentrálni, hogy
a kiadónknál lévõ csapatok felvételein dolgozzam, meg persze azokon, amik az
én zeneszerzõi közremûködésemmel készülnek, mint a Shadowland, a Casino, a Strangers
On A Train, az Arena, vagy a Pendragon. Vannak még mellék-projektjeim is, szóval
leginkább ezeken dolgozom, de azért néha magam is dolgozom a stúdióban. Sokszor
kérnek fel szinti feljátszására, vagy háttérvokálok éneklésére - ez utóbbiban
egyre több örömemet lelem, így szeretném minél gyakrabban csinálni is majd.
Úgy tûnik, az a legjobb, ha minél kevesebbet vagyok a stúdióban, akkor jobban
van idõm a saját dolgaimra.
Tehát régi a barátság Karl Groom-mal. Meg kell valljam neked, a mai csapatok
közül a Threshold a legnagyobb kedvencem, ezért kíváncsi vagyok, neked mi a
véleményed az õ zenéjükrõl?
Azt hiszem, egyre jobb és jobb lesz minden albumuk, bár nekem nem egészen az
a stílus a szívem csücske, amit õk játszanak. Nem is igazán van idõm tisztességesen
végighallgatni sokszor a dolgaikat, annál sokkal több a dolgom a saját zenéimmel,
a saját csapataimmal. Amit hallottam róluk, és amit tapasztaltam a sorsukról,
az én csapataiméhoz hasonló gondjaik voltak a felállással az évek alatt, minden
lemezen mások voltak szinte a tagok, szóval végigküszködték ezt õk is, sokat
beszélgettünk ilyen dolgokról Karl-lal egy csésze tea mellett. Talán sokkal
többet tudok a tagokról, mint a zenéjükrõl. Hahaha! Õket mindenesetre nagyon
kedvelem!
Térjünk akkor vissza a te albumodra. Két kitûnõ nõi torok hallható nálatok,
Tracy Hitchings és Michelle Young. Õket hol szedtétek össze? Milyen emberek
õk?
Tracy-vel évekkel ezelõtt találkoztam, amikor a Strangers On A Train projektet
elkezdtük, õ ott énekelt. Korábban már énekelt õ a Quasar nevû nyolcvanas évek
vége óta létezõ progrock zenekarban, most is ott énekel "fõállásban".
Szóval vele akkor akadtam össze, amikor Karl-lal is. A régi barátságra tekintettel
készítettem is neki egy szólóalbumot. Közben dolgozni kezdett a Landmarq-kal
is, meg csináltunk még egy Strangers On A Train albumot is, így azt hiszem minden
tekintetben megalapozott választás volt. Elég rockos hangja van, és tudom, hogy
könnyû vele dolgozni is, szóval õ minden szempontból ász a kezünkben. Michelle-lel
nem olyan régen ismerkedtünk meg, neki pedig egyszerûen olyan hangja volt, amilyenre
szükség volt az elképzeléseinkhez, amolyan Kate Bush szerû, de már neki is produceltem
egy szólóalbumát, ám ez nem a mi kiadónknál van, így sajnos nem tudok sokat
az album további sorsáról. Szóval valójában ennek a lemeznek a kapcsán kerültünk
vele közelebbi viszonyba, ekkor fedeztük fel õt, és rögtön eszünkbe jutott,
amikor a Hound-ot elkezdtük csinálni.
A zene tölti ki az idõdet teljesen, vagy jut még valami hobbira is?
Nagyjából a zene a lényeges, de nagyon szeretem a filmeket, rengeteget járok
moziba, meg elég szép DVD gyûjteményem is van otthon. Ez talán nevezhetõ hobbinak
is. Nagyon szeretek még fõzni is, persze ennek a kedvtelésemnek a környezetem
a legnagyobb nyertese... Amikor csak idõm engedi, bevetem magamat a konyhába
és alkotok, szeretek új dolgokat kitalálni! Mivel a zene egyúttal a munkám és
a szenvedélyem is, azt hiszem nagyon szerencsésnek mondhatom magamat, nem bánom,
hogy az idõm javát leköti!
Most, hogy említetted a fõzést, eszembe jutott, hogy pár hete kezdtem el
érdeklõdni az iránt, hogy a zenészek közül kik vegetáriánusok. Volna esetleg
tipped az ismerõseid közül, hogy kivel egészíthetném ki a "listámat"?
Érdekes, nekem nem tûnt föl, hogy olyan sok lenne köztük! Persze lehet, hogy
csak nem figyeltem ilyesmire. Magam eszem húst, de volt idõ, amikor kipróbáltam
a vegetáriánus étkezést, ami nagyon klassz is volt, csak azzal volt sok gondom,
hogy turnézás során, amikor a csapat ette a sültet krumplival meg zöldborsóval,
én csak krumplit meg borsót ehettem, mivel nem lett volna egyszerû egy átlag
helyen vegetáriánus menüt szerezni nekem... Szóval két év után feladtam. Paul
Wrightson, az Arena régi énekese vegetáriánus, azt tudom. A legtöbb zenész,
akiket ismerek, csak volt vegetáriánus. Manapság lehet, hogy más a helyzet,
de amikor a nyolcvanas években a Pendragon-nal turnéztunk, egyszerûen nem lehetett
húson kívül más kaját szerezni. Szóval azt hiszem ez az oka, hogy feladtuk annyian.
Te talán vegetáriánus vagy?
Igen.
No, akkor ez talán új erõt adhat nekem is, hogy megint megpróbáljam!
Akkor még egy "kötelezõ kérdésem hadd legyen: mivel egy webmagazinnak
dolgozom, kíváncsiak lennének, mit gondolsz az Internetrõl, a számítógépek világáról?
Rengeteg számítógépem van itthon... négy Mac, három PC, meg persze egy csomó
a stúdióban is, szóval egészen együtt élek velük. Ami az Internetet illeti,
kissé elegem van már a vírusokból, így mostanában kevesebbet használom, mint
régebben. Nagyon figyelek persze mindarra, mait az Internet adni tud, és persze
arra is, amire nem képes, szóval fontos dolog. A Verglas-nak, a kiadónknak egy
remek oldala van, nagyon jól átlátható és kezelhetõ, szóval ezért is látok bele
kicsit abba, hogy egyre több az Interneten keresztül eladott lemezünk, és ez
nagyon jó, hiszen olyanokhoz is eljuthat, ahová egyébként a normál kereskedelem
nem viszi el. Meg persze ez nekünk zenészeknek is jobb, hiszen így kikapcsoljuk
a kereskedelmi haszonkulcsot, és kicsit több jut nekünk is a bevételbõl. De
ettõl függetlenül is nagyra tartom a keresõprogramokat, nagyon hasznosak tudnak
lenni, ha valami konkrét dologra van szüksége az embernek, olyan embereket hoz
közel hozzánk, akik egyébként sosem hallanának rólunk. Itt van például a Hound
of the Baskervilles, ami sok olyan emberhez is eljuttatta a zenénket, akik csak
a Sherlock Holmes sztorit keresték, de rátaláltak az albumunkra, érdekelni kezdte
õket és megrendelték. Persza vannak negatív oldalai is a netnek, például a pletykák
kritika nélküli felrakása, amik sokat árthatnak annak, akiket megcéloznak, így
azt hiszem, csakis a kritikus gondolkodású emberek számára hasznos az Internet
minden szempontból. Sajnos sok fiatalt az olvasás örömétõl foszt meg a net,
ez is egy rossz dolog. Mégis azt hiszem, fontos, ha az ember a mai világról
teljes képet akar kapni. Meg kell tanulnunk együtt élni vele.
Talán annál jobban tudjuk használni, minél többet tudunk meg róla, nem gondolod?Azt
hiszem teljesen igazad van, a felhasználó felelõssége is valahol a használat.
A chat-eket például nagy marhaságnak tartom, olyan felszínes és hazug dolog
ez, ami egy személyes kapcsolatban sosem fordulhat elõ. Meg aztán itt vannak
a pornó oldalak is, fõként a gyerekpornóra gondolok, ami rettenetes, és úgy
tûnik ennek az ellenõrzése egyelõre teljesen megoldhatatlan, túl késõn kaptak
észbe a hatóságok. Aztán a felhasználók arra is hivatkoznak, hogy nem lehet
általános szabályrendszert bevezetni, mivel õrájuk a saját országaik törvénykezése
érvényes. Talán kicsit furán hangzik, mivel ez valahol korlátozza a személyes
szabadságot, de szerintem sokkal jobb lenne, ha létezne valamilyen Internet-rendõrség,
aki a gyerekpornót, meg az ilyen szörnyûségeket meg tudná szüntetni.
Van még valami, amit én elfeledtem tõled megkérdezni, és te fontosnak tartanád,
hogy elmondd?
Ami a Nolan/Wakeman dolgot illeti, általában megkérdezik az emberek, hogy élõben
mikor láthatják a produkciót. Errõl elõre szeretném elmondani, hogy szinte képtelenség
lenne mindenkit összeszedni, akik az albumon zenéltek, arról nem is beszélve,
hogy ez milyen költséges volna, hogy velük összepróbáljunk, aztán elinduljunk
valahová fellépni, szóval gyakorlati akadályai vannak egy koncertezésnek. Úgy
néz ki egyelõre, ha csoda nem történik, hogy ez "csak" egy album marad.
Van pár félig kész ötletem amivel talán egy-két számot a lemezrõl élõben is
elõadhatunk, de ez még nagyon bizonytalan dolog. Aztán persze azt is el kell
mondjam, hogy szeretnénk majd egy harmadik közös albumot is Oliverrel, mivel
a jelenlegire klasszak a visszajelzések, úgy érezzük érdemes a következõn gondolkodni
már most. Lehet, hogy az is egy Sherlock Holmes sztori lesz, mivel sokaknak
nagyon tetszett ez az ötlet.
Hát akkor köszönöm a beszélgetést! Megkérhetnélek, hogy add át legjobb kívánságaimat
Olivernek, és ha tudod, az édesapjának is - tudod, neki is nagy csodálója vagyok
- meg természetesen neked is minden jót kívánok, ja és persze a macskáidnak
is! Még egyszer gratulálok és sok sikert az albummal!
Honlap: www.verglas.com
Gyebnár Mónika