InsideOut / Record Express
Ha
elég öreg vagy hozzá (mint én is...) nem cseng ismeretlenül a fülednek a Kaipa
név. De ha túl fiatal vagy (a lelkem nekem is 18 maradt, mindörökre!), akkor
se ess kétségbe: a Kaipa gitáros-agya, Roine Stolt vagy a bõgõs Jonas Reingold
akár a Flower Kings-bõl is ismerõs lehet neked! Szóval nem kell születési anyakönyvi
kivonattal igazolnod magadat, hogy szeresd ezt a zenét!
Klasszikus (prog-)rock albumot raktak le a svéd fiúk (bocs: rock-apukák). Olyat,
amilyet úgy 73-75 óta nem sokat hallhattunk. Legalábbis a nagy neveken kívül
( Pl. a korai Genesis) nem nagyon voltunk elkényeztetve túlzottan az elmúlt
évtizedekben...
Ha csak élvezni akarod a zene folyamának finom hullámait, akár a parton állva,
hogy csak a bokádat nyaldossák, avagy azt szeretnéd, hogy vállizmaidat mozgassák
meg e hullámok úszás közben, vagy ha bátortalan vagy és csak a partról akarod
nézni a víz fodrozódását: tied ez a muzsika! Visz a hullámokkal tova, a Jóisten
tudja csak, merre, de sodor, és te nem gondolkozol közben, csak hagyod magad
sodródni.
Ha õs-öreg progrock fan vagy, ne álmaid albumát várd ettõl az újjáéledõ klasszikustól,
"csak" egy remek albumot, ami õrzi a hetvenes évek leglényegesebb
prog elemeit, de nem mer túlzottan belevadulni a kísérletezésbe, nem ad újdonságként
ható dolgokat, megoldásokat, nem hoz érthetetlenül bonyolult dallamokat. Ad
viszont egy adag szinte már nosztalgikussággal leplezett mesteri zenei tudást,
azt a spéci ízt, amit csak a hetvenes évek zenészei voltak képesek igazán megteremteni,
s mindezt persze remek hangzással, mesteri zenei ismeretek és tehetség birtokában.
Tizenegy nóta lebeg ki a lejátszódból, Patrik Lundström énekével, aki a maga
magas fekvésû, talán kimondottan progrockra termett orgánumával tökéletesen
képes betölteni a rá rótt szerepet, az "n-edik hangszer" szerepét,
ami megszokott a progrock területérõl, hiszen dallamai minõségi kategóriát képviselnek,
valahol a klasszikus folkzene szívbõl jövõ színessége és a régi rock hagyományait
ötvözõ, egyben szép és fülbemászó, néhol szelíd melankóliába hajló - de nem
a ma oly közönséges depresszióba! - módon. Alapvetõ fontossággal bír az albumon
a szinti - de most sem a modern, sokféle mesterséges hangutánzásra képes elektronikus
csodamasinákra gondolj, hanem a mindörökké utolérhetetlen és utánozhatatlan
hangulatú Hammond-hangzásokra, a klasszikus mellotronra (már jó 35 éves ez a
hangszer-remek- az elsõ mellotront használó nagy csapat emlékeim szerint a Moody
Blues volt egy 1967-es albumán...).
A számok a háromtól a tizennégy percesig terjednek, teret adva ezzel a hosszabban
elmesélt dallamoknak épp úgy, mint az egyszerû kis nótáknak. Lényeg az, hogy
jól csinálják a srácok!
Szóval ne egy õsrobbanást várj: egy csendes, ám finom szépségû délután csak, amit a lemeztõl kapsz, de erre a délutánra sokszor akarsz majd visszaemlékezni még!
Gyebnár Mónika