




InsideOut / Recordexpress
Alcímnek
írhattam volna: "Hogyan váljunk klasszikussá?" Félreértések elkerülése
végett most nem a "Remedy Lane" címû új albummal kapcsolatosan szeretném
a "klasszikus darab" kifejezést használni. A "The Perfect Element"
(2000) volt az, és ez csak most derült ki, hogy megérkezett az új album. Elõre
elnézést kérek minden POS-fanatikustól, de számomra visszalépés a tavalyelõtti
lemezhez képest. Ez nem azt jelenti, hogy vacak lenne az új anyag, vagy ilyesmi,
csak egyszerûen nem érte el azt a szintet, amivel megalapozta a svéd csapat
a világhírét. Nem találtam meg benne azt a pluszt, azt a speciális atmoszférát,
azt a monumentalitást, a kevesebb több nemes elvének az oly nagyszerû alkalmazását,
amit vártam. Ettõl még valóban egy remek darab, csak mintha nem ugyanazok a
srácok, nem ugyanaz a Pain of Salvation csinálta volna. Daniel Gildenlöw ugyanolyan
csodálatos hanggal énekel, de nincs olyan hatalmas refrén a lemezen, mint az
elõzõn pl. az Ashes-é volt. Ugyanúgy felismerhetõek a jellegzetes POS-stílusjegyek,
de ahol kevesebb kellene belõlük, ott sok van, ahol többet lehetne egy témát
boncolgatni, ott túl kevés. Még most fontosnak tartom megjegyezni, hogy akinek
tetszett az elõzõ, elõbb hallgasson bele az újba, mert biztos, hogy nagyon sokuknak
tetszeni fog ez is, senkit nem akarok lebeszélni az albumról! Nagyon nehéz dolog
egy tökéletes lemez után még jobbat (vagy akár ugyanolyat) írni! Vannak a Remedy
Lane-en remek kis dallamocskák, riffek, finom szintihangzások, Daniel csodálatosat
énekel végig. Értem, hogy a koncepciója egy lírai, vagy inkább filozofikus sztori,
önboncolgatás, ami valahol megkívánja ezt a kissé analizáló stílust. Mégis,
úgy érzem, számomra az a gondolat tûnik egyre valószínûbbnek - minél többet
hallgatom a lemezt, annál inkább - , hogy itt a Zene van a zenészeknek alárendelve,
nem pedig fordítva, ahogy az illene.
Azért van kedvencem persze az albumról, a harmadik nóta, a "Fandango",
ahol hátborzongató kis disszonanciák szolgálják a zenei hátteret; vagy a negyedik,
az "A Trace of Blood", ahol az elõzõ õrültsége átcsap dühbe. De ide
sorolhatom még a hatodik nótát, az "Undertow"-t is, talán érzésvilágában
ez áll a legközelebb a 2000-es albuméhoz. Vagy a kilences sorszámú "Dryad
of the Woods", ami egy gyönyörû, lírai, akusztikus gitárból felépülõ instrumentális
dal. Még a tizenegyedik "Waking Every God" is egy remek, a progmetál
mûfaj hagyományaihoz nyúló szám, épp úgy, mint a befejezõ "Beyond the Pale"
is. Ám ennek ellenére sem tudok ugyanolyan lelkesedéssel fülelni erre az albumra,
nem kelt bennem elég mély érzéseket. Hiányzik valami a lemezrõl, ami a szépséget
élettel tölti meg, nem tartom igazán egy egységnek az albumot, inkább egy progmetál
opera képzetét kelti bennem. Ettõl függetlenül is, az elõzõ, már minden bizonnyal
klasszikus album után kötelezõ meghallgatni a mûfaj szerelmeseinek a "Remedy
Lane"-t is! Ha pontozni kellene, tízbõl nyolcat feltétlenül kapna, de azért
csak ennyit, mert túl jó volt az elõzõ. Önmagában egy remek darab!
Gyebnár Mónika