Ador Dorath
Az 
    Ador Dorath nevû cseh zenekart nemrégen mutattam be új lemezük 
    ismertetõjén keresztül. Idõközben sikerült 
    e-mailen keresztül alaposan kikérdeznem is õketpár 
    dologról, ami érdekelheti az olvasókat is! Remélem, 
    hamarosan találnak egy jó kiadót, és hivatalosan 
  is eljuthat Magyarországra az albumuk!
  
Mikor alakult az Ador Dorath, és kik 
  voltak az alapító tagok? Hogyan találkoztatok?
  Ivos: 1997-ben alakult meg az a 'Projekt', amibõl késõbb 
  kifejlõdött az Ador Dorath. Jómagam, Prcek és Kamil 
  alapítottuk a csapatot,mindannyian egy helyi zenekar tajai voltunk. Ez 
  a 'Projekt' leginkább Moonspell és Samael nótákat 
  játszott, aztán valamikor 1998 közepén kezdtük 
  el a saját nóták írását, már 
  az Anaon neet felvéve. Kiderült, hogy volt már e ilyen nevû 
  csapat, így hát Ador Dorath lett a végleges nevünk 
  - egy esztendõ eltelte után.
  Légy szíves mutasd be a zenekat és a tagjait a magyar 
  olvasóknak!
  Ivos: Olyan csapat vagyunk, akiket valahová a szimfonikus-black-doom-death 
  metál zenekarok közé lehetne sorolni, ám elég 
  sokféle színtérrõl szedtük össze a zenei 
  világunkat. Az Ador Dorath tagjai: jómagam-Ivos Dosedel-ének, 
  Krystian Danel - cselló és gitár, Martin Prcek Rozenek 
  - billentyû, Romana Aertsova - basszusgitár, Lenka Machova - (nõi) 
  ének, Kamil Pffeffer - gitár, és Michael Rannosz - dobok. 
  Szeretnénk, ha a hallatóink gondolkodva figyelnének a zenére, 
  kutatnának benne! Energikus, dinamikus zenét csinálunk, 
  amiben nagyon fontosak a hangulatkeltõ, érzelmeket ébresztõ elemek.
  Kik tanultak a csapaból zeneiskolában muzsikálni? Milyen 
  hangszereken?
  Lenka: Ivos kivételével mindenkinek volt, vagy van valami 
  köze zeneiskolai tanulmányokhoz. Michael dobolni és hegedülni 
  tanult, Prcek pedig zongorázni. Krystian zenemûvészeti fõiskolára 
  jár cselló szakra. Romana is és én is járunk 
  zeneiskolába, egy olyanba, ami dolgozók, vagy máshol is 
  tanulók számára mûködik; Romana természetesen 
  bõgõzik, én pedig klasszikus éneket tanulok. Magánórákra 
  árunk, de rendesen vizsgázunk és koncertezünk mi is 
  az év végén. Szóval nem "rendes" órákon 
  veszünk részt, mint Krystian, hanem valami 'esti tagozat' félén. 
  Kamil is vett magán zeneórákat régebben.
  A cselló jelenléte és Lenka gyönyörû, 
  képzett, operisztikus hangja hangja alapján úgy gondolom, 
  biztosan van valami közötök a klasszikus zenéhez is. Errõl 
  is áruljatok el valamit: kik a kedvenc zeneszerzõitek, milyen 
  kor zenéje áll hozzátok legközelebb?
  Krystian: Jómagam tanulok é játszom is klasszikus zenét. 
  Nagyon szeretem Dvorak mûveit, szerintem igazán nagyszerûeket 
  írt, de szeretem még Sosztakovicsot és egy izlandi zeneszerzõ, 
  Arro Part alkotásait is.
  Lenka: nagyon kedves a bókod, de még kezdõ vagyok a klasszikus 
  ének területén. természetsen nagyon szeretem az operákat, 
  fõleg Verdi, Mozart és Puccini mûveit.
  Mindig zenésznk készültetek, vagy volt valami más 
  hivatásról is elképzelésetek?
  Krystian: Jómagam mindig is csak zenész akartam lenni...
  Lenka: Hát, igazából Krystian az egyetlen "profi" 
  zenész köztünk, a csapat többi tagja számára 
  ez csak amolyan komolyan vett hobbi. Sok minden mást is csinálunk, 
  természetesen dolgozunk és taulunk is a zene mellett.
  Honnan vettétek a neveteket? Kinek az ötlete volt? Van valami 
  speciális jelentése?
  Lenka: Az Ador Dorath valami fajta újonan kitalált szó. 
  Természetesen van értelme, de ha igazán tudni akarod, mit 
  jelent, vannak olyan nyelvek, amikben ezek, vagy majdnem teljesen ugyanezek 
  a szavak szerepelnek... Egyébként én adtam a nevet a zenekarnak, 
  s azért ezt a nevet találtam ki, mert nem nyíltan szeretek 
  kimondani dolgokat, hanem kedvelem, ha marad valami rejtély. Ha valóban 
  tudni akarod a jelentését, meg fogod találni! Én 
  biztos, hogy nem árulom el!
  Amikor elolvastam a címadó dal, az 'Ador Nin Edeleth Ador Dorath' 
  szövegét, egyszerûen az volt a benyomásom, hogy valami 
  olyan õsi nyelven íródott, mint amiket pl. a H.P. Lovecraft 
  írásokban lehet olvasni. Szeretitek az efajta ijesztõ, 
  a Gonoszról szóló történeteket?
  Lenka: Igen, az 'Adon Nin Edeleth Ador Dorath' az Ador Dorath nyelven íródott, 
  a cél pedig az volt vele, hogy valami olyasmi érzést keltsek, 
  amit te is tapasztaltál. Nagyon örülök, hogy sikerült, 
  hogy mûködik! Az irodalom természetsen jelent inspirációt, 
  nagyon fontos forrása az ihletne, de nem Lovecraft a szóban forgó 
  író.
  Mit gondoltok, mi a legfontosabb egy zenész számára: 
  a hírnév, az anyagi sikerek? Vagy csupán az az édes 
  érzés, hogy zenét alkothattok, játszhattok? Képes 
  leht egy zenész arra, hogy a mûvészetéért 
  cserébe kapott pénz és hírnév nélkül 
  éljen?
  Krystian: Rengeteg zenész játszik és él úgy, 
  hogy nem veti fel a pénz...Persze a pénz rengeteg dolog elérését 
  megkönnyíti, de nem ez a fõ cél. A hírnévért 
  pedig zerintem semmit sem tehet mg a zenész, azt mások teremtik 
  meg: a hallgatók és a producerek.
  Személyesen nem sok basszgitáros lánt ismerek, kivéve 
  egyet, aki magyar. Romana, elmondanád, hogy hogy jutott eszedbe egy ilyen 
  "férfias" hangszert a kezedbe venni? Próbálkoztál 
  más hangszerrel is?
  Romana: Hát, az egész 17 éves koromban kezdõdött, 
  amikor beleszerettem egy gitáros srácba, s az egyetlen felé 
  való közeledési módnak azt találtam, ha magam 
  is hasonló hangszert ragadok... Aztán a "szerelmem" 
  egyre inkább a hagszer felé fordult, így mosanára 
  már zeneiskolában tanulok bõgõzni.
  A cselló és a gitár kapcsolata szerintem az egyik legnagyobb 
  erénye a muzsikátoknak, azt hiszem Krystian igazán mestere 
  mindkét hangszerének! Nagyon tetszik, ahogy a két hangszer 
  funkciói egymásba vannak olvasztva, néhol a Mekong Delta 
  dolgaira emlékeztet, de a ti húros hangszereitek útja más 
  kövekkel van kirakva. Mit gondolsz, a cselló vagy a gitár 
  húrjai alkalmasabbak arra, hogy velük valakit megfojtsál? 
  Tudományosan megindokolt választ várok, természetesen 
  sok humorral fûszerezve!
  Krystian: A gitárhúrok nagyon vékonyak, így 
  elvághatja velük az ember az ujját, ha fojtogatásra 
  használja. A csellóhúrok sokkal alkalmasabbak lennének, 
  csak iszonyúan drágák! Szóval nehéz pontos 
  választ adni...:o)
  Michael: Én ugyan nem fojtanék meg senki emberfiát! Inkább 
  lelõném, az hatásosabb módszer!:o)
  Egyszer láttalak benneteket élõben, Pozsonyban, ahol 
  nagyszerû koncertet adtatok! Sokat koncerteztek? Melyik koncertetek a 
  legkedvesebb számotokra?
  Ivos: Nagyon sok múlik a hangtechnikai körülményeken 
  is, mivel heten vagyunk. Azt hiszem, azok a legjobb koncertek, amikor a közönség 
  jól tudja érezni magát. Számomra ez a legnagyobb 
  energiafeltöltés!!!
  Az albumotok elkészülte után szükségetek lesz 
  egy kiadóra is, ugyebár... Elküldtétek már 
  valakinek? Milyen kiadókat céloztok meg a lemezzel?
  Ivos: pár cseh kiadó már megkeresett minket, de mi 
  szeretnénk külföldön szerencsét próbálni.
  Most éppen abban a szakaszban vagyunk, hogy küldözgetjük 
  szét az anyagot különféle európai kiadóknak.
  Leginkább talán azt mondhatná a legtöbb halgatótok, 
  hogy valami Cradle of Filth-féle black metal-t nyomtok, de sok egyéb 
  zenei ujjlenyomat is észrevehetõ az albumotokon. Elsõsorban 
  gondolok most a "bónusz" dalra, ami egy régi, kb 4 éves 
  felvételetek. Sok fejlõdés hallható a zenétekben 
  azt összehasonlítva az újabb dalokkal, mind a zeneszerzést, 
  mind az elõadásmódot tekintve. Mesélnétek 
  a zeneírási módszeretekrõl? Hogyan születnek 
  a dalaitok, mennyit próbáltok, ki írja a szövegeket?
  Ivos: A Misery valóban egy régi dal, 1998-ban írtuk, 
  de nem akkor ettük fel, hanem 2002-ben. A zeneírást illetõen: 
  általában valaki hoz egy ötletet, ami aztán alapul 
  szolgál egy új dalhoz. A többiek csak hozzáteszik 
  a saját ötleteiket, amik az alap hallgatásakor felmerültek 
  bennük. Amikor a zenei része kész van a dalnak, megszületik 
  hozzá a szöveg is, ami illeszkedik a zene atmoszférájához. 
  A 'Pharmakopoeia' és a 'Ubique Daimon' stzövegeit én írtam. 
  A 'Hail to Majestry' pedig történetesen a XIX. századi kabbalista, 
  Papus verse volt eredetileg. A töbi dalszöveg Lenka alkotása. 
  Próbálni nagyjából hetente egy-két alkalommal 
  szoktunk.
  Szövegekrõl tárgyaltunk eddig: számomra sötétnek, 
  de nem gonosznak tûnnek, valamifajta Nightwish / My Dying Bride keverékként 
  jellemezném õket. Szeretnék kicsit többet megtudni 
  róluk, a jelentésükrõl, és arról, amit 
  ki szeretnél fejezni velük!
  Lenka: Az igazat megvallva nem ismerem a Nightwish szövegeit... így 
  hát nem tudok mit mondani a hasonlóságról. Amikor 
  írom elsõsorban valami különlegeset szeretnék 
  létrehozni, természetesen. Személyes kevencem a Circle 
  és a Garden of earthly Pleasures. Nem nagyon tudok mit mondani a jelentéseikrõl,csak 
  azt, hogy többféle értelmezésük is van. A borítófüzetkénben 
  látható képekkel is kapcsolatban vannak. Tudod, ez is olyasmi 
  dolog, mint az Ador Dorath szavak jelentése...
  Tudom, hogy a zenészek többsége nem szívesen nevezi 
  meg ún. ideáljait, más mûvészeket, akikkel 
  esetleg öszehasonlítják õket, mégis kíváncsi 
  volnák, van-e valami kiemelt kedvencetek, aki példaként 
  áll elõtteltek?
  Ivos: Rengeteg nagyszerû zenész van, akit szeretünk, és 
  természetesen nem tudjuk mindet felsorolni, valakit biztosan kifelejtenénk. 
  Az a lényeg, hogy egy zene tele legyen energiával, akkor tetszik 
  nekünk!
  Lenka: Egyet értek az elõttem szólóval!
  Milyen zenét hallgattok, ha jól akarjátok érezni 
  magatokat, kik a kedvenceitek?
  Michael: Engem személy szerint minden inspirál, ami zajt csap!
  Prcek:Nagyon szeretm Bach-ot, a Deep Purple-t, a Led Zeppelin-t, a Therion-t, és a Dimmu Borgir-t.
  Romana: Jaco Pastorius-t, Wooten,Bailey-t, az Iron Maiden-t és sok jazz-t.
  Ivos: A világzenétõl, népzenétõl kezdve 
  a mindenfajta elktronikus zenén át a metál - a heavy kivételével 
  - teljes skáláját egészen a punk, hardcore és 
  grindcore-ig mindent szeretek.
  Krystian: Leginkább az új My Dying Bride és az új 
  Emperor fog meg!
  Lenka: Ez attól függ: szeretem a The Animatronic Kovenant-ot, a 
  Cradle of Filth-et, de szeretem még a Dead Can Dance-t és az operákat 
  is.
  Van valamelyikõtöknek valami különös érdeklõdési 
  köre, hobbija?
  Lenka: Nem is tudom, hogy mondjam, de az Ador Dorath férfi részlege 
  "zöld ujjú", ha érted, mit akarok mondani... Krystian 
  teljes munkaidõs zenész, az Ador Dorath mellett még 3 csapatban 
  játszik. Michael motoros-õrült, ezért is játszunk 
  nagyon sokat motoros találkozókon - ezek nem átlag koncertek, 
  mert az ottani közöség nem kimondottan a zene miatt érkezik 
  oda. Jómagam képzõmûvészeti egyetemre járok, 
  az albumunkhoz pár grafikát is én csináltam.
  Nem sokat tudok a Cseh Köztársaság zenei életérõl... 
  Bemutatnátok a helyzetet? Sok ottani zenekar várja, hogy ismertté 
  váljon? Milyen ott a koncertélet? Vannak jó cseh kiadók, 
  akik képesek az ottani bandák megfelelõ "eladására"?
  Ivos: Azt hiszem rengeteg zenekar van, fõleg a mi régiónkban. 
  A koncerteket illetõen manapság egyre jobb a helyzet, egyre több 
  és több a fesztivál, leginkább nyáron persze. 
  Talán a grindcore bandák jobb helyzetben vannak, ugyanis van pár 
  jó grindcore kiadónk, pl. az Obscene vagy a Shindy. Az "egyéb" 
  metál mûfajokat említve van pár kis kiadó, 
  akik kicsinységük ellenére is jók, például 
  a Red Black.
  A hazátok elég viharos történelmi eseményeket 
  élt át az elmúlt száz évben, talán 
  ennek is köszönhtõ, hogy annyi világhírû 
  mûvész szülötte is van, mint Milos Forman, vagy Bohumil 
  Hrabal. Gyerekkoromban nagyon sok remek cseh filmet látam, amik tele 
  voltak humorral. Jelen van mg ez a fajta "cseh személyiségtípus" 
  manapság is? Mit gondoltok az EU kapujában álló 
  hazátokról?
  Ivos: Azt hiszem, az a fajta cseh személyiség, amirõl 
  beszélsz, amire mindenki gondol, valahol a kommunista korszak által 
  hangsúlyozott és felerõsített karakter volt. Természetesen 
  nem mindenki ilyen nálunk! Voltak törekvések, amik az egéni 
  szabadság kifejezésére irányultak,így nem 
  olyan rossz a helyzet, mint Lengyelországban vagy Szlovákiában. 
  Az EU-csatlakozást illetõen volt némi gazdasági 
  fejlesztés, de van még mit tenni a liberalizáció 
  terén!
  Lenka: A cseh humorérzék igen nagy múltra visszatekintõ 
  tradíciókkal rendelkezik. Maga a cseh humor nagyjából 
  egyenlõ az iróniával. 
  Még egy "muszáj"-kérdés: Szeretitek 
  a sört? Használjátok a baráti kapcsolatok ápolására, 
  hangulatjavításra?
  Ivos: Természetesen a Sör Egészséges! (hahaha). 
  Csehország komoly harcot vív Németországgal a sörfogyasztás 
  versenyében a világelsõségért! 
  Mit gondoltok a Fölön jelenleg is erõsöõ anti-kulturális, 
  tradícióellenes dolgokról, a globalizmusról, a terrorról, 
  háborúkról, meg az olyan doplgokról, mint a tudományos 
  fejlõdés, a klónozás, a transzgénikus kísérletek?
  Ivos: Jómagam antiglobalista vagyok, de mindenkit bedarál 
  valamelyest a globalizmus hatalmas gépezete. Az egyetlen dolog, amit 
  tehetünk a globalizmus ellen, hogy nem támogatjuk a kib@szott cégeket, 
  a kiárusításokat, az árleszállításokat. 
  A szabadkereskedelmi zónák nagy támogatója vagyok! 
  A háború és a terror az emberisg elhatalmasodó birtoklási 
  vágyának következményei. Nagyon radikális idõket 
  élünk. Mindenki azt hiszi, rendben van, ha belemegyünk bizonyos 
  dolgokba csupán azért, hogy a hatalom és a pénz 
  közelébe kerüjünk. A klónozás pedig olyasmi, 
  mintha Istent akarnánk játszni. Úgy vélem, nem elég 
  fejlett még erkölcsileg az emberiség ahhoz, hogy ne éljen 
  vissza ezekkel a dolgokkal. Senki sem tudatja még, hogy ez hová 
  vezethet! Persze másrészrõl hasznot is hozhat az emberiség 
  számára, szóval nem igazán egyszerû a helyzet!
  Ha jól tudom, Ostrava közelében van a város, ahol 
  éltek. Milyen hely, tudnátok pár szóval mesélni 
  róla?
  Ivos: A cseh-lengyel határon fekszik a városkánk, sõt, 
  a határ kettészeli a várost! Nagy történelmi 
  múltja van a városunknak, a Tesin körzet központja volt 
  egykor. Jelenleg ipari jellegû elsõsorban, acélmûvel, 
  ilyesmivel.Ám itt vannak a közelben a Beszkidek, amik igazán 
  gyönyörû hegyek! 
  Van valami, amit nem kérdeztem meg, de szeretnétek még 
  elmondani?
  Lenka: Nem akartam ridegnek tûnni, amikor a szövegekrõl 
  kérdeztél, remélem nem haragszol miatta! Tudod, azért 
  nem mondhatok többet róluk, mert az volt velük a célom, 
  hogy utánanézzen, akit érdekel, hogy kutasson. Ha eszedbe 
  jut ég valami a szövegekkel kapcsolatban, amirõl azt gondolod, 
  hogy köze van a jelentésükhöz, oszdd meg velem a gondolataidat, 
  szívesen nyilatkozom akkor, hogy mennyire állsz közel az 
  én elképzeléseimhez. Másrészrõl pedig 
  egy ilyen elemzés megváltoztathatja a dal teljes hangulatát, 
  amit elõzõleg keltett benned, szóval ha csak hallgatsz 
  valamit, elkapsz pár szót, elindul a fantáziád, 
  és eztán már arra van bízva a további gondolat-hangulatvezetés! 
  A sztorikat, a hangulatokat a fantáziám szülte, a szövegek 
  ezt az érzést erõsíthetik. Nem örülnék, 
  ha kiderülne, hogy baj van a fantáziámmal! Nem is az a fontos, 
  hogy én mit képzeltem, amikor írtam a szöveget, hanem 
  az, hogy a hallgató mit gondol, mit képzel, ha meghallja! Ha egy 
  érzéses nem tetszik, egyszerûen keresel egy másikat, 
  mert másik is van mindenhol.
  Eva: (a csapat menedzsere) Egy Slechvalk nevû holland csapattal európai 
  turnéra megyünk december 27. és január 11. között, 
  Franciaország, Belgium, Németország, Svájc, Ausztria 
  és Lengyelország érintésével. Jelenleg Csehországban 
  koncertezünk. Nagyon köszönjük az érdeklõdésedet 
és a kérdéseidet!
Gyebnár Mónika




