Without Face
Szabó Andrást a Without Face frontemberét január 15-én kerestem fel munkahelyén (remélem a fõnöke nem olvassa az alábbiakat!) pár kérdésemmel, elsõsorban a kiadóváltás és a készülõ új album kapcsán.
Szia 
  András! Olvashattunk már a kiadóváltásotokról az elmúlt napokban. Mi volt az 
  oka annak, hogy szakítottatok a Dark Symphonies-zal? 
   Semmi. Hihi. 
  Na, komolyan, biztos volt valami oka!
  Egyszerûen kaptunk egy jobb ajánlatot. Megkeresett a Lee Barrett, tudod 
  ki a Lee Barrett, õ egy ilyen underground isten Angliában, szóval õ megkeresett 
  minket még júniusban, de hát tudod, akkor meg mi már alapból le voltunk szerzõdve 
  a Dark Symphonies-hoz. És akkor azt mondtuk neki "Á, nem, most bocs, tök 
  jó, meg minden, aranyos vagy, de most mégse." Aztán szeptemberben, amikor 
  voltak a terrorcselekmények, akkor elkezdtünk gondolkodni. A nagy gondolkodásban 
  megkerestük a Lee Barrett-et, hogy érdekelné-e még õt még így a Without Face. 
  Mondta, hogy 'Hú, persze, hogyne! Csináljuk, nézzük meg mi van,' aztán addig 
  gondolkodtunk, amíg ide jutottunk. 
  És most így az amerikai dolgoktól eltekintve mit gondolsz, gazdaságilag esetleg 
  elõnyösebb lehet egy európai kiadó az európai terjesztés szempontjából, lévén, 
  hogy a zenétek európai muzsika elsõsorban?
  Nem, figyelj, alapvetõen azért változtattuk így a dolgokat, mert az Earache 
  (A WF új kiadója - GYM) az világcég, van Earache Európa, meg Earache Amerika, 
  de ez mellett van neki egy Earache Japán, meg Earache Ausztrália is. Tehát gyakorlatilag 
  az egész világ le van fedve, míg a Dark Symphonies-nak csak esetleges terjesztõi 
  voltak. Esetleg, ha tetszik a Without Face, akkor terjesztik, de nem volt olyan, 
  mint itt. Arról meg nem is beszélve, hogy a licencdíjak is másképp néznek ki, 
  tulajdonképpen százalékosan más, sokkal többet ajánlott az Earache, és jogdíjban 
  is sokkal többet ajánlott az Earache, mint a Dark Symphonies.
  És a szerzõdésben valami alapvetõ különbség ezeken kívül, gondolok arra, 
  hogy koncertezés támogatása, ilyesmi?
  Hát eleve a Dark Symphonies szerzõdés az egy nagyon lojális, nagyon, hogy mondjam 
  csak, nagyon baráti szerzõdés volt. Az Earache-nél meg egy abszolút üzleti szerzõdés 
  van, külön a kereskedelmi árukra, a kiadási jogokra. A Dark Symphonies-nál két 
  lemezes szerzõdésünk volt, az Earache-nél meg néggyel szerzõdtünk. Tudod, az 
  sem mindegy egy zenekarnak a távlatából, nem biztos, hogy kapsz mondjuk két 
  év múlva kiadót, hogy mondjuk megint keresgélni kellene. Így meg azért le vannak 
  ezek a gondok tudva. Ami a legfontosabb volt, amit mondtál, hogy turnéztatják 
  az embert, ez így le van fektetve feketén-fehéren, és olyan szinten le van kötve, 
  hogy mi ezt külön kértük pontba szedni, hogy ez így legyen, és az is megvan 
  a szerzõdésünkben, hogy ha ilyen dolgokat nem teljesítenek, akkor lehessen kártérítést 
  kérni. 
  Hát ez szuper, tényleg nagyon jó kis szerzõdés! Visszatérve a Dark Symphonies-ra, 
  az elsõ lemezetek ugye náluk van. Annak az eladási jogát azt átadta az Earache-nek, 
  vagy abszolút maradt náluk? Nem buktatok-e esetleg ezzel olyan szempontból, 
  hogy nem fogják az amerikaiak komolyan venni a terjesztést ezentúl?
  A Dark Symphonies-nak alapvetõ szüksége van, hogy terjessze, szüksége van rá, 
  azért, mert amikor szakítottunk a Dark Symphonies-zal, kötöttünk egy olyan megállapodást, 
  ami nem nagyon publikus, de abból a megállapodásból kifolyólag egyszerûen muszáj 
  neki minél többet eladnia abból a lemezbõl. Sõt, most már két hete, hogy szakítottunk, 
  de még mindig folyamatosan küldik az interjúkat, tehát nincsen leállás.
  Interjúkról jut eszembe: hány külföldi interjút csináltatok meg eddig?
  Sokat. Igazából nem én csinálom, csak azt tudom, amit én csináltam, az olyan 
  tíz-tizenöt. Õk k*rva jól interjúznak, csak az a baj, hogy folyamatosan Interneten 
  kapjuk az interjúkat, és egy húsz kérdéses interjút megcsinálni nem túl egyszerû 
  dolog, meg arra, tudod, nem is egy mondattal válaszol az ember. Például: "Szép 
  az album borítója" "AHA" szóval ez nem megy. Hihi, hanem ki kell 
  fejteni, hogy igen, ez azért, ugye érted, satöbbi. 
  Meg hát visszajelzés esetében az újságíró is másképp alakíthatja a kérdéseit.
  Pontosan. 
  Visszatérve a Dark Symphonies-ra megint: a lemezeteket hány promóciós példányban 
  küldték ki a médiának, terjesztõknek? Milyen mennyiségrõl tudok? Mivel mondtad, 
  hogy nekik nincsenek saját terjesztõik, gondolom közvetlenül küldtek ki mindenhová, 
  meg gondolom csatoltak hozzá rólatok mindenféle információt is. 
  Gondolom én is, mivelhogy nem láttam belõle egyet sem.
  És akkor nem is tudod, hogy milyen információkat közöltek õk ezzel az anyaggal 
  rólatok a lemez mellett?
  Azt tudom, hogy akik bejelentkeztek interjúra, azok minket mint 'gót-progresszív-alternatív' 
  metál, meg ilyen jelzõkkel írtak le. Nem tudom, hogy ez mennyire fedi, én nem 
  érzem magamat k*rvára alternatívnak, meg szerintem a Deep Inside sem az. 
  Ez más, külföldön egész másként értelmezik ezt a kifejezést, ott ez inkább 
  a szokványostól eltérõt jelent, inkább az underground-nak megfelelõ, nem kell 
  megijedni attól, hogy a 'Pál Utcai Fiúk-2' lesztek!
  Ez elég furcsa volt, megmondom õszintén, tudod, Magyarországon ez végül is mást 
  jelent.
  Igazából azért kérdeztem, hogy milyen információkat küldött a kiadó, mert 
  elolvastam ezt a Live 4 Metal dolgot, amihez amúgy gratula, a cikkíró srác szavaiból 
  az derült ki, hogy õ azt hitte, Juliette énekelte végig a lemezt. 
   Igen, de ha végigolvastad, akkor a végén kiderül, hogy azért, hogy mégsem, 
  szerintem a Dark Symphonies nem fektetett arra hangsúlyt, hogy jelezze, hogy 
  azon albumon például nem a Julie énekel és nem a Sasza szintizik és nem az Erdõs 
  Ákos basszerozik. A borítóban például van a kép, és az alá az van írva, hogy 
  ez a JELENLEGI felállás, és az eredeti felállás az teljesen más. De nem tudom, 
  hogy milyen promókat küldtek ki, lehet, hogy csak a CD-t egy kis papírtasakban.
  Ez nekem azért furcsa, mert fõleg így indulásnál elég fontosnak tartom, hogy 
  hiteles forrásból hiteles adatok kerüljenek a médiába rólatok. Késõbb ez baromi 
  kellemetlen lehet.
  Ez már most kellemetlen, fõleg a Julie részérõl, amikor azt mondják, hogy 'tök 
  szép a hangod', és akkor mondja, hogy "Ó, bocsánat, nem is én éneklek azon 
  az albumon." 
  Az énekhangról jut eszembe, hallottam egy olyan pletykát, a Völler Adél (énektanárnõ, 
  aki Andrást is tanítja- GYM) egyik tanítványától, hogy nagyon jól fejlõdsz az 
  énekléssel. Eredményez-e ez valamilyen változást az új albumon?
  Igen, nagyon ilyen melodikus lett, sokan mondták, akik most hallották, mert 
  feldemóztuk elõtte, tudod, csütörtökön megyünk stúdióba, és akinek megmutattuk, 
  azok azt mondták, nagyon melodikus lett.
  És hova mentek stúdióba? Mennyi idõre béreltétek ki?
  A HSB-be, egy hónapra. Pontosabban az igazságnak az felel meg, hogy több stúdióban 
  fogunk dolgozni, párhuzamosan folynak a mindenféle felvételek, mivelhogy idõben 
  ezt most elõbb ki kéne hozni mindenképen ezt az albumot, mint nyár, meg még 
  külsõ tervezést kell neki csinálnunk, meg mindenféle, ezért így nehezebb a dolog. 
  Minden dolog, ami nagyon fontos, az a HSB-ben fog menni, tehát a keverés, a 
  masterizálás, az ének felvételek, szóval aminél lényeg az a lényeg, hogy ott 
  vegyük fel, az ott is készül. Tehát folyamatosan dolgozunk, és végig a Hidasi 
  Barnával dolgozunk. A másik stúdió lesz még az Acouster, ez a HSB-nek amolyan 
  leányvállalata, egy külön stúdió Pesten, ez csakis hangszeres felvételekre van, 
  mert van egy bazi nagy színházterme neki k*rva jó akusztikával, meg hát felszerelve 
  többfajta dobszerkó, hogy kinek melyik fekszik, meg hogyan szól. Például a Berci, 
  a Temesi Berci (Stonehenge, Black Out) nagyon aranyos volt, felajánlotta, hogy 
  odaadja a bõgõcuccát, ami egy k*rva jó bõgõcucc, szóval szerintem a basszus 
  is jól fog szólni. Meg hát tudod, mivelhogy Pesten van, közelebb van minden 
  olyan bolt, ahonnét esetleg ki tudunk kölcsönözni hangszereket. 
  Mit tudsz még mondani az új albumról, mit lehet várni tõle, hány nóta lesz 
  fenn?
  Hat nótát veszünk föl, kábé 42-45 perc körül lesz a játékidõ és a többi titok.
  Szövegvilága, tematikája milyen lesz?
  Továbbra is ilyen Lovecraft-osak, meg ilyen Poe-sak, meg ilyen. Az most az érdekes, 
  hogy az egésznek a koncepciója lett, nem direkt, csak így alakult, hogy mind 
  a középkorról szól. Tehát a "sötét középkort" ölelgetjük-csókolgatjuk. 
  Van egy vámpíros dalunk, nem olyan gagyi vámpíros, hanem gótikus vámpíros, tudod, 
  meg hát az Edgar Allen Poe-nak a Kút és az ingáját azt megcsináltuk. Meg a Lovecraft-nak 
  a The Violin of Erich Zann-ját, (Erich Zann hegedûje) illetve The Music of Erich 
  Zann, a dalnak az lesz a címe "The Violin of Erich Zann" egy ilyen 
  hegedûrõl szól.
  Ez a Mekong Delta féle Erich Zannal is rokon? Tudom, hogy te például nagyon 
  szereted a Mekong Deltát!
  - Hát õk is feldolgozták azt a Lovecraft novellát, de ez más. Amúgy valóban 
  imádom a Mekong Deltát. Nem tudom, hogy hogyan fog majd a végén alakulni, remélem, 
  mindent meg tudunk majd úgy csinálni, ahogy elképzeltünk, és akkor megint egy 
  jó albumot hozunk majd össze.
  A borítót a kiadótok csinálja?
  Nem, a borítót mi szeretnénk megcsinálni, mert k*rva nehéz egyeztetni még így 
  is, hogy a kiadó ott van elég messze, Angliában. Úgy néz ki, hogy a Havancsák 
  Gyula csinálja, aki a Dying Wish-nek meg egy halom csapatnak dolgozott. Vele 
  amúgy is könnyebben tudunk szót érteni. Aztán a kiadónak majd el kell küldeni 
  az elõzetes terveket a borítóról, és akkor majd õ eldönti, melyik passzol. 
  Az osztrák koncertjeitekrõl még egy pár szót ha tudnál mondani!
  Isten volt, legszívesebben visszamennénk, és vissza is hívtak minket, és vissza 
  is megyünk tavasszal, ha idõnk engedi. De hát, az nem Magyarország! Bécs az 
  nem Magyarország! Teljesen más a hozzáállás, sokkal jobban megtisztelik a zenészt. 
  Neked nem hiszem, hogy volt ilyen tapasztalatod, de nekem sajnos volt, amikor 
  éppen, hogy csak kutyába nem vettek minket itthon. No most hát az osztrákoknál 
  ez teljesen másképp néz ki. Úgy fogadtak minket, mit sztárokat, de hozzá kell 
  tenni, hogy ott senki, de senki nem ismert minket, de mégis úgy viszonyultak 
  hozzánk, hogy "Hú, ezek zenészek" tehát tisztelettel. Bécs nézõszámilag 
  nem volt a legjobb, mivelhogy nem volt húzónév, de a második koncertünkön, ami 
  Völkermarkt-ban volt, ott viszont volt négyszáz ember. Ott olyan iszonyat elsöprõ 
  siker volt, hogy teljesen álom, még Magyarországon sem nagyon volt! Eleve úgy 
  indult, hogy "Without Face-Without Face" kórus, nagy tapssal, tehát 
  ez megalapozta a bulinak a hangulatát. Lezúztuk az agyukat, eladtunk sok-sok 
  CD-t, pólót, mindent, amit vittünk magunkkal. Ezek tök jó tapasztalatok, remélem, 
  hogy hamarosan megyünk majd vissza!
  És a Deep Inside új verzióját akkor itthon nem is lehet kapni, és nincs is 
  rá lehetõségetek, hogy mondjuk egy bizományos készletbõl lehetne tõletek rendelni 
  vagy ilyesmi?
  Jó lenne, ha ez így lenne. Lehet, hogy lett volna rá lehetõség, de mivel ez 
  itthon már lefutott dolog, nem akartuk, hogy valaki is azt higgye, hogy ez most 
  még egy bõr lehúzása az albumról. Meg mi egy zenekar vagyunk, nem egy terjesztõ 
  cég. Ha lenne egy menedzsmentünk, aki ezt magára vállalná, akkor lehetne róla 
  szó, akkor oké, de így! Szerintem te tökéletesen tudod, hogy mirõl van szó, 
  egy zenekarnak van elég dolga, hogy még zenél, azon felül is. MI is így vagyunk, 
  ráadásul így stúdió elõtt, mivelhogy az új verzió most jelent meg decemberben, 
  amikor már javában készültünk a stúdióra, egy ilyen plusz dolgot felvállalni 
  már nem lehetett, az mindenképp a zene rovására ment volna. 
  De remélem, ti nem akartok Veszprémbõl elköltözni?
  Nem tervezzük! Haha! És ez most tényleg komoly, hogy ez az interjú fenn lesz?
  Remélem, még a héten! 
Ennek örülök! Sajnos nem néztem már régen a Rock Gyémántokat, de majd pótolom!
Gyebnár Mónika




