A
pécsi Noisefield zenekar nem tegnap kezdett el zenélni! Elõdje a Nervous
Playground már 1992-ben szép sikereket ért el! A mostani felálllás pedig igen
reményteli... Kérdéseinkre a csapat mozgatórugója Dave, valamint Atti válaszolt!
Honnan jöttetek, hová tartotok? (Ez egy olyan kérdés hogy akármit lehet rá
válaszolni, pont az az érdekes hogy ki hogy értelmezi.)
Dave: 1991-ben alakítottuk meg a zenekart - Nervous Playground néven. Tizenévesek
voltunk, tele álmokkal és ötletekkel. Elkezdtünk zenélni mindenféle kompromisszum
nélkül, és saját magunkat adtuk a dalokba. 1992-ben felvettünk egy demot "SomeWhere
In The Universe - A3" címmel. Aztán rövidesen egy "kis" szünet
következett, aztán 1999-ben újra megalakítottuk magunkat - mivel a felállás
némileg megváltozott, és részben egy új dolgot szerettünk volna csinálni, ezért
a nevet is megváltoztattuk NoiseField-re. Régen a zenélésünk úgymond nem annyira
volt tudatos - azt játszottuk ami nekünk tetszett, és nem törõdtünk azzal, hogy
az tetszik-e másoknak. Sokszor talán túlságosan is ebbe az irányba mozogtunk.
Az újjáalakulásunkkor azonban kicsit kívülrõl is elkezdtük szemlélni magunkat,
és azt tûztük ki célul, hogy a mûvészet és a közönség ízlése közötti határvonalon
próbálunk meg egyensúlyozni, hogy úgymond a kecske is megmaradjon és a káposzta
is jóllakjon - vagymi ;] Atti: Én azt hiszem teljesen átlagos háttérbõl jövök,
már ami a rockzenei pályán annak számít: 15 évesen kezdem a zenét nem csak hallgatni,
hanem mûvelni is :). Eleinte a számítógépet nyüstöltem egy osztálytársammal
-szólt is valahogy. Aztán rájöttem, hogy izgalmasabb élõben játszani igazi hangszeren,
így belevágtam a fejszét a basszusgitárba... ;) Évek teltek el viszonylagos
tétlenséggel, de közben sokat gyakoroltam, némileg megtanultam szólógitáron
is játszani. Talán ennyit az elõzményekrõl. Hogy hová tartok? Szeretnék még
többet zenével foglalkozni. Titkos vágyam, hogy talán egyszer filmzenét írhatok.
Az igazat megvallva nem akarok csak a "rockzenéhez" kötõdni, szeretném
kipróbálni magam -ha az idom és a lehetõségeim engedik- több zenei irányzatban
is. Szóval nem tekintem lezártnak a NoiseField fejlõdését sem, akár úgy, hogy
valamelyest kilépünk a MeanWhile által ránk került "skatulyából" is...
Mióta mûködik a zenekar ebben a mostani felállásban?
Dave: A mostani felállásban 2001 õsze óta, ugyanis akkor csatlakozott hozzánk
Petra. A többiekkel már 1999 óta játszunk együtt, de Roland az eredeti Nervous
Playground felállásban is velem zenélt már.
Akkor bizonyára összeszoktatok már. Mennyi idõ kell ahhoz hogy egy zenekar
igazán összecsiszolódjon? Illetve kell -e egyáltalán hogy összeszokjanak a tagok,
vagy az a jó, ha mindenki hozza a saját egyéniségét mindennemû alkalmazkodás
nélkül?
Dave: Feltétlenül szükséges az összeszokottság. Természetesen mindenkinek megvan
a saját stílusa, amit jó, hogyha hoz, de mindenképpen kell egy idõ, amíg kiismerjük
egymást, hogy ki mire számíthat, ki milyen stílusban mozog otthonosabban. Nincs
két egyforma zenész, és ahhoz, hogy tudjam, hogy egy adott gitártémára milyen
ötletek merülhetnek fel dobra, vagy basszusra, ahhoz tudnom kell, mi az, ami
biztosan be fog válni. Vagy az énektémák megírásánál is kell például figyelni
arra, hogy kinek milyen a hangfekvése, mit bír el... Szóval ez ebben a zenei
stílusban sokkal inkább így van, szükséges az összeszokottság, aminek az elérése
minden esetben más lehet, sõt ugye mindannyian folyamatosan is változunk, úgyhogy
én ezt inkább egy folyamatként látom. Atti: Mivel én kerültem be legkésõbb a
zenekarba -mint hangszeres-, így azt mondhatom, hogy mindenképpen el kell telnie
valamennyi idõnek ahhoz, hogy összeszokjunk, fõleg, ha olyan komplex zenét akarunk
játszani, mint amilyen a MeanWhile. Szóval nekem 2-3 hónap kellett, hogy beilleszkedjek.
Ami a saját egyéniséget illeti, szerintem ilyen kis létszámú csapatnál sokkal
jobban érvényesül a tagok személyisége, mintha többen volnánk.
Elég progresszívnek nevezhetõ zenét játszotok. Eleve úgy indult, hogy ilyen
stílusban zenéltek, vagy ez már egy kiforrott, kialakult dolog?
Dave: Mint említettem, tizenévesen kezdtünk el zenélni, és azt kezdtük el megcsinálni,
amit szerettünk volna. Ez nem volt annyira nagyon tudatos, inkább azt adtuk,
amink volt - amilyen zenei hatások értek bennünket, az fakadt ki belõlünk is.
Jelenlegi célunk az, hogy egy olyan dolgot tudjunk megvalósítani, ami igazából
még nem sok zenekarnak sikerült - hogy úgy legyünk "mûvésziek", hogy
ez ne váljon öncélúvá, hanem egy szélesebb közönség számára is élvezhetõ legyen.
Atti: Amikor csatlakoztam már szinte teljesen kész zenei elképzeléseket találtam
a zenekarban, de úgy érzem teljes mértékig azonosulni tudtam vele. Sõt a demón
hallható anyaghoz sikerült hozzájárulnom némi billentyû hangzással is, úgyhogy
a finom részletek mindig menetközben alakultak ki. Szóval amit most NoiseField-es
sound-nak, feelingnek nevezünk az már ott volt valahol a Nervous körül is, csak
valahogy most naprakészebben szólal meg. Ez magyarázható azzal is, hogy az egyéni
játékstílusunk -a zenénk hangsúlya- viszonylag állandó, csak a díszítések kerülnek
mindig máshova.
Én a Meanwhile c. demotokat hallottam, hogy tetszik az embereknek ez a fajta
zene? Van rá igény?
Atti: Biztos, hogy van ránk igény, még sosem koncerteztünk teljesen üres teremben,
viszont azt is elmondhatom, hogy a Népstadion (a BS-t nem is említem :) nem
a mi produkciónkra fog megtelni... Az eddigi visszajelzések szerint természetesen
van még hová fejlõdni, de a dolog szerintem egyáltalán nem reménytelen :) Dave:
Van igény, minden helyen, ahol játszunk, teltház van, és mindenki autogramot
kér az utcán ;? Magyarországon nincs még meg a kultúrája ennek a stílusnak,
de szerintem csak idõ kérdése, hogy az emberek felocsúdjanak és ne a Kozsó-moslékra
pazarolják idejüket-pénzüket-figyelmüket. Vagy ez nálam túlzott optimizmus?
Mivel az egész kiadvány /a Meanwhile/ angolul íródott, gondolom külföld felé
szeretnétek nyitni. Mennyivel jobbak egy magyar zenekar esélyei külföldön, és
miért?
Dave: Egy magyar zenekar mindenképpen hátrányban van. Itthon azért, mert angolul
nem szívesen adják ki a dalait, külföldön pedig nehéz egy Kelet-Európai országból
származó csapatnak - akárkik legyenek is - lemezszerzõdéshez jutni. Atti: Magyar
zenekarok külföldi sikereirõl eddig csak legenda szintjén hallottam, bár a közelmúltban
több banda is sikeresen méretett meg a külföldi porondon... Természetesen kíváncsian
várom a külföldi kiadók érdeklõdését, de addig is az a véleményem, hogy a rockzene
nyelve az angol, és talán kezd lehullani a Kárpát medencében élõk fejérõl az
a gõg, hogy csak körülöttük forog a kulturális világ, lassan egyre többen tanulnak
nyelveket, közöttük is kiemelten az angolt, így szerintem lassan megérik a dolog.
Hogy nézne például ki például, ha eredeti francia sanzonokat csak azért kellene
magyarul énekelni, mert az úri közönség alaposan le van maradva bizonyos fokú
mûveltség területén... :) ...Bocs, ha ezzel megsértem bárki nemzeti érzületét,
megnyugtatásul közlöm, hogy magyar dalokat én sem szívesen hallgatok, vagy énekelek
angolul. Dave: Terveinket illetõen - mi nem akarunk kis hazánkba "bebábozódni".
A SomeWhere demonak is volt külföldi visszhangja: a rajta hallható "Sense
Of A Blue Night" címu dalt egy dán kereskedelmi rádió hónapokig játszotta
rendszeresen fõmûsor idõben, és a kaliforniai Wild Rags Top 100-as listáján
pedig 82-dik helyezést értünk el vele - 1993-ban (!!!).
Hol szoktatok fellépni? Mekkora sikerrel?
Dave: Eleddig szinte csak a Dunántúlból jutott ki nekünk, közelebbrõl pedig
jobbára itt Pécs környékén játszottunk. Ha a pécsi viszonyokat nézzük (nagyon
szegényes rock élet van városunkban), akkor még talán sikeresnek is mond6juk
magunkat ;]
Terveztek albumot is majd?
Atti és Dave, szinte kórusban: Természetesen. ;]
A zenéteket hallgatva észre lehet venni, hogy az informatika lehetõségeit
is kihasználtátok a dalok elkészítése során. Szerintetek segít a zenészeknek
a számítástechnika? Mire lehet használni?
Atti: Eddig csak felvételek készítésénél és keverésénél használtuk a számítástechnikát.
Sok elõnye van természetesen, de azt is megtanultuk, hogy kell hozzá olyan szaktudás,
ami túlmutat a hard- és software-ek puszta ismeretén és használatán. Hiába van
(sajnos még nincs) stúdió minõségû hangrögzítési lehetõsége az embernek, tudni
kell azt is, hogy pld. mi az a decibel, és mennyit szabad belõle fogyasztani,
hogy meg ne ártson :)
Tipikus kérdéseim következnek: Mi a véleményetek a magyar rockzene helyzetérõl?
Dave: Katasztrofális. Itt sajnos az átlag magyar megelégszik az igénytelen moslékkal,
elmegy diszkóba, hogy részegen felszedjen valami csajt, és az már abszolút nem
lényeg, hogy a háttérben milyen vályú-teknohang csörömpöl éppen. Másnap meg
még meg is veszi talán a cd-t, hogy "na, erre buliztunk, milyen jó is volt".
Tõlünk most már nem csak nyugatabbra, de már északabbi szomszédainknál, meg
az õ szomszédjuknál is rendkívüli igény fogalmazódott meg az ifjúság körében
az igényes élõzenére. Ott egymást érik a klubok, amelyek nem hétrõl hétre, de
szinte napról napra dugig vannak emberekkel, és a rock zenésznek nem azt kell
számolgatnia, hogy még hány hétig zenélgethet, és mikor kell a puszta életben
maradása érdekében a hangszerét eladni, vagy a zaciba bevinni. Ezt most kicsit
kisarkítottam, de kõbe vésett tény az, hogy ha nem lenne alap kiindulási helyzetbõl
minimum tízezrekkel deficites egy koncert leszervezése, akkor mi is többet koncerteznénk.
Mi a véleményetek az Internetrõl és a benne rejlõ lehetõségekrõl? Az online
magazinokról, pl Rock Gyémántok?
Atti: Mindenképpen nagy lehetõséget látok benne, hiszen a zenekaron belül is
sokszor tartjuk a kapcsolatot interneten, illetve IRC-n. Petra is az internetnek
köszönhetõen került a csapatba. Az online magazinok -közöttük kiemelten a Rock
Gyémántok- fontos helyet töltenek be a zenei életben, hiszen a nyomtatott kiadványokkal
szemben adva van a nagyobb interaktivítás lehetõsége. Nem is beszélve arról,
hogy egy papíron terjedõ újság sohasem fog úgy megszólalni, mint pld. egy hangkártyával
felfegyverzett "olvasó" "kezében" a Ti munkátok :). Az Internet
hátulütõje viszont az a jól ismert jelenség, hogy szabadon terjednek a -nem
kis költségbe került- felvételek. De hát érthetõ, hiszen oly' nagy a kísértés.
Talán erre is jó választ adott a NoiseField azzal, hogy mindig igyekszünk magas
színvonalú cd-borítókkal elkáprázatni, meglepni azokat az általunk nagyra tartott
Barátainkat, akik jog-tisztán szerzik be a kiadványainkat. És persze nem utolsó
sorban ott vannak az élõ fellépések, amit semmi sem pótolhat...
Dave: Mi az az internet? (hehehe) Nagyon hasznos és jó dolog, bár szerintem
sokkal több rejlik benne, mint amit eddig kiaknáztunk. Ennek ugye fõleg anyagi
okai vannak, sokan nem tehetik meg, hogy órákig bóklásszanak a hálón, de fent
jelen lenni érdemes, mert napról napra többen neteznek. Az online magazinok
is nagyon hasznosak. A papírral összehasonlítva ez bármikor elérhetõ és up-to-date.
Ráadásul nem kell kivinni a papíros kukába ;] (a vasat nem oda gyûjtik - hehe
;])
Mit mondanátok még el nekünk, ami esetleg kimaradt?
Dave: Emberek! Járuljatok hozzá aktívan a hazai Rock élet fellendítéséhez: járjatok
koncertekre rendszeresen! Nem lehet még a család sem akadály - erre itt vagyok
én élõ példának!!! ;] Sõt! Szükség van a felnövekvõ rock-nemzedékre is ;] Köszönjük
a Rock Gyémántoknak: Robnak és Angelnek az inter-you-t!
Angel
www.noisefield.hu