Maga 
  az abesszin császár hívott fel július másodikán! No ez majdnem vicc: igaz, hogy 
  nem császár, hanem "csak" Negus, azaz Steve Negus, a SAGA dobosa volt 
  a vonal túlfelén, de ez nekem legalább akkora megtiszteltetés volt, mintha személyesen 
  az abesszin császár telefonált volna...Mivel Steve nem egy eldugott etióp falu 
  nyelvjárását beszéli, hanem szép kanadai angolt, így a kommunikáció feltétlenül 
  könnyebb volt, s gyanítom, a császár nem sokat tudott volna mondani a negyedszázad 
  alatt mára már élõ legendává nõtt SAGA elmúlt 25 esztendejérõl sem!
Halló, Mónika vagyok, Te pedig Michael, ha minden igaz, ugye?
   Hát, nem egészen... Steve vagyok...
   Bocs, én Michaelt vártam... no de ne hidd, hogy el vagyok keseredve, a szívem 
  ugyanis egy magyar dobos srácé, s így mindig külön öröm nekem, ha egy szakmája 
  bélivel társaloghatok! Szóval kezdjük elölrõl! Helló, Steve! Örülök, hogy sikerült 
  összehozni ezt a beszélgetést! Hatalmasat dobbant a szívem, amikor kiderült, 
  hogy csinálhatok egy interjút veletek. Az elsõ emlékeim jó húsz évvel ezelõttiek, 
  egy rádiós slágerlistán hallottam elõször SAGA nótát, ha jól emlékszem az "On 
  The Loose" volt. Igaz, akkor csak tini voltam, de még emlékszem rá, hogy 
  akkoriban a rockzene nem volt idegen a rádiós slágerlistáktól, elég erõs volt 
  a mozgás a mûfajban. Van benned valamiféle nosztalgia a nyolcvanas évek iránt
   
Most, hogy 
  a 25 éves "születésnapunk" alkalmából fogunk koncertezni Bonnban, 
  jó érzés visszatekinteni ezekre az idõkre! Nagyon szép emlékek bukkannak most 
  fel újból, mindazok a dolgok, amik akkoriban estek meg velünk. Valami tükrözõdés-féle 
  ez most bennünk, a régi idõk emlékei most tükrözõdnek vissza az eltelt idõ tükrében, 
  s ez a tükör rengeteg szép momentumot villant most fel újra!
  Milyenek ezek a tükörképek benned?
   Tudod, amikor turnéztunk, rengeteg sztorink volt, nagyjából ezek a fõ részei 
  most a tükörképnek, szinte újra éljük most ezeket a történeteket. Emlékszem 
  az elsõ idõkre, amikor összejöttünk Kanadában, amikor kis klubokban játszottunk 
  még, szinte hihetetlen most, hogy mindez már 25 éve volt, s azóta milyen messzire 
  jutottunk! 
  Mondd, hogy a csudában tudtatok 25 éven át együtt maradni, hiszen ez több 
  idõ, mint egy átlagos házasság...Nem untátok meg egymást? Nem untátok meg a 
  zenéteket?
   A legfontosabb, ami miatt képesek vagyunk együtt maradni, az a szabadság, 
  amit mindannyiunk birtokol! Ez jelenti a magánélet szabadságát, azt, ami a SAGA-n 
  kívül történik velünk, meg persze jelenti a zenei szabadságot is, hiszen a SAGA 
  mellett csinálhatjuk mindannyian a magán-projektjeinket is. Ez mostanra teljesen 
  kiegyensúlyozottá tette a kapcsolatunkat. A nyolcvanas évek elején még mindenünk 
  csak a SAGA volt, a teljes életünket kitöltötte, az valami állandóság volt ugyan, 
  de épp ez az állandóság-egyhangúság vezetett konfliktusokra. Akkor Jim Gilmour 
  és én kis idõre ki is szálltunk a SAGA-ból. Most úgy hiszem egy lenyugodott 
  társaság vagyunk, teljesen egészséges viszonnyal egymáshoz és a SAGA-hoz.
  Az 1981-es "Worlds Apart" albumotok volt az igazi áttörésetek. 
  Sok remek rock csapat volt hasonló helyzetben akkortájt, s én úgy vélem, minden 
  bizonnyal vannak olyan muzsikus barátaitok, akiket még azokból az idõkbõl ismertek. 
  Mesélnél róluk?
  A 
  legkorábbi idõkben a Rush volt egy ilyen csapat, mivelhogy õk is kanadaiak, 
  turnéztunk is együtt, de sajnos mostanában nem nagyon láttam õket...Tudod, kicsit 
  más most az életünk, mint akkor volt: hárman Kanadában élünk, Jim Crichton és 
  Michael Sadler Los Angelesben élnek. Nekem van egy saját stúdióm otthon, kanadai 
  zenészekkel dolgozom otthon, itt csináljuk a régi SAGA anyagok remasterjeit 
  egy észak-amerikai kiadásban megjelenõ sorozathoz. Lesz pár koncertünk most 
  Kanadában, a következõ hónapban pont a Jethro Tull-lal lépünk fel, akikkel szintén 
  turnéztunk a nyolcvanas években, szóval nagyon jó lesz velük is újra találkozni! 
  Jó lesz Ian Andersont is újra látni! Aztán tavaly volt pár koncertünk Kanadában 
  a Styx-szel is, õk azok a srácok voltak, akikkel az elsõ európai turnénkat nyomtuk 
  végig még 1979-ben...Velük is nagyon klassz volt újra együtt lenni, örültünk 
  egymásnak nagyon!
  Bizony, egy nagy fejezetet alkottok ti is a rockzene történelemkönyvében 
  ezekkel a csapatokkal együtt...de persze most rólatok akarnék inkább beszélgetni. 
  Az akkori rajongóitok gyerekei is felnõttek mára. Látni szoktátok õket is a 
  koncertjeiteken?
   Hát persze! Néha három generációs koncertjeink vannak -hahaha! Ez persze 
  remek dolog, például van egy idõs hölgy, aki már 86 (nyolcvanhat!!!) éves, és 
  rendszeresen jár a koncertjeinkre - most is ott lesz Bonn-ban. A barátai komplett 
  hülyének hiszik, mivel lefekvés elõtt minden este SAGA-t hallgat...Szóval õ 
  már régi ismerõs, bejáratos a színfalak mögé, és eddig mindig azt mondta, hogy 
  a mi koncertjeink sokkal jobbak, mint a Karácsony...
  Hát, ami azt illeti, mintha ritkábban lenne Európában SAGA koncert manapság, 
  mint Karácsony... Megpróbálnád összehasonlítani a SAGA korai idõszakát a mai 
  idõkkel? Milyennek éltétek meg azt az idõt, és milyennek látjátok a mai világot 
  rockzenész szemmel?
   Tudod, manapság nagyon más a rock-élet... Sokkal populárisabb irányultságú 
  lett a zene alapvetõen, persze ez az új generációk mienkétõl eltérõ ízlése miatt 
  is van. Nem nagyon vannak manapság rádiós mûsorok sem, ahol lehetne SAGA nótákat 
  hallani, pár azért akad, de ez sokkal erõsebb volt a korai idõkben. Hát szóval 
  manapság nem hiszem, hogy elõfordulhatna, hogy egy SAGA dal a slágerlisták elejére 
  kerülne...Egyszerûen nem illünk bele a képbe.
  
Azt hiszem, 
  igazán egy rockzenekar sem fér bele...
   Hát igen, ez valahol szégyen is, de ez van, ezt kell szeretni, most más 
  idõket írunk...De valahol mindegy is, hiszen ha jó zenét csinálhatunk, amiért 
  sokat jönnek el, hogy koncerten is meghallgassák, vagy sokan vesznek meg lemezen, 
  nekünk ez elég pozitív visszajelzés ahhoz, hogy értelmét lássuk a zenélésnek, 
  az új dalok írásának, a turnézásnak!
  Volna valami olyan emléked a korai évekbõl, koncertrõl, a SAGA történelmébõl, 
  amit érdemesnek tartasz arra, hogy megosszad az olvasóimmal?
   No hadd gondolkodjam egy cseppet... Azt hiszem, a leginkább egy zavarba 
  ejtõ dolog volna, ami velem esett meg, még a Styx-turnén volt, Párizsban. Mivel 
  ez volt az elsõ megmutatkozásunk Európában, egy igen fontos turnénk volt, szóval 
  nagyon figyeltünk mindenre, hogy jól menjen. Elég nagy rajongótáborunk is volt 
  már akkoriban, akik követtek minket a turné állomásaira. Visszatapsoltak minket, 
  én vissza is mentem a színpadra, de a Styx megállította a csapat többi tagját, 
  én kinn álltam a színpadon, a srácok meg egyáltalán nem jöttek ki, csak én, 
  és ott volt velem szemben az a jó tízezer ember... Szóval elképzelheted, mit 
  gondoltam, teljesen tanácstalan voltam, hogy mit is csináljak most, a srácok 
  meg hátulról röhögtek... De, hogy valami szebb emlékrõl is beszámoljak: a Nürnburgringen 
  jártszottunk, ahol Elton John után záróbandaként léptünk fel, százezer ember 
  elõtt. Ötször tapsoltak vissza minket, azt hiszem ez volt eddig a legklasszabb 
  esténk! 
  Akkor valóban egy hatalmas doboznyi emléked lehet már! No és persze egy másik 
  hatalmas dobozod a SAGA albumokkal... Melyik a személyes kedvenced ezen albumok 
  közül?
   Azt hiszem a "Worlds Apart" a legjobb albumunk, tudod, az egész 
  dolog, ami körülötte volt, már a felvételtõl kezdve - Angliában, Rupert Hine-nal 
  dolgozni nagyon izgalmas volt eleve, sok új technikai dologgal és új ötlettel 
  fûszereztük azt az albumot, meg persze ez volt a legsikeresebb albumunk is. 
  Aztán a másik nagy kedvencem a "Generation 13", ami a legkalandosabb, 
  legkísérletezõbb albumunk volt. Sok muzsikát imádok arról az anyagról! Azt hiszem 
  nagyjából ez a kettõ van a csúcson nálam. 
  Mondtad, hogy a "Worlds Apart" felvételei sok újdonsággal szolgáltak 
  nektek. Milyennek látod az akkori technikát, és milyennek a mostanit? Miben 
  különbözik a két korszak e téren?
   A SAGA mindig megpróbálta a technika csúcsteljesítményeit felhasználni 
  a felvételeihez. Ami nagy különbség, az a dalírás része a dolognak. Manapság 
  otthon megírjuk a dolgainkat, s az Interneten keresztül küldjük el egymásnak 
  a dalainkat, ötleteinket. Mindannyiunknak van számítógépes rendszere a zenei 
  dolgok támogatására, felvételre, komponálásra. Én például otthon Kanadában felveszem 
  a saját dob-sávomat, azt elküldöm Los Angelesbe, ha van egy ötletem, még aznap 
  meghallgathatja bármelyik tag, legyen akár a világ túlsó felén is. Szóval a 
  számítógépek valahol ideálissá tették a kapcsolatunkat - mind egymással, mind 
  a zenénkkel, így több szabadságunk van az ötleteink megvalósításával kapcsolatosan, 
  a számítógépek segítették elõ ezt a kommunikációs fejlõdést nálunk! Úgy érzem, 
  sokkal több lehetõsége és szabadsága van az egyénnek a zeneszerzésben is így, 
  s ezt én speciel nagyon nagyra értékelem!
  Akkor akár azt is mondhatjuk, hogy cyber-próbáitok vannak... Ah, a régi szép 
  idõk utólagosan hangszigetelt pincéi és garázsai!
   Hahaha! Szóval az ötletek cseréje szempontjából igazán hasznos ez a módszer. 
  Amikor kipróbáltuk elõször, hogy mennyire vagyunk képesek így zenét írni, egy 
  ötletemet elküldtem Los Angelesbe, Jimmy rátette a basszust, majd visszaküldte 
  nekem. Én továbbküldtem Ian-nek, aki visszaküldte a gitár-részeivel kiegészítve... 
  Durvának tûnhet így, de mûködik, és emellett még érdekes is ez a folyamat! Most 
  valahogy töményebbnek, azonnalibbnak tûnik a munka, másrészt mivel szinte "körbelakjuk" 
  a bolygót, igazán bonyolult lenne egy rendes próbát összehozni....
  Van tudomásom más, hasonlóan dolgozó csapatokról is, szóval az élet meghozza 
  a maga fejlõdését e téren is. Gondolom az elõbbiekbõl, hogy amúgy sem érdektelen 
  számodra az Internet...
   Bizony, nagyon sok információt gyûjtök össze a webrõl, fõleg, ha zenei 
  dolgokról van szó, mivel van ugye a stúdióm, érdekelnek a zenei szoftverek például. 
  Van saját oldalam is (www.stevenegus.com - GyM), szóval benne vagyok a dologban 
  eléggé. Nagyon hasznos az információcsere, a szoftverek újabb verzióinak letöltése 
  szempontjából, a cégekkel, akikkel üzleti kapcsolatban vagyok a stúdió miatt, 
  és persze nem utolsó sorban a rajongókkal való kapcsolattartás miatt is! De, 
  tudod, néha ez az utóbbi dolog elég rázós, fõleg, ha sok munkám van, nehéz egyensúlyban 
  maradni... Nagyon jó persze, hogy elérhetnek minket, igyekszünk azért lépést 
  tartani velük is. Visszatérve a technikai lehetõségekre: ebbõl a szempontból 
  iszonyatos fejlõdés megy az utóbbi években, rengeteg új eszköz kerülhetett így 
  a kezünkbe!
  Elolvastam pár mostani bejegyzést a SAGA vendégkönyvébõl... A legtöbb ember 
  alig várja már a július hatodikai koncertet Bonnban; mit vársz te ettõl a bulitól, 
  mit tudtok adni majd annak a sokezres rajongói tömegnek, aki ott lesz? 
   Azt hiszem, az egész olyan lesz, mint egy nagy házibuli....Hahaha! Már 
  próbálunk, most persze személyes jelenlétünkkel erõsítve egymást, hahaha, szóval 
  gyakoroljuk a régi nótákat, hiszen a 25 év alatt sok olyan dal volt, amit már 
  szinte elfeledtünk. Szóval most kiválogatjuk azokat, amikre még emlékszünk egy 
  kicsit legalább, hahaha, s azokat megpróbáljuk a közönség elé varázsolni majd. 
  Lesz pár meglepetésünk is, de ami számomra a legmeglepõbb volt mindig is a SAGA 
  rajongóiban, az a változatos ízlés, hogy nem csak a slágernótákat szeretik, 
  hanem a kevésbé híres dalainkat is fújják kívülrõl. Szóval ha elakad majd az 
  emlékezetünk a koncert közepén, csak figyelni kell rájuk, s õk kisegítenek minket, 
  hahaha! Komolyra fordítva a szót: sok olyan dalt is fogunk játszani, amit évek 
  óta nem adtunk elõ élõben, sok "ritkaságot", amiket a rajongók kíváncsisága 
  miatt vettünk most elõ újra, elvégre egy negyedszázadot átfogó anyagból kell 
  válogatni! Számunkra is érdekes ez, valahol kihívás is, hogy olyasmit játsszunk, 
  amit tizenöt éve sehol sem nyomtunk el. Szóval memóriafrissítés folyik éppen, 
  gyakorolunk és készülünk, hogy a lehetõ legjobbat adhassuk! Készül egyébként 
  DVD felvétel is a koncertrõl. Remélem, sok régi arccal összefutunk majd, akiket 
  még a korai idõkbõl ismerünk, hiszen már 1979 óta járunk Európába, ez alatt 
  az idõ alatt sok emberrel ismerkedtünk meg, sokan ismertek meg minket is a turnéink 
  alatt, néhányukkal a mai napig tartjuk a kapcsolatot, ez persze teljesen normális 
  dolog. Remélem, közülük is nagyon sokkal találkozhatunk majd!
  No, csúf dolog ugyan ezt mondani, de nem vagytok már mai gyerekek... biztosan 
  családos ember is van köztetek. Hogy lehet egy családot egybetartani, ha az 
  ember rockzenész?
   Hát, ha magamból indulok ki, bizony nem egyszerû a dolog. Én háromszor 
  nõsültem, szóval van némi tapasztalatom e téren, hahaha, most német feleségem 
  van, õ is elkísért a bonni koncertre. De, mint minden mûvésznél, nagyon nehéz 
  megtalálni a megfelelõ kapcsolatot, nõk jönnek és mennek, de azt hiszem nagyon 
  speciális egyéniség kell ahhoz, hogy valaki hosszú távon képes legyen elviselni 
  minket, zenészeket! Tudod, nem a zenészek a legkönnyebb emberek, leginkább az 
  életmódunk miatt, ami rendesen elüt egy átlagemberétõl. De hát ha már zenészek 
  vagyunk, s imádjuk ezt a hivatást, s ez az egyetlen dolog, amiben jól érezzük 
  magunkat, egyszerûen így kell ennek lennie. Tudod, például nekem is a zene a 
  legfontosabb dolog az életemben, gondold csak el, az életem felét csak a SAGA-nak 
  szenteltem, velük töltöttem el!
  
Mesélj, légy 
  szíves arról is, hogy te miként lettél a SAGA dobosa, milyen volt a kezdet számodra?
   Úgy nyolc évesen kezdett el érdekelni a dobolás, kábé tizenegy lehettem, 
  amikor játszani is elkezdtem. Sok középiskolai csapatban játszottam, tudod, 
  nagy Beatles rajongók voltunk, sok Beatles nótát nyomtunk, meg úgy általánosan 
  az egész brit rock színtér vonzott. Aztán a hetvenes években elkezdett érdekelni 
  a Rhythm & Blues, egy rakás R&B zenekarban játszottam, de már a hetvenes 
  évek közepén játszottam reggae-t is, akkor, amikor a jamaikaiakon kívül még 
  senki sem tudta, hogy egyáltalán létezik a reggae. Talán ez az, ami a SAGA ritmusszekcióját 
  különlegessé is teszi valahol, pont a sokszínûség, aztán a kissé funky-s dolgok, 
  amik elütnek a régi egy-két lemezes progresszív bandáktól. Talán ez is része 
  a SAGA bûbájának, ez a hangulat, ami például Porto Rico-n igen nagyra nõtt, 
  mivel a latinok nagyon szeretik ezeket a ritmusokat, meg persze az európaiak 
  is, mint kiderült, úgy gondolom, elég érdekes ritmusvilág ez, sokat lehet variálni 
  benne. 
  Milyen dobfelszerelésed van?
   Ezen a koncerten Roland VDrums cuccon játszom, de általában DW-n szoktam 
  játszani, meg Paiste cineken. 
  Most készültök az új album felvételére. Errõl is árulj el pár részletet, 
  légy szíves!
   Amikor a bonni koncert után hazamegyünk, neki is állunk a felvételeknek, 
  vagyis, hogy pontos legyek, a felvétel befejezésének. Például a dobsávjaim fele 
  már kész van. Úgy néz ki, tizenkét dal lesz az albumon, talán mondhatom, hogy 
  a folytatása lesz a legutóbbi anyagnak, s ezzel az új lemez is visszatér valahol 
  a SAGA gyökereihez. Úgy hiszem, meg lesznek elégedve vele a rajongók! Van rajta 
  pár újszerû ötlet, de hát éveken át csak különféle újításokat próbáltunk a zenénkbe 
  beépíteni, hogy rájöjjünk mi az, s hogy aztán meg is valósítsuk, amit szeretnek 
  az emberek a SAGA zenéjében, s ezt próbáljuk elérni az új albumon is majd!
  Hát, akkor már csak az van hátra, hogy gratuláljak ehhez a szép kerek évfordulóhoz, 
  sok sikert a következõ 25 évre! Érezzétek jól magatokat a bonni koncerten! Kérlek 
  add át üdvözletemet a többieknek is! Köszönöm a beszélgetést!
   Én is köszönöm, és minden jót neked is! Szia!
Gyebnár Mónika




