Trinity
A
budapesti Trinity zenekar tagjait múltjukról - jelenükrõl - terveikrõl alaposan
kifaggattam, s így õk jókedvû oldalukat is meg tudják mutatni az érdeklõdõknek
- remek zenéjük mellett. (rövidítések: K: Krisztián, M: Marci, Z. Zoli, B: Balázs,
Zs: Zsófi
Igaz, hogy nem tegnaptól zenéltek együtt, ám tavalyi demótok teljesen ledöbbentett,
számomra ezzel a pár nótával a semmibõl rögvest a csúcsra ugrottatok. Meséljetek
a zenekar megalakulásáról, hol, hogyan ismerkedtetek össze, mi volt a célotok,
amikor a csapatot összehoztátok?
K.: Az egész a gimnáziumban kezdõdött. Marcival egy évfolyamra jártunk, és mindketten
metal-rajongók voltunk. Akkoriban neki volt egy Shoggoth nevû igen jó együttese,
voltam is pár koncertjükön, de igazából elmentünk egymás mellett a folyosón
simán, tehát semmilyen kapcsolat nem alakult ki közöttünk. Aztán, már miután
végeztünk, egyszer összefutottunk a Trefort kertben, és elkezdtünk beszélgetni.
Kiderült Marci számára is, hogy én dobolok, és hogy mindketten progresszív zenét
szeretnénk játszani. Én Dream Theater felõl, õ inkább az After Crying-vonalon.
M.: El is kezdtünk találkozgatni...
K.: ...járni egymással... :)
M.: ...kazettákat cserélgetni, hogy "Ezt hallgasd meg, eznagyon jó, ilyet
kéne játszani", de szinte kivétel nélkül mindketten visszavittük legközelebb,
alacsony tetszésindexszel.
K.: Aztán valahogy egyezségre sikerült jutnunk, nekem kis idõ után mégis kezdtek
bejönni az Emersonos dolgok, még ha nem is zenehallgatás szintjén, de, mint
dobjáték, kihívásnak tûnt, és játszani, tudtam, mindenképpen élvezni fogom.
Ez volt 1998-99-ben, és 99 õszén el is kezdtünk próbálni. A próbákról úgyis
kérdezel még késõbb :)))))) Sokáig ketten voltunk, de egy basszgitáros jelenléte
a dalírásnál mindig egyértelmû volt a jövõre nézve. Próbálkoztunk is párral,
de csak 2000 szeptemberben találtuk meg az ideális megoldást: Zolit az akkori
egyik másik együttesem basszgitárosát. Innentõl felgyorsultak az események:
érkezett Zsófi, aki mindig is képben volt, szintén egy gimnáziumba járt velünk,
majd Feri, aki pedig Zoli egy harmadik együttesében gitározott.
M.: Nevünk amúgy még akkor született, amikor csak ketten voltunk. Alapvetõen
egy Emersonos felállást terveztünk, basszgitárossal (ennek köszönhetõ az is,
hogy korai dalaink eredetileg gitár nélkül íródtak, ez a demónkon is hallatszik,
de azóta ezek a régi számok is kibõvültek), ez a 3 fõs felállás is egyik oka
a névválasztásnak. Ezen kívül a kedvenc hangszermárkám, a Korg Trinity is inspiráló
hatással volt. Valamint a jelentés, a Trinity project háttere, a Trinity College
és még sok más szintén vonzóvá tette ezt az amúgy is jóhangzású szót, mint együttes-név.
Hol és mennyit próbáltok? Hogy telik egy próbátok?
K.: Próbatermünk kezdettõl fogva ugyanaz. Én a 7. kerületben dobolok, és ott
az ütõs "tanszék" különvált, külön helyiségben üzemel, ahol igen jó
klubterem és próbaterem is van, és ezt a dobtanár ki is adja "szimpatikus
együtteseknek".
Z.: Ettõl függetlenül mi is itt próbálunk. :)))
K.: A feltételek amúgy igen jók, ráadásul, mivel dobos helyen vagyunk, különleges
meg extra hangszer van bõven helyben, ezt ki is használjuk, és minden szerdán
fél 5tõl 8ig próbálunk, ami egész jó idõtartam.
M.: Efelett szoktunk közös találkozókat is tartani nálam alkalmanként, amikor
olyan dolgokat próbálunk meg rakunk össze, amihez igazából csak két ember szükséges,
és amiket a próbateremben megoldva mindenki más kimenne a klubterembe biliárdozni
vagy szóval legalábbis passzívan töltené zeneileg az idõt.
F: A próbáink úgy telnek, hogy zenélünk...:)
Z.: Igyekszünk kihasználni az idõnket. 8-ig lehet próbálni, mivel felettünk
lakóház van, ennek megfelelõen 8:02-kor be is fejezzük a próbát. :))
M.: A próbák igen baráti és vidám hangulatban zajlanak, jókat hülyülünk és fõleg
élvezzük mind a zenélést, mind a 2 szám közötti poénokat.
K.: Ráadásul a hely jellege miatt többen is be-benéznek a próbáinkra: dobosok,
szülõk, klubtagok; ez is inspirál minket, na meg fõleg, hogy nem egy dicsérõ
szó elhangzik ilyenkor, meg vissza is járnak az emberek nézni minket.
Tudom, hogy hülye kérdés, de nagyjából, mondjuk úgy, átlagosan mennyi idõbe
telik, míg egy új nóta elkészül? Mennyire tekintitek befejezettnek például akkor,
ha felvettétek? Úgy értem, a mûfajotok megenged "némi" improvizációt,
ezt mennyire használjátok ki?
F.: Szerintem k*rvára. :)
K.: Ami engem illet, én rengeteget improvizálok, csak lényegileg vannak megírva
a témáim a legtöbb helyen, apróságokat mindig máshogy játszom. Ti? M.: Persze,
igen sok az improvizáció. Ma például igen jókat sikerült improvizálnom! Ugye?
:)
K.: Na igen, ez nálam is hangulatfüggõ, hogy ez hogy sül el.
Z.: Ez igazából a saját számokra vonatkozik. A feldolgozásokat azért úgy játsszuk,
ahogy eredetileg is volt.
M.: Vagy legalábbis, ahogy már eredetileg is kellett volna lennie... :))))))))))
K.: Ami a dalírást illeti, hát ha azt nézzük, hogy még most is változtatgatunk
a legkorábbi számainkon is, akkor azt mondhatom, hogy egy dal megírása 3 évig
minimum eltart. :)
M.: Igazából hónapok alatt íródik meg egy szám, de még utána is finomítgatunk
rajta. Amit Krisztián mondott, leginkább azért van most, mivel a korai számainkat
a kibõvült lehetõségeink miatt gitár- és vokál-témákkal is megpakoljuk.
A számok írását illetõen milyen módszert követtek? Ki a fõ agy e téren? Kinek
mennyire van beleszólása a dalokba?
M.: A dalokat alapvetõen én írom, lehozom a próbára egyben, vagy részletekben,
és itt próbáljuk összerakni. Ami a többi hangszert illeti, van egy nagyjábóli
elképzelésem, ki mit játsszon, hol határozottan, hol halványan, és mindenki
megpróbálja hozzárakni a maga ötleteit. Fõleg dob terén hagyok elég nagy szabadságot.
De már születtek témák úgy is, hogy jammelgettünk próbán, és elõjött egy-egy
igen jól hangzó dolog, akkor azt játszogattuk egy kicsit, elraktároztam, és
otthon kibontogattam. Sõt, a "Sötéten virradt rád a nap" alaptémája
abszolút Krisztián gondolata volt, még ha ezt önzõ módon a CD-n nem is jelöltük.
:)
Készültök-e teljes album kiadására? Van-e már valaki, aki felkarolt benneteket?
K.: Tavaly õsszel vittem el a Periferic Records vezetõjéhez, Böszörményi Gergelyhez
a demo-CDnket, és neki azonnal megtetszett, és szóbeli ajánlatot is tett egy
idei CD-kiadásra, ahogy elkészülnek hozzá a számaink.
M.: Persze, ez biztosan nem nyár elõtt lesz, mivel még van mit írogatni meg
aztán tökéletesítgetni a dalokon, na meg stúdióba amúgy is csak akkor érdemes
elmenni már, ha 100%-os biztonsággal játsszuk a dalokat, ami nem könnyûfeladat,
mivel a témák elég bonyolultak. Ezen kívül a lemezkiadás elõtt az is lényeges
szempont, hogy megfelelõ számú közönséget is szerezzünk, legyen már jó pár ember,
aki már alig várja a CD megjelenését.
K.: Persze, 6an már biztos vagyunk ilyenek. :) Azért szerencsére már többen
is!
Mit várhatunk az új albumtól? Mikorra jön ki? Hol veszitek majd fel? Hány
nóta lesz rajta? Miben lesz más jellegû, mint a demó? Többet hallhatjuk-e majd
Zsófit?
M.: Maga az album egy történetet, egy koncepciót fog követni, és a demónk dalai
is szerepelni fognak rajta, de azóta mindegyiken történt már kisebb-nagyobb
változtatás. 11 dal biztosan lesz rajta, de lehet, hogy több is, a dalok, és
fõleg a szövegek megírása azért még koránt sincs kész.
K.: Stúdió után még egyelõre nem néztünk, lassan nem ártana, mindenesetre próbálunk
valami olyat megtalálni, ahol a minõségnek és az ár reciprokának a szorzata
maximális.:)
B: Zsófit bizony, többet hallhatjuk, és nem csak fuvolán! :)
M.: Igen, vokál is lesz, ha minden igaz. Amúgy mind Zsófit, mind Ferit (vagy
aki akkor a gitáros lesz...) sokkal többet lehet majd hallani a CD-nken, mint
amennyi a demón volt belõlük. Az újszámaink mind tartalmaznak bõven fuvolát
és gitárt is, és a régebbiekbe is lettek még új témáik beleírva.
B.: Remélhetõleg Zsófit nem csak többet hallhatjuk, de többet láthatjuk is!
:)
K.: Igen, lesz egy bonus track, szól a zene, és alatta Zsófi vetkõzik. :)
B.: És csak a hangokat lehet majd hallani: "Most levettem a pólóm!".
Ki mennyit és hol tanult zenélni?
M.: Zeneiskolába jártam, ott 7 évig zongoráztam, gitáron pedig már 10 éve játszom,
de autodidakta módon tanultam. Az énekhangomat komolyan képezni csak fél éve
kezdtem.
K.: Én is zeneiskolába jártam általánosba, és ott 4 évig zongoráztam, míg elegem
nem lett a gyakorlásokból, mivel én mindig utálom, amikor valamit kötelezõen
rám erõltetnek. Most 9 éve dobolok, pontosabban egy ideje nem járok tanárhoz
idõ és egyéb problémák miatt, de most már igencsak tervezem, hogy folytatom "tanulmányaimat".
Z.: Ez mindig egy kényes kérdés számomra, mivel 8 éve játszom basszgitáron,
de tanárhoz soha nem jártam. Ezenkívül zongoráztam a pincében otthon. :)
Klári (Zoli barátnõje): Én 4 évet furulyáztam és 5 és fél éve gitározom. :)
M.: Na igen, ahhoz, hogy valaki esetleg a rajongónkká válhasson, szintén igen
mély zenei háttér szükséges. :))))
Zs.: Nekem 5+2 év zeneiskola és 10 év fuvola van a múltamban.
F: Összesen 10 éve gitározom, de ez igazából csak 2 és fél a klasszikus bizonyítvány
szerint.
B.: Én 5 éve játszom keverõpulton. :) Amúgy 8 éve dobolok, ez majd úgy néz ki,
a késõbbiekben hasznosítva is lesz az együttesben. Ezenkívül furulyáztam is,
de ezt nem muszáj beírni, nincs köze a témához...
Z.: De van. He-he!
B.: Majd meg is írom az Egy éjszaka a Trinity-vel címû könyvemben. :)))))))
M.: Ja, és ne hagyjuk ki a felsorolásból, hogy Balázs teát kever meg kávét is
fõz nekünk a próbák közben!!
K.: Jó, hagyjuk abba, mert még azt hiszik, buzi vagy! :))))))))
Mennyire tartjátok fontosnak az iskolai zenei képzést egy mai "könnyûzenész" (direkt nem akarok mûfaji behatároláshoz folyamodni) szempontjából?
F.: Totál. :)
Z.: Ellenvéleményem van: Nem totál!! :)
M.: Szerintem maga a zenei képzés igen hasznos mind a hangszeres játékhoz és
fõleg zeneíráshoz. Viszont nem feltétlenül úgy, ahogy azt valóban oktatják:
én is ezért hagytam abba a zongorázást, mert nem igazán láttam benne örömteli
dolgokat. Például ez alatt azt értem, hogy én, mikor gitárt oktatok, mindig
megtanítok 1-2 rock-zenei témát/dalt...
K.: És e helyt reklámozhatod is, hogy várod a tanítványokat! :)))
Személy szerint kiket tartatok legnagyobb zenei ideálotoknak? ( Nem csak
saját hangszer tekintetében, hanem mondjuk mûfaji hatást illetõen is.) Vannak
közös kedvenceitek?
M.: A túlzottan technikás énekeseket (pl. James LaBrie) nem szeretem, inkább
Peter Gabriel (Genesis), Szarka Tamás (Ghymes) jön be. Gitárilag talán meglepõ
módon a Guns 'N' Roses témáit bírom nagyon, billentyûsként pedig Keith Emersont,
Tony Bankset (Genesis) tartom nagyon jónak. Valamint Jordan Rudess is igen jót
tett a Dream Theaternek szerintem. Zeneileg a 70es évek stílusát szeretem nagyon,
de sok mindent meghallgatok, alapvetõen progresszív rock, de régebben black
metalt vagy Björköt is hallgattam.
K.: Dobosként imádom Mike Portnoy (Dream Theater) illetve Vinnie Paul (Pantera)
játékát. Zeneileg progresszív metalt hallgatok leginkább, de meg-meg tetszik
alkalmanként más stílusokból is egy-egy együttes, akár komolyzene, akár death
metal. Kedvenc együtteseim: Pain of Salvation(!), Dream Theater, Pantera, Symphony
X, Saviour Machine, Stratovarius.
Z.: Régebben Judas Priest, Iron Maiden, ilyesmik voltak a kedvenceim, most már
elég sok Emersont meg Genesist hallgatok, és mp3ak segítségével gyakorlatilag
bármibe belehallgatok és megtetszik. Így hallgatok én pl. Nine Inch Nailst,
vagy Marilliont is szívesen.
Zs.: Szeretem az összes idétlen zenét. Az õs-Kispál is egyik kedvencem. Ezen
kívül sokat hallgatok komolyzenét is.
K.: Mondd el még azt is, hogy hangszered tekintetében Monica Lewinsky a példaképed!
:))
F.: Gitárosok közül Steve Hackett, Pat Metheny, Joe Satriani, Herbie Hancock
a kedvenceim. Együttesek közül például a Dave Weckl Band vagy a Led Zeppelin,
amiket mostanában nagyra tartok.
B.: Hangszeremen a legjobb a Yamaha 02R. :)))
"Civilben" mivel foglalkoztok?
Z.: Szoftver verifikésön Endzsiniör.
K.: Én egyrészt az ELTEn PhD-zem alkalmazott matematika irányban, másrészt egy
Informatikai Biztonsági Rt.-nél dolgozom félállásban, mint fogalmam sincs, micsoda.
:)
M.: Én a SOTEra járok, csakúgy, mint Zsófi. Feri már végzett ott, õ fogorvosként
funkcionál jelenleg.
Mivel töltitek a szabadidõtöket? Van valakinek valamilyen spéci hobbija?
M.: Én imádom a maketteket, modelleket.
K.: Például Cindy Crawford?? :)
M.: Nem, pl. repülõ!
K.: Én kispályás focizom már 9 éve.
Zs.: Számomra a tûzzománc az érdekes.
Z.: Én mostanában autószereléssel foglalkozom, mióta a kocsim nem akar engedelmeskedni!
:)
Krisztián, alkalmazott matematikával foglalkozol, ugye. Mi a szakterületed?
Mibõl készíted a doktoridat? Mit tartasz a matematikában a legizgalmasabbnak,
legszebbnek? Mit gondolsz a zene és a matematika összefüggéseirõl - itt most
nem csak arra gondolok, hogy egy hangszernek is olyan tulajdonságai vannak,
ami matematikai - fizikai módszerekkel leírhatóak? (Személy szerint rengeteg
matematikával foglalkozó embert ismerek, akinek fejlett a zenei érzéke...)
K.: Én az Operációkutatási tanszéken PhD-zem, igazából a gráfelmélet az, amin
belül foglalkozom a matematikával. Hogy a doktorimat mibõl írom, még fogalmam
sincs, alapvetõen a választott témám címe, Gráfelmélet a kémiában, de még csak
idén kezdtem, így még messze nem látom, mi lesz ebbõl hosszú távon, egyelõre
érdekel. A matematikának számomra igen sok szép része van, és ezekben némely
bizonyítás és az azokhoz kitalált egy-egy nagyobb ötlet vagy érdekes alkalmazás
néha nagyon meg tud tetszeni. Úgy összességében az algebra meg a gráfelmélet
bizonyos részeit tartom nagyon szépnek. Szerintem nem véletlen, hogy matematikával
foglalkozó emberek zenében is gyakran jók. A zene minden téren a matematikában
alapszik, a ritmusképletek, a harmóniák, minden. Én régebben nagyon sok zenét
írtam számítógéppel egyedül, és rengeteg olyan témám volt, ami nem, mint zenei
ötlet jött elõ, hanem matematikai összefüggéseket próbáltam mind ütem-beosztásilag,
mind akkordok tekintetében felhasználni. Ja, és próbán is én szoktam lenni,
aki egy kialakuló akárhány akárhányados ütemrõl kideríti, hogy az mi is tulajdonképpen.
:)
Marci, milyen doktor bácsi leszel? Milyen lehetõségeket látsz a genetikában?
El lehet-e vajon fogadtatni az emberekkel, ha majd mondjuk transzgénikus malacokból
kiszedett szervekkel, sejtcsoportokkal "tuningolják fel" õket? Mit
tartasz az orvostudomány legnagyobb kihívásának manapság?
M.: Ortopéd sebész leszek.
K.: Te leszel ortopéd vagy az csak a sebész elnevezése?? :))))))))))
M.: A legnagyobb kihívásnak én a modern pszichiátriai betegségek és a daganat
elleni küzdelmet tartom. Transzgénikus állat tekintetében azt hiszem, Zsófi
kompetensebb...
Zs.: Valóban, én inkább foglalkozom genetikával, és igen izgalmasnak meg hasznosnak
tartom, hogy egy ember vagy testrésze megmenthetõ állatoktól szerzett szervekkel.
Mit gondoltok, jelenleg Magyarországon milyen rétegnek lehet izgalmas a zenétek?
Milyen a közönségetek, ha élõben játszotok? Úgy is mondhatnám: Kinek szól a
zenétek?
F.: A zene az csak úgy szól..... Nem? :)
Z.: Szerintem egyrészt idõsebb zenerajongóknak, akik a 70-es évekbeli zenét
nagyon kedvelték, azóta nem igazán hallhattak ilyesmit, és most újra hallhatnak
Emerson, Genesis vagy LGT- dalokat. Rajtuk kívül azok a progresszív rock rajongók
tartozhatnak még ide, akik a Dream Theater féle mára igen befutott stílushoz
képest valami mást, újat szeretnének.
Zs.: Szerintem alapvetõen eléggé szûkíti a kört, hogy a zenénk igencsak gondolkodásra
készteti az embert, és ez a legtöbbjüknek probléma. Másrészt ennek a zenének
egy speciális hangulata is van, aminek meg kell fognia a hallgatót.
K.: Úgy gondolom, egyszerûen fogalmazva annak tetszhet, amit csinálunk, aki
komolyabb, nehezebben emészthetõ érzelmeket kutatnak a zenében, illetve aki
hangszerileg, zeneileg is nézi az egészet.
Mennyire gondolkodtok a külföld meghódításában?
M.: Abszolút. A CD-t eleve magyarul és angolul is szeretnénk kiadni, ahogy kijön.
A fordítások már készülnek is. És ahogy megvan az angol verzió, megpróbálunk
külföld felé megismertetni magunkat, mert ott sokkal nagyobb kultúrája és rajongótábora
van ennek a zenének. Külföld szempontjából az egyik legfontosabb, hogy egyéni
legyen a zenénk, és ez úgy érzem, adott.
Van-e arról tudomásotok, hogy ma Magyarországon játszik-e még valaki hozzátok
hasonló klasszikus prog rockot?
M.: Akit ismerünk, azok közül az After Crying áll a legközelebb hozzánk, közülük
Egervári Gáborral jó is a kapcsolatunk. Rajtuk kívül hallunk/olvasunk itt-ott
progresszív rock-együttesekrõl, de még nem sikerült látnunk vagy hallanunk ilyet,
pedig koncertezés szempontjából nem lenne rossz...
Ki írja a szövegeiteket? Mirõl szólnak? Milyen ihletésûek?
M.: A szövegeket 100%- ig én írom, valamint a készülõ album koncepcióját is.
A dalok igen nagy része nõkrõl, kapcsolatokról, szerelemrõl, csalódásokról szól...
K.: Tehát ezeket a szövegeket leginkább férfiaknak és leszbikusoknak ajánlod?:)
M.: De azért van olyan szöveg, ami persze nem errõl szól, például a 2000 év
sötétség sorait a Gladiátor címû film ihlette.
Webmagazin "munkása" lévén meg kell kérdezzem, mi a véleményetek
az Internetrõl? Milyen szerepet játszik az életetekben?
Z.: Napjaink egyik legfõbb információs tényezõje, és mint ilyen, nem elhanyagolható...
Mit is szokás még mondani? :))))
K.: Én abszolút fontosnak tartom, rengeteg kapcsolatot, valamint az együttesnek
rajongókat és reklámot is szereztem ezáltal, és sok minden könnyebben beszerezhetõ,
így szórakozásban és munkában is rengeteget könnyít mindenen. M.: Sok hasznos
dolog található a neten, én is így vélem, és én olyan vagyok amúgy is, aki akár
órákra is belefeledkezek akár egy számítógépes játékba is, úgyhogy próbálom
visszafogni magam, néha távol tartani a géptõl, mivel rengeteg negatív hatása
is van a számítógépnek / Internetnek.
Nagyon köszönöm a válaszaitokat, és remélem, ha majd kis idõ múlva nemzetközi
sikereitek közepette megint kérdezõsködni szeretnék, akkor is ilyen vidám válaszokat
kapok majd! Kívánom nektek a lehetõ legnagyobb szakmai és rajongói elismeréseket!
Gyebnár Mónika