A szembekötősdi angol megfelelőjét névül választó Blindman's Buff zenekar EP-je nemrég készült el.
A konkrét stílusba nehezen illeszthető, inkább crossover jellegű Suicide Cannibal kapcsán kérdeztem a srácokat.
"Mind öngyilkos kannibálok vagyunk..." - szól a mottótok. Mit jelent ez, van mögötte valami koncepció?
Természetesen van benne koncepció: A Suicide Cannibal c. nótánk is erről szól. A szöveg egyébként, csakúgy, mint a jelmondat, felfogható poénként is, vagy a felületes hallgató, azt hiheti, hogy komplett elmebeteg, aki ilyen szövegeket ír, hiszen a Suicide Cannibal refrénje arról szól, hogy ha saját
magadat fogyasztod el, akkor nem vagy pszichopata gyilkos, hanem "csak" egy öngyilkos kannibál.
Persze ha valaki nem siklik el a mögöttes tartalom felett, és nem lusta megkérdezni, hogy mi is ez az "agyrém", akkor azt válaszolom, hogy ez a modern társadalmakban jelenlevő általános emberi mentalitást és az emberek közötti viszonyokat írja le - igaz, meglehetősen drasztikusan.
Mindannyian versengünk, vetélytársainkat igyekszünk "felfalni", de minél jobban csináljuk ezt annál közelebb juttatjuk magunkat - azaz az egész emberiséget - saját pusztulásunkhoz, tehát idézőjeles kannibalizmusunkkal kvázi magunkat emésztjük fel/meg. Ez az "öngyilkos kannibál elmélet" BMB módra.
Elég széles skálán mozog, amit a CD-n hallani. Thrash metal, HC, de pl. a nyitódal zajokkal kezdődik, a záró nóta pedig szinte nu metalként indul, de a demo legnagyobb zúzdája kerekedik ki belőle.
Miket szerettek, milyen zenei hatások értek/érnek titeket?
Jól érzed, színesre is szerettük volna az anyagot. Próbáltuk elkerülni, hogy könnyen beskatulyázzanak minket
egy műfajba. A viccet félretéve, ez abból fakad, hogy öten ötféle zenei ízlést képviselünk, ötféle "iskolát jártunk
ki". Ádámnak (gitár) ugyan ez az első zenekara, ennek viszont előnye, hogy őt érte a legkevesebb olyan hatás
ami egy korábbi zenekari tagsággal együtt jár. István (bass) a lágyabb rock területén mozgolódott, míg Norbit (gitár) a punk és a progresszív metál szélsőségei formálták. Talán Laci (dobok) és én (Gergő-ének) rendelkezünk hasonló múlttal, mi mindketten modern metál zenekarokban játszottunk a Blindman's Buff előtt.
A mai zenénket természetesen kedvenceink, pédaképeink is alakítják, ilyenek - a teljesség igénye nélkül - a
Machine Head, Slipknot, Neck Sprain, de akár a Metallica, Sepultura vagy a Cult is.
A hangzás egyáltalán nem demós, jól szól az anyag. Hol vettétek fel?
Köszönjük szépen, igyekeztünk kitenni magunkért. A feszes, ütős hangzásért elsősorban a jól megfogott hangszerek és a profi technikus a felelős, természetesen a megfelelő technikai háttérrel. Ez utóbbit a
Marker 1 (korábban Virgin 1) Stúdió biztosította, Cihika Erik segítségével, akinek köszönettel is tartozunk
a minőségi munkáért.
Van akusztikus pengetés, gitáreffektes elszállás, több éneksáv, játék a hangszórókkal. Stúdiótechnikával ezek nyilván előállíthatóak, de hogy szólal meg mindez élőben?
Élőben valóban nyersebb a hangzás, de éppen ennek köszönhetően ütősebb is. Emellett igyekszünk állandóan mozgásban tartani a színpadot, ami szerintünk a sikeres koncert receptjéhez feltétlenül hozzá tartozik. Talán az ének kicsit fárasztóbb, mint a stúdióban, hiszen ott kevesebbet ugrál és headbanggel az ember, mint élőben. :)
The Hell címmel van egy noise-tétel, amiben talán széteffektezett dobritmus és visszafelé lejátszott beszéd hallható. Ez hogy készült, és mi a szerepe az anyagon?
Ezt szintén Eriknek köszönhetjük a stúdióból. Az ő fantáziáját is megmozgatta az általunk játszott zene, és a felvételek szüneteiben hozta össze ezt a 1,5 perces zajt a mi számainkból.
Tulajdonképpen ez volt az ő bonusz-ajándéka, amit a kialakult jó kapcsolat jeleként felraktunk a demóra.
Nehéz jó énekest találni, akinek mennek a dallamok és az ordítás is. Nektek hogy sikerült, és mennyit változott a zenétek Gergő érkezése óta?
Először is nagyon köszönöm, a "jó énekes" címet, igyekszem megszolgálni. Az én "megtalálásom" története meglehetősen profán: Lacival a dobossal már régóta ismertük egymást korábbi zenei életünkből. Korábbi bandáinkkal többször is léptünk fel egy helyen, én tudtam, hogy jól dobol, ő ismerte a hangomat. Az egyetlen ami miatt habozott felhívni engem eleinte, hogy én korábbi zenekaromban gitároztam is, a BMB-be viszont csak énekes kellett, és nem volt benne biztos, hogy ezt a posztot vállalni fogom. De mikor megismerkedtem a fiúkkal a próbateremben és elkezdtük a közös munkát, örömmel fogadtam el a meghívást.
Hogy mi újat hoztam magammal? Igazából velem együtt kezdődött a BMB, már a nevet is együtt találtuk. Előtte nem volt konkrét koncepció, csak számkezdemények, fragmentumok, riffek voltak. Egyszerüen a vokállal lett teljes a kép.
Tetszik a dobos játéka, nagyon színes, ettől is változatos a zene. A közönség nem hiányolja a jól bevált 2/4-eket meg a pattogós témákat, amik pl. thrash-ben gyakoribbak?
Néha inkább mi hiányoljuk. Főleg a 2/4-et. Minden szám írásakor úgy állunk neki, hogy most már valami tényleg egyszerűt dobunk össze, amit mindenki ért. Aztán a jammelés eredménye az lesz, hogy ide is kell még ez a riff, oda egy dobkiállás, 2 szólamú gityó, vagy épp még egy kis progresszív betét, mint pl. a demón a Mindstrip c. számunkban. Az az igazság, hogy mi is szeretjük, ahogy Laci dobol, így csak akkor fogjuk vissza a kreativitását, ha már tényleg nagyon "szétveri" a témát.
Milyen feldolgozásokat játszotok koncerten?
Koncertjeinken állandó "vendég" a Drowning Pool, a Machine Head, a Stone Sour és a Static-x, illetve
a klasszikusabb rock kedvelői miatt a Cult.
Volt esetleg közös turné hazai zenekarral vagy inkább 1-1 klubbulit játszotok?
Eddig az eseti klubbozás és az amatőr szervezésű nyári fesztiválok felépői voltunk, mint pl. a Patak Fesztivál Pomázon, a Nyíri Motoros Találkozó Felvidéken, vagy a Pilisi Rock Fesztivál. Ez utóbbin már nagy nevek is megfordultak, mint Beatrice, Depresszió. Jelentős sikernek könyveljük el a Pusztaszabolcsi Rock Ring tehetségkutató 2. helyzését.
Idéntől ezek mellett elkezdődik első több állomásos koncertsorozatunk, amelyet enyhe túlzással turnénak is nevezhetünk. A széria a Rock Karaván nevet viseli, az állomásokon a Radio Criminals előzenekaraként fogunk játszani. Ez annak köszönhető, hogy ettől az évtől profi menedzsment áll a Blindman's Buff mögött, a St.Art Produkció, illetve Lőrinczy Attila személyében.
A szövegekről mondjatok egy pár szót! Milyen üzenetet közvetítenek, milyen témák vannak?
Szövegeink - legalábbis eddig - angolul íródnak. Igyekszünk mindig valami, a mindennapjainkban jelen lévő társadalmi problémát boncolgatni, ahogy arra már a Suicide Cannibál c. dal kapcsán utaltam. Másik jó példa erre a Greed (fösvénység) c. számunk, ami ezen ocsmány emberi tulajdonság elharapódzásáról szól.
Köszönöm a válaszokat és sok sikert kívánok!
Mi is nagyon köszönjük, és rockot és kenyeret a népnek! ...és persze Blindman's Buff-ot.
www.myspace.com/blindmansbuffhungary
- TZ -
[2009. május]