Számomra minden évben hatalmas élmény kimenni a Szigetre, - ebbe a nagyvárosban lévõ különleges hangulatú külön kis városba. Így volt ez idén is, bár kiérkezésemkor éppen kiadós zivatar áztatta meg a szigetlakókat. Azonban szemmel láthatóan itt ez egyáltalán nem zavaró körülmény, sõt. Az égi áldás hamar elállt, így a Blues Színpadhoz vettem az irányt, ugyanis kinéztem a Doors Emlékzenekar koncertjét a programból, melynek élményét szeretném most megosztani.
Sikerült a kiírt kezdés elõtt kiérnem, ezért éppen láthattam, amint a Frank Zappa- és a Doors Emlékzenekar zenészei, közös beállással szerelnek be a színpadon . A Doors Emlékzenekar elõtt a szintén kiváló magyar zenészekbõl álló Frank Zappa Emlékzenekar adott sikeres koncertet . Ezt azért is fontos megemlíteni, mert a két csapat között nagyon jó a kapcsolat, és egymás koncertjein vendégzenészekként is tiszteletüket szokták tenni. Így történt ez most is, de errõl majd késõbb.
A rend kedvéért a Doors Emlékzenekar tagjai: Menszátor Héresz Attila énekel, Szöllõs Gergely dobol, Fóris Szilárd billentyûs hangszereken, Kiss Gergõ gitáron és Veisz Gábor basszusgitáron játszik.
A Zappa Emlékzenekar ráadásai után, mivel a közös beállás miatt a technikával már alig kellett foglalkozni, szinte azonnal váltott a Doors Emlékzenekar a deszkákon, nem volt tulajdonképpen szünet. A közönség soraiban minden generáció képviseltette magát és egészen fiatalok is voltak és rengeteg külföldi Doors rajongó képviseltette magát! Lehet, hogy csak számomra meglepõ, hogy sok a tizenéves egy 1970-es évekbeli Doors dalokat játszó zenekar koncertjén? Teljesen pozitívan értékelem, hogy érdeklik a fiatalokat a mai zene gyökerei és innen is látszik, hogy ennek az egyedülálló kultikus zenének a mai napig óriási a hatása, örökérvényûek a dalaik. Sokan maradtak a helyükön az elõzõ fellépõ után, sõt most észrevehetõen a Doors kedvelõk még szorosabban a kordonhoz nyomultak.
Táncoslány a Touch Me alatt
When The Music’s Overrel nyitottak, majd Gergõ a gitáros, a Touch Me elõadásához felkonferálta a fúvósokat a Zappa Emlékzenekarból (pozanost, trombitást és egy szaxofonost), és ismét eredeti hangzásban csendült fel a nóta!
A jelenlévõ férfiak örömére, egy csinos szõke táncos lány is végig lejtette erotikus táncát, õ jelképezte a hajdanán színpadra felugráló hölgyeket (ami itt a Szigeten "szabálytalan"), miközben incselkedõen körbejárta a zenészeket, majd néhány felsõ ruhadarabjától látványosan megvált, de végül is hagyott magán ruhát.
Vendégzenészek a színpadon
Love Me Two Times és a Moonlight Drive következtek, mely dalokhoz meglepetés vendégek jöttek, Takáts Tamás énekelt és Vojnics Attila, a Zappa Emlékzenekar vezetõje kísérte a zenészkollégákat szájharmonikán.
Olyan dalokat hallhattunk ezek után, mint a Not To Touch The Earth, vagy a Hello, I Love You. Sorra jöttek a jobbnál jobb számok: a Kurt Weill Bertold Brecht feldolgozás az Alabama Song (Whisky Bar), a Back Door Man – amelyhez ismét Vojnics Attila csatlakozott herflijével, aztán az 1971-es dübörgõ L.A.Woman, Five To One.
Light My Fire és a fedetlen keblek
Aztán jött - az a dal, amely annak idején szintén megjelent kislemezen is és megalapozta az eredeti The Doors zenekar elismertségét a kor többi nagy zenekara között a Light My Fire, melynek hatása leírhatatlan, erre nagyon beindult a közönség. Az elõl álló hölgyek közül valaki egy bordó melltartót mindjárt fel is dobott a Morrisont megidézõ énekes felé. Menszátor Héresz Attila egyébként nagyon jól hozta The Lizard King excentrikus karakterét, aki bizony kora egyik legnagyobb szex-szimbóluma is volt. A helyi közönség hölgytagjainak szimpátiáját láthatóan sikerült elnyernie Attilának, néhányan az elõl állók közül énekes felé mutogatták bájaikat, felhúzták pólójukat. Valószínû, hogy a sok helyen sokkoló zene bûvöletében így akarták kifejezni imádatukat felé az extázisban lévõ lányok. Az énekes egyébként a hangjával mindig az aktuális dalnak megfelelõen adta elõ a dalszövegeket, volt, hogy halkan énekelt, máskor felüvöltött és hihetetlen energiával tombolt a színpadon, volt, hogy egyszerûen csak egy cigarettával a kezében lazán állt a mikrofon állványra támaszkodva és szinte mozdulatlanul adta elõ a dalt. Ha úgy érezte színészi vénája, hogy úgy szükségeltetik, akkor körbejárkált, rohangált, vagy ugrált. The Unknown Soldier, igazi színpadi dramaturgiája, hogy a szám közepén (a "kivégzés" után), a mikrofonállvánnyal együtt elvágódott a színpadon, és fekve énekelte tovább a számot, majd felpattant, és folytatta…
Mûsoron volt még az összetettebb, koncertváltozatban elõadott szám a Spanish Caravan, majd a Break On Through. (A Break On Through melynek eredetijéhez annak idején maga Morrison és Manzarek rendezett egy akkor még merésznek számító népszerûsítõ videó filmet).
Roadhouse Blues a finálé
A Roadhouse Bluesban mindenki bemutatkozott, és Vojnics Attila is „beszállt” szájharmonikán.
Összegezve a Doors örökségbõl - amely zeneileg igen sokrétû, hiszen megtalálhatók a zenében a rockos, bluesos elemek – nagyon jó hangulatú és változatos ízelítõt kaptunk ezen az estén.
A jelenlévõk egyébként egész koncert alatt kiváló szövegtudásról tettek tanúbizonyságot, tehát a Doors zenéjét egyaránt ismeri a Szigeten nagy számban összegyûlt külföldi és kisebb számban képviselt magyar közönség.
Legközelebb 2007. augusztus 30-án a Zöld Pardonban láthatjuk/hallhatjuk a Frank Zappa Emlékzenekart és a Doors Emlékzenekart, egy újabb közös bulin. Korai - 19 órás – kezdés lesz, mivel a ZP-ben 22:00 vége a koncerteknek. Vendégzenészekkel, jammeléssel tervezik a három órás lehengerlõ koncertet. Aki nem látta õket a Szigeten, az ne hagyja ki ezt a remek alkalmat!
http://www.doorsemlekzenekar.hu
Koncertképek: http://kep.tar.hu/rockgyemantok/50514656?o=0#2
- Hajós Maja -